Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mistři světa a soutěžáci na Dakaru

Na startu Rallye Dakar se každoročně objevuje také řada známých tváří z automobilových rallye, ať již bývalých jezdců nebo stále ještě aktivních. A nechybějí mezi nimi ani mistři světa jako Sainz, Vatanen nebo Biasion.

Zřejmě nejmenší a také nejslabší automobil vysílá do soutěže Fiat, který připravil dva vozy Panda Cross podle předpisů kategorie T2, tedy blízké sériovým automobilům. Všechna kola, pro rallye lehce modifikovaného modelu, pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec Multijet 1.3 o výkonu 105 k ve spojení se šestistupňovou převodovkou. S jedním vozem pojedou Miki Biasion a jeho věrný spolujezdec Tiziano Siviero, dvojnásobní mistři světa v rallye (88 a 89), kteří znají nástrahy Dakaru už z kamionu. Do druhého usedne známý Bruno Saby, na kterého po dvou letech u VW nezbylo místo v továrním Touaregu. Přitom s ním v roce 2004 dojel šestý, o rok později vyhrál tři maratony a stal se mistrem světa v cross-country.

Rakouský šampion podruhé
Mistry světa v rallye doplní ještě například jejich kolegové Sperrer, Loix, Holowczycz (Nissan), Jean-Joseph, Wallenwein nebo Alen (Isuzu).
Rakouský pilot Raphael Sperrer se vydá na osm tisíc kilometrů dlouhou pouť s buggy SMG z týmu Francouze Phillipa Gache, který sám pojede s druhým vozem. Na svůj druhý pouštní start se nesmírně těší, zvláště když na poslední chvíli našel po intenzivním hledání také odpovídajícího spolujezdce Sylvaina Poncenta: „Je to výborný technik a má hodně zkušeností. I přes své mládí je super spolujezdcem a o Dakaru ví hodně. Věřím, že si budeme rozumět“.

Silný Fast Speed
Nizozemský tým Fast& Speed nasazuje tři speciály buggy s motorem Honda 3.9 o výkonu 280 k a točivém momentu 430 N.m. Na jejich konstrukci se podílí řadu let bývalý vynikající autokrosař Johny Hackvoort. Za volant usednou soutěžní jezdci Freddy Loix z Belgie, Jean Joseph Simon z Karibiku (na snímku) a Sandro Wallenwein z Německa. S jedním z vozů Fast Speed pojede i Rus Šmakov, který se stal v roce 2006 mistrem světa v Cross country.

Změny těsně před startem
Na poslední chvíli přichystali pořadatelé ještě několik změn. Nejzásadnější se týká dvou maratónských etap: Nema – Timbuktu a Timbuktu-Nema. Kvůli možným teroristickým útokům se pojede 16. ledna pouze etapa kolem města Nema (366 km) a druhý den jen spojovací etapa.

Tím nejen odpadla jedna maratónská etapa, ale závod se také zkrátil na 9715 kilometrů.
Neuskuteční se ani původně zařazená a samostatně hodnocená Grand Prix kolem Růžového jezera. Místo toho bude poslední etapa zkrácena na 16 km a je součástí celkové klasifikace rallye.
V extrémně těžkých offroadových etapách mají ulehčit navigaci dodatečně zřízené kontrolní body. Vedle „tajných“ bodů WPM existují letos ještě viditelné body WPE. Oproti bodům WPM, které GPS ukáže teprve na vzdálenost 3 km, zobrazí se směr bodů WPE na obrazovce, až když se soutěžící přiblíží k předchozímu bodu na 200 metrů.
Pořadatelé kladou také velký důraz na bezpečnost. Rychlost automobilů je v osadách stanovena na 50 km/h, někde dokonce na 30 km/h, a to včetně rychlostních zkoušek. Překročení bude trestáno pokutami a časovou penalizací, při opakovaném porušení může následovat i vyloučení. Maximální rychlost servisních osobních vozů je 120 k/h, u kamionu 90 km/h. Při nedodržení hrozí vysoké tresty – při překročení do 20 km/h pokuta 500 euro, při druhém přestupku bude servisní vozidlo „zabaveno“ do příštího dne, a soutěžící se tak bude muset obejít bez náhradních dílů, které má uskladněny v doprovodném vozidle. Při dalším přestupku hrozí také v tomto případě dokonce vyloučení.

Jindřich Lasík, 3.1.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar