Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Míla Regner děkuje

devětačtyřicátá barumka je za námi. Byl to ročník, kdy se opět přepisovaly tabulky rekordů - Jan Kopecký ve Zlíně vyhrál již osmkrát a tentokrát popáté v řadě, čímž si vysloužil další putovní pohár Barum Czech Rally Zlín.

Letos si jej ovšem se spolujezdcem Pavlem Dreslerem neodvezli, ale nechali ho ve Zlíně k dispozici pro vítěze následujících ročníků – gentlemanské gesto hodné mistrů světa, které si zaslouží uznání.

Uplynulý ročník byl hektický jak z hlediska příprav, tak v samotném průběhu. Potěšilo nás, že se po dvou letech zrušila omezení týkající se afrického moru divokých prasat a barumka se mohla vrátit na úseky, kam tradičně patří. Nenápadná, ale zrádná pasáž ze Slušovic do Hvozdné přinesla několik dramatických momentů, o rychlostní zkoušce Pindula, která je prubířským kamenem celé rally, nemluvě. Na ní ztroskotaly naděje řady posádek včetně jednoho z čelních favoritů Nikolaje Grjazina, jenž svým jízdním stylem přiváděl do varu diváky a svou rychlostí nedával vydechnout ani Janu Kopeckému.

Vysoké tempo nasadil i dnes už tradiční vyzyvatel českého multišampiona Alexej Lukjaňuk, ovšem ani jemu se tentokrát barumka nepovedla podle představ.

Na stupních vítězů tak nakonec kromě tovární dvojice vystoupalo nadějné mládí ze špičky evropského juniorského seriálu. A nás může těšit, že tím rychlejším byl náš reprezentant Filip Mareš, který v přímém souboji o pouhé tři desetiny sekundy porazil Brita Chrise Ingrama a získal titul evropského juniorského mistra.

Oproti minulému roku si posádky i diváci nemohli stěžovat na počasí. To se tentokrát vyvedlo, suché cesty s sebou ovšem přinesly i vyšší rychlost a s tou bohužel přišla i řada poměrně velkých havárií. Závod musel být několikrát přerušen, avšak podstatné je, že i ty nejzávažnější případy dopadly v rámci možností dobře. Rekonvalescence některých jezdců a spolujezdců sice zabere nějaký čas, ale podle prognóz by všichni měli být dřív nebo později v pořádku. Přejeme jim co nejrychlejší uzdravení!

Potěšila nás enormní účast posádek, které se do různých soutěží konaných v rámci barumky přihlásily v podobných počtech jako v roce 2018. Soudobé pole Barum Czech Rally Zlín nabídlo podobnou kvalitu i kvantitu, svými výkony i předvedenými vozy nezklamaly ani posádky historických vozů ve Star Rally.

Velkou výzvou letos byla Bugatti Grand Prix, která byla poprvé zařazena do čtyřdílného seriálu konaného pod záštitou Autoklubu ČR. Její startovní pole se díky tomu takřka zdvojnásobilo a složitější byla v nabitém pátečním programu i organizace celého závodu. Vše se ale zvládlo a městský okruh ve Zlíně tak nabídl zase něco nového.

Stejnou trať si také opět vyzkoušely více než tři stovky cyklistů v rámci vyjížďky Zlínská kola, a víkendový program si užila také dvacítka posádek soutěžící v elektromobilech a hybridech v rámci dalšího ročníku Ejoin Green Rally. Několik desítek zájemců se pak s chutí zúčastnilo zážitkového programu, který mimo jiné premiérově poskytoval svezení v aktuálním speciálu specifikace R5.

A mimo všechny tyto motoristické aktivity nám udělalo enormní radost 238 nových tváří, které se v rámci pátého ročníku kampaně Jedu na dřeň zapsaly do národního registru dárců kostní dřeně. Celkem má na svém kontě tato kampaň, která začala právě na barumce, již 3169 potenciálních dárců kostní dřeně, což se statisticky rovná 26 zachráněným lidským životům.

Aktuálně to je pár týdnů od skončení uplynulé barumky, ale my už pilně shromažďujeme podněty a nápady, jak příští ročník ještě vylepšit. Bude totiž jubilejní padesátý a my chceme, aby byl speciální nejen kulatou číslovkou. V Mezinárodní automobilové federaci FIA už máme vyjednanou výjimku ohledně kilometráže, protože k osvědčeným rychlostním zkouškám chceme zařadit úseky, které budou z hlediska délky i historie výjimečné.

Čeká nás velká řada změn a výzev, ale věříme, že padesáté narozeniny Barum Czech Rally Zlín budou nezapomenutelné. Takové jubileum je totiž výjimečné, ale zároveň zavazující. Je to důkaz tradice, která se ve Zlíně během pěti desítek let pevně zakořenila a o kterou je třeba pečovat.

Nejen vlastní prací a úsilím, ale také udržováním dobrých vztahů. Tím nejsilnějším je partnerství se společností Continental Barum, která je se žlutomodrou rally spojena bez jediného přerušení od prvního ročníku 1971. Neméně důležité jsou ale také svazky s městskými a regionálními samosprávami, státními institucemi a veškerými partnery a sponzory, kteří pořádaná barumky podporují finančně či materiálně. Zapomenout nesmíme na všechny, kteří se podílejí na přípravě závodu a jeho průběhu – těchto obětavých pořadatelů a organizátorů je každoročně více než tisícovka. A tou vůbec nejpočetnější hybnou silou jsou diváci, kteří pravidelně míří k trati v počtech, jaké se vidí jen málokde a vytvářejí atmosféru, která se bez nadsázky jinde zažít nedá.

Vám všem za dlouhodobou přízeň a podporu upřímně děkuji a budu se těšit na shledání při jubilejní 50. Barum Czech Rally Zlín v srpnu 2020.




barum 28.9.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar