Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mikko Hirvonen na vánočním večírku v Praze

Nestává se tak často, aby k nám zavítali v jednom roce mistr a vicemistr světa v automobilových rallye. Letošní rok byl tak trochu výjimkou, protože v listopadu startoval v Sosnové šestinásobný šampion Sebastien Loeb a těsně před vánocemi se v Praze objevil na skok Mikko Hirvonen.

Jeho uplynulá sezona patřila k těm nejlepším, byť mu titul šampiona unikl až v poslední soutěži, a to o jeden bod. Během roku však dokázal, že Loeb je také jen člověk a je porazitelný.
Kde by se mohl v současné době nejlepší severský soutěžák asi narodit, než ve městě Jyväskylä, kde se jezdí po mnoho let slavná Finská rallye, dříve známá jako Rallye 1000 jezer. Tady žije se svojí rodinou a dětmi a odtud už ve dvě hodiny ráno vyrážel na letiště do Helsinek, aby dopoledne vystoupil v zasněžené Praze.
Proto se také nemůžeme divit, že finskou rallye miluje, stejně jako její diváky. „Tratě znám skoro nazpaměť, a tak nemusím při jízdě moc přemýšlet. Zkoušky jsou extrémně, rychlé, ale zároveň plynulé“.
Mistrovství světa roku 2009 se odehrávalo ve znamení francouzsko-finského souboje, z něhož nakonec vyšel lépe Loeb poměrem vítězství 7.4. Ale sympatický Mikko Hirvonen mu dokázal několikrát pořádně zatopit a porazit. „Věřím, že Loeba můžu porazit, ostatně se nám to několikrát i podařilo. Někdy se mě ptají, jestli mě ještě baví s ním bojovat. Tvrdím, že vzájemná konfrontace nemůže být nikdy nudná, je to prostě velká výzva. Nám se dařilo hlavně na rychlých tratích, jako byly třeba v Polsku, Finsku nebo Austrálii. Navíc mám skvělý Ford Focus, já se však musím ještě zlepšit na asfaltu. Proto mám v plánu absolvovat několik závodů na okruhu.“
Lednová Rallye Monte Carlo ani v roce 2010 nepatří do mistrovství světa, ale do seriálu IRC, přesto se Mikko Hirvonen objeví na startu. Nikoliv však s Focusem WRC, ale zcela novou Fiestou S2000, s níž nastoupí do MS třeba také Martin prokop, jenž nemohl na večírku Fordu chybět. „Monte Carlo mám rád, nejvíc se těším na rozdílné podmínky, které na trati vždy panují. Na druhou stranu – mám z ní respekt. S Fiestou jsem zatím moc kilometrů nenajezdil, ale před Monte Carlem budeme ještě dost testovat. Zatím můžu říct, že auto se dobře ovládá. Ale určitě nás čeká ještě dost práci. Bude to můj první start s vozem kategorie S2000.“
Asi jen málokdo si dneska vzpomene na jeho kratičkou epizodu se Škodou Fabia WRC, kterou si nejdříve otestoval v okolí Zlína, pak s ní startoval v roce 2005 na japonské rallye, kterou však nedokončil. „Škodovka byla pro mě nová zkušenost, i když hodně krátká. Vzpomínám si, že jsme během testování provedli hodně úprav na tlumičích a diferenciálech. Ale chyběl nám čas, abych si ho nastavil podle sebe. V porovnání s Focusem se chovala Fabia vzhledem ke kratšímu rozvoru neklidně. Na druhou stranu, motor vůbec nebyl špatný.“
Finsko patří mezi země, která dodávají světu nejen vynikající soutěžáky, ale překvapivě i jezdce F1. Tak třeba jezdci Vatanen, Kankkunen, Grönholm, Mäkinen, Salonen a Mikkola získali celkem třináct titulů mistra světa od roku 1979, kdy se oficiálně jezdí MS. Ve F1 se zase prosadili Rosberg, Häkkinen, Kovalainen nebo Raikkönnen, který však ohlásil přestup z Ferrari do soutěžního Citroënu C4 WRC. „Dlouholetá tradice špičkových jezdců v rallye je všeobecně známá, u nás vyrostla řada výborných jezdců. Každý mladý kluk chce jednou jezdit rallye. V zimě se pořádají závody na zamrzlých jezerech, kde je vysoká úroveň i konkurence. Pokud jde o Raikkönena, tak nevím, jestli udělal dobře. Tipuju ho zatím tak nejvýše na páté místo. Rallye je přeci jen o něčem jiném, než formule jedna.“
Na pozvání společnosti Ford Motor Company Česká republika strávil u nás Mikko Hirvonen jeden den, který byl zároveň posledním, pokud jde o povinnosti jako továrního jezdce týmu Ford. Proto byla atmosféra na vánočním večírku také hodně uvolněná a pohodová. V Praze se sešel jak s Martinem Prokopem, tak i Antonínem Charouzem.


Sportovní kariéra
2000Opel Astra GSi
2001Opel Astra Gsi
2002VW Golg, Ford Puma, Citroën Saxo, Renault Clio, Subaru Impreza
2003Ford Focus
2004Subaru Impreza
2005Ford Focus, Škoda Fabia, Subaru Impreza
od 2006Ford Focus



Přehled vítězství
1.místoAustrálie 06, Norsko 07, Japonsko 07 + 08,Anglie 07, Jordánsko 08,Turecko 08 Řecko 09, Polsko 09, Finsko 09, Austrálie 09



Celkové pořadí v MS

20063. místo
20073.místo
20082.místo
20092.místo





Jindřich Lasík, 21.12.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar