Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Martin Macík jr. - Mise splněna

Jedním ze dvou týmů v kamionech, který měl výborně zpracovanou mediální stránku o dění na trati a v bivaku byl Shock Racing. Fanoušci a není jich málo věděli, jak si vede trojice Martin Macík ml., František Tomášek a David Švanda.

Soutěž začali na pátém místě a kromě tří etap se pravidelně umisťovali v Top10 mezi čtvrtým a desátým místem. V průběžném pořadí nebyli nikdy horší než šestí, v cíli jim patřilo krásné čtvrté místo.

O výsledky rozhodly asi tři zásadní momenty. Tím prvním byly pneumatiky. A z nich pramenily i psychické potáže. „Ve speciálkách jsme prorazili sedm gum, další dvě mojí vinou, to máte devět defektů. Proč tomu tak bylo, když dřív vydržely mnohem víc. Jde o sériové pneumatiky konstruované na podstatně menší rychlost, než jsme dosahovali. Vemte si, že jedete čtyřicet kilometrů rovně, s omezovačem 140 km/h. Pneumatiky nejsou stavěné na takové rychlosti. Hned v první etapě jsme měli defekt, výměna stála něco málo přes čtyři minuty. Pneumatiky nás také srazily třeba z pátého na jedenácté místo, jako v deváté etapě. „Jak to podat slušně? Dneska jsme se párkrát trochu rozčílili. Prostě, krásná etapa, údolí, kamenolom, předjíždíme jako o závod. Pak přišlo řečiště, kde jsme za Martinem Šoltysem ujeli dobrých 120 km v prachu, protože se nedalo předjet. A od neutralizace dál zase rovná vypalovačka, v rychlosti 140 km/h, kde musíš jenom držet nohu na pedálu. Tak jsme drželi. A jako teď každý den, na 350. kilometru, bum, odseparovaný vzorek z pneumatiky. Tentokrát zadní levé. Jeli jsme dál, ale najednou nám neukazoval vzduch a bylo jasné, že nám to tam ušmiklo kabílek. Nešly kontrolky a nefungovala čtyřkolka. Takže jsme zastavili, v menších dunách, pneumatiku vyměnili a rozhodli se, že je to do cíle už jenom kousek. nějakých šedesát sedmdesát kilometrů jsme jeli jen s pohonem zadních kol. To nás psychicky sráželo na dno, fyzicky to bylo v pohodě,“ přiznává Martin Macík.

Některé etapy byly hodně rychlé až moc. Jedna z nejdelších měřila přes 500 kilometrů, z toho čtyři stovky byly hodně rychlé. „Přemýšlíte, kde vydělat na soupeře nějaké ty vteřinky. Pak přijde technická část, kde můžeme vydělat, začneme dotahovat soupeře, předjíždět a v tu chvíli odejde guma. Jste o minutu rychlejší pak ztratíte ale pět minut, vysvětluje František Tomášek.

Prvních pět etap bylo hodně těžkých. Třeba ve čtvrté jen samé kamení a skály. Říkali jsme si, jestli tohle technika nevydrží, pokud bude soutěž takhle pokračovat. Pak čtyři rychlé a poslední tři, kde byly konečně duny. Jedno tak velké jako celá Francie. Netušili jsme, že pojedeme 370 kilometrů v dunách. Pořád jedete nahoru, nic nevidíte a najednou stěna dolů.Pak rozhoduje, jak kdo zabrzdí.

Padesát kilometrů jsme jeli taky půldruhé hodiny. Duny však byly tentokrát tvrdé, protože před soutěží sprchlo a písek získal úplně jinou konzistenci. Pořadatel se bál pustit posádky a motocyklisty na další dunová pole, protože v době, kdy tvořil trať, byly tak vysušené, a měli obavy, že se lidi odtud nedostanou. Slíbili, že příští rok bude dun mnohem víc, a tak se už těším, říká s úsměvem Martin Macík. Pouze jednou se posádka Iveca zahrabala, ale hned jim pomohl Martin Šoltys vytáhnout, a tak ztráta byla jen nepatrní a v konečném účtování nehrála roli.

Druhým zásadním momentem je podle Martina Macíka konkurence. Hlavně Kamaz a Maz, které jsou podporovány státem a s mnohonásobným rozpočtem. Přesto byli Martin Macík, František Tomášek a David Švanda schopni jet vpředu a úročit tak sílu osmnácti let vývoje vlastních automobilů na Dakaru. Stali se také prvním soukromým týmem.

„Na Dakaru pořád něco řešíte, často nás dostali i maličkosti. Zpočátku jsme se potýkali s malým výkonem. Vyměnili jsme, co se dalo. I hlavu motoru, v poušti za sedm hodin, když teplota vody ukazovala sto deset stupňů. Vše se nakonec podařilo a Iveco ze sedlčanských dílen dojelo na krásném pátém místě,“ říká Martin Macík, který tak vyrovnal výsledek z roku 2018. Ale čtvrté místo otce Martina zatím nepřekonal „Kdo může říct, že dojel pátý. Možná jsme si mysleli trochu výš, ale závod nás stál spoustu sil a rozhodnutí. Pro mě byla malý výhra, narození dcery Mii během předposlední etapy. Řada lidí se domnívá, že to byl lehký Dakar, ale není tomu tak. O tom by mohli vyprávět i mechanici, kteří často pracovali do šesti sedmi rána, abychom mohli pokračovat dá. Poslední tři etapy jsme dokázali, co umíme,“ hodnotí Martin Macík ml.

„Byl to můj pátý Dakar v kabině a moc jsem si užil. Navíc jeden z nejdelších Dakarů, na kterém nás provázalo snad úplně všechno, „zhodnotil účast navigátor František Tomášek.
Pro palubního mechanika Davida Švandy byl letošní Dakar úplně první v kabině a na tiskové konferenci neskrýval nadšení: „Nevěděl jsem, do čeho jdu. Co od Dakaru můžu čekat. Teprve v kabině poznáte, o čem je. Kdo to nezkusil, nemůže vědět. Nejhorší byly asi dlouhé rychlé roviny naplno. To není můj šálek kávy. Hlavně když znáte každý šroubek a v hlavě se vám probíhá, co všechno může upadnout.


JL 23.1.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar