Malý Dakar pro Touareg
Ačkoliv do Rallye Dakar zbývá ještě pět měsíců, tak řada týmů a jezdců už dnes pilně zbrojí na největší soutěž světa. Například Volkswagen se připravoval na brazilské Rallye dos Sertoes.
S vozy Race Touareg se představila jednak nově utvořená dvojice Carlos Sainz a Lucas Cruz Senra, dále nováček Nasser Al-Attiyah s Timo Gottschalkem a příležitost ukázat se domácímu prostředí dostal ještě Mauricio Neves, vítěz 2007. Na posádky čekalo deset etap s celkovou délkou přes pět tisíc kilometrů (měřené úseky ca 3000 km), které vedly po nejrůznějších cestách. Rychlé šotolinové pasáže střídaly trialové úseky nebo úzké hospodářské cesty, nechyběl písek ani brody. Carlos Sainz shrnul traˇslovy: „Rallye nabídla vše, co by měl maraton obsahovat,“ a Al-Attiyah jej doplnil: „Trať mi hodně připomínala mistrovství světa v rallye“. Náročnost zvyšovalo ještě neustálé střídání rytmu. V jedné z nejrychlejších zkoušek (373 km) například Al-Attiyah řadil 2743x, přičemž 18 procent jel na pětku, 29 procent na čtyřku, 34 procent na trojku a 18 procent na dvojku. V první polovině rallye obsahoval itinerář obsahoval na 300 stránkách 2100 symbolů. V průměru tedy každých 750 metrů hlásil spolujezdec údaj svému řidiči, což při průměrné rychlosti 91 km/h znamená každých 29,7 sekundy.
Volkswagen Motorsport patřil pochopitelně k favoritům. Nejen protože zde vloni vyhrál a bude obhajovat vítězství v Dakaru, ale také skutečností, že byl jediným profesionálním týmem v soutěži, kterou šéf týmu Kris Nissen označil za „malý Dakar“. Hned od začátku se rozpoutala bitva mezi nováčkem týmu Al-Attiyahem a zkušeným Sainzem. Po třech etapách vedl Sainz s náskokem 42 sekund na Al-Attiyaha a Ximenesem na voze Sherpa. Poté si na dvě etapy pořadí vyměnili a na třetí příčku se dostal Jean Azevedo s Mitsubishi L200, bratr Andrého, který závodí s Tatrou v týmu Tomáše Tomečka.
Po ukončení šesté zkoušky se vrátil do čela zpět Španěl, ale hned v následujícím úseku se situace opakovala a na první pozici se vrátil Al-Attiyah s náskokem pouhých tří sekund, což v přepočtu znamenalo po 2379 kilometrech vzdálenost 79 metrů a 58 centimetrů při průměrné rychlosti 90,7 km/h.. Pak zaútočil opět Sainz a nejlepším časem v předposlední etapě udělal definitivní vítěznou tečku za zajímavým soubojem, byť jen interním. Smůlu měl v samém závěru Jean Azevedo, jenž musel vzdát z pěkného třetího místa, na které se tak dostal Roberto Reijers s Fordem Ranger. Na vítěze ztrácel pět a půl hodiny. Po všech útrapách dovedl do cíle nakonec Touarega i Mauricio Neves na pátém místě.
Mohlo by se zdát, že „ touaregové“ měly cestu k vítězství snadnou, ale nebylo tomu tak. Zajímavý souboj ovlivnilo také několik událostí. Ve čtvrté etapě dojel Sainz vedoucího Al-Attiyaha, v hustém prachu přehlédl pravou zatáčku a jel rovně. Z příkopu jej vytáhl Neves. Hned následující den měl neplánovanou zastávku, když praskla spona na hadici k mezichladiči a v závěru jej postihl ještě defekt pneumatiky. Také Al-Attiyah propásl odbočku a když se vracel ke správné cestě, tak se čelně srazil s Nevesem, naštěstí bez vážnějších důsledků. V šesté etapě ještě trefil pařez ukrytý v trávě, poškodil spojovací tyč, jejíž výměna si vyžádala čtvrt hodiny.
Volkswagen tak na „malém Dakaru“ udělal první významný krok k obhajobě vítězství v opravdovém Dakaru, jenž se pojede opět v Jižní Americe. Carlos Sainz i Nasser Al-Attiyah nabídl skvělý souboj, který jen potvrdil, že angažování katarského jezdce bylo výborným tahem.
Jindřich Lasík, 9.7.2009
Volkswagen Motorsport patřil pochopitelně k favoritům. Nejen protože zde vloni vyhrál a bude obhajovat vítězství v Dakaru, ale také skutečností, že byl jediným profesionálním týmem v soutěži, kterou šéf týmu Kris Nissen označil za „malý Dakar“. Hned od začátku se rozpoutala bitva mezi nováčkem týmu Al-Attiyahem a zkušeným Sainzem. Po třech etapách vedl Sainz s náskokem 42 sekund na Al-Attiyaha a Ximenesem na voze Sherpa. Poté si na dvě etapy pořadí vyměnili a na třetí příčku se dostal Jean Azevedo s Mitsubishi L200, bratr Andrého, který závodí s Tatrou v týmu Tomáše Tomečka.
Po ukončení šesté zkoušky se vrátil do čela zpět Španěl, ale hned v následujícím úseku se situace opakovala a na první pozici se vrátil Al-Attiyah s náskokem pouhých tří sekund, což v přepočtu znamenalo po 2379 kilometrech vzdálenost 79 metrů a 58 centimetrů při průměrné rychlosti 90,7 km/h.. Pak zaútočil opět Sainz a nejlepším časem v předposlední etapě udělal definitivní vítěznou tečku za zajímavým soubojem, byť jen interním. Smůlu měl v samém závěru Jean Azevedo, jenž musel vzdát z pěkného třetího místa, na které se tak dostal Roberto Reijers s Fordem Ranger. Na vítěze ztrácel pět a půl hodiny. Po všech útrapách dovedl do cíle nakonec Touarega i Mauricio Neves na pátém místě.
Mohlo by se zdát, že „ touaregové“ měly cestu k vítězství snadnou, ale nebylo tomu tak. Zajímavý souboj ovlivnilo také několik událostí. Ve čtvrté etapě dojel Sainz vedoucího Al-Attiyaha, v hustém prachu přehlédl pravou zatáčku a jel rovně. Z příkopu jej vytáhl Neves. Hned následující den měl neplánovanou zastávku, když praskla spona na hadici k mezichladiči a v závěru jej postihl ještě defekt pneumatiky. Také Al-Attiyah propásl odbočku a když se vracel ke správné cestě, tak se čelně srazil s Nevesem, naštěstí bez vážnějších důsledků. V šesté etapě ještě trefil pařez ukrytý v trávě, poškodil spojovací tyč, jejíž výměna si vyžádala čtvrt hodiny.
Volkswagen tak na „malém Dakaru“ udělal první významný krok k obhajobě vítězství v opravdovém Dakaru, jenž se pojede opět v Jižní Americe. Carlos Sainz i Nasser Al-Attiyah nabídl skvělý souboj, který jen potvrdil, že angažování katarského jezdce bylo výborným tahem.
| 1.Sainz – Senra | VW Race Touareg 2 | 1:06.38,7 |
| 2.Al-Atttiyah – Gottschalk | VW Race Touareg 2 | +1.09,4 |
| 3.Reijers – Almeida | Ford Ranger | +5:35.21,6 |
| 4.Bibas – Cavassi | Mitsubishi L200 | +5:51.53,2 |
| 5.Neves – Bampi | VW Race Touareg 2 | +6:00.00,2 |
| 6. Vaders – Spacassassi | Sherpa | +7:47.26,1 |
Jindřich Lasík, 9.7.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












