Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Macík před Dakarem - každý je soupeř

Se startovním číslem 510 se vydá na trať 29. ročníku Rallye Dakar posádka Tedom Truck Teamu ve složení Martin Macík, Jiří Žák a Vlastimil Vildman. Také pro tentokrát zůstává věrný značce Liaz, navíc se po roční odmlce vrací ke své tradiční žluté.

Ovšem celý tým čítá celkem devět lidí, neboť do něho patří ještě motocyklisté Karel Macek a David Pabiška a nestor Josef Macháček na čtyřkolce ATV.
Ti všichni se navíc mohou spoléhat ještě na doprovodný kamion Liaz, který veze čtyři až pět tun nákladu rozloženého do 32 beden, včetně deseti pneumatik pro truck, pneumatik pro motocyklisty, náhradní převodovky a dalších dílů. Řídit jej bude zkušený Ladislav Fajtl společně se šéfmechanikem Jiřím Čápem a Janem Bervicem, který bude dohlížet na technický stav motorů.
„Asistenční kamion prošel velkými úpravami, takže teď máme dvě naprosto identická auta se stejnými motory, převodovkami i nápravami. Jen výkon byl snížen na 500 k, a vzhledem k transportu dílů je o čtyři tuny těžší. Úpravy, které jsme na ostrém voze odzkoušeli letos na Dakaru se nám osvědčily, a tak jsme se soustředili na vyladění dílčích věcí. Došlo například ke změně charakteristiky nastavení motoru, jenž má nyní o 200 N.m víc. Díky novému palivovému čerpadlu a novému turbodmychadlu jsme schopni dosahovat největšího výkonu, což se projevilo hlavně větším záběrem z nízkých otáček. Nyní čekáme ještě na novou pragováckou převodovku, která nám umožní maximálku 150 km/h místo dosavadních 138 km/h. Měli bychom ji dostat mezi svátky, takže asi na Silvestra ji budu zajíždět na dálnici mezi Prahou a Brnem“, říká Martin Macík, jenž se s Liazem chystá na svůj pátý Dakar.
Vůz zůstává stejný – Liaz 111.154, ale pneumatiky zvolil pro tentokrát Pirelli, na nichž jezdí například de Azevedo, nebo dříve soutěžáci Biasion a Alen. „Pirelli PS22 jsou oproti michelinům velice silné na běhounu a hodně odolné proti průrazu. Na druhou stranu jsou o sto procent hlučnější a tvrdší, a také přijdou zhruba na polovinu než francouzské gumy“, dodává „tiskař“ Martin Macík, který je otestoval v tuniském písku, stejně jako další komponenty.“Auto se nám v testu osvědčilo, zejména nový systém centrálního dohušťování vypadá slibně. Na přední nápravě byl perfektní, vzadu se objevil menší problém, který jsme doma okamžitě vyřešili. I po důkladném zahrabání do písku se auto dostalo ven“.
Soutěžní speciál obsazený tříčlennou posádkou, s třemi rezervními pneumatikami, 800 litry paliva a 50 litry vody, připravený na start etapy váží zhruba 9,5 tuny. Uřídit takový kolos už vyžaduje pořádnou dávku jezdeckého umění, kterého Martin Macík v předešlých soutěžích nasbíral už víc než dost. Přesto nechce kalkulovat dopředu o výsledku: „Záleží na štěstí a technických problémech buď soupeřů nebo našich. Podle toho můžeme dojet třetí nebo až vzadu. Konkurence bude velká, pořadatelům se totiž sešlo na 120 posádek, z nichž nakonec vybrali osmdesát. Odhaduji, že šanci na přední umístění má tak 20 až 25 posádek jen v naší kategorii. Prvořadé je ve zdraví dojet“.
Původně chtěl na start Dakaru 2007 nastoupit s novým vozem domácí výroby, ale bohužel se nestihla včas dokončit homologace, bez níž nechtěli pořadatelé pustit český tým na start, neboť během roku změnili předpisy. Takže premiéra se odkládá o rok.
Start na Dakaru je velice náročnou záležitostí, která se neobejde bez sponzorů. Mezi největší patří generální sponzor společnost Tedom Truck, jejímž programem je výroba a vývoj nákladních automobilů pod názvem FOX, určených pro široké spektrum použití. Konstrukce vychází z posledního projektu vývojového střediska firmy Liaz. K dalším důležitým sponzorům, kromě Tiskárny Macík, patří například Auto Palace Spořilov, Praga nebo Impuls Leasing Austria a další.


Základní technické údaje
LIAZ 111.154 (rok výroby 1989, renovace 2005)
Motor: vznětový přeplňovaný řadový šestiválec Liaz
Objem: 11 946 cm³
Výkon: 445 kW při 2000/min
Toč.moment: 2300 N.m při 1550/min
Rychlost: 150 km/h
Převodovka: Praga
Pohon: zadních kol, přiřaditelný předních kol

Jindřich Lasík, 20.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar