Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Loprais -Dakar(2): Loprais se usadil v první pětce

Posádka Aleše Lopraise s Pragou V4S DKR v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu vybojovala ve druhé etapě páté místo a na stejné pozici figuruje i v průběžné klasifikaci kamionů za čtyřmi kamiony Kamaz, jejichž posádky nikoho mezi sebe nepustí.

Na pátou příčku klesl už v neděli večer, kdy celá řada soutěžících ze všech kategorií inkasovala patnáctiminutovou penalizaci za nenalezení skrytého waypointu situovaného zhruba sedmdesát kilometrů před cílem první speciálky. Praga tak do druhé etapy vyrážela za čtveřicí továrních Kamazů a s odstupem necelých 25 minut od vedoucího Dmitrije Sotnikova.

V pondělí měla soutěž pokračovat první částí maratonské dvojetapy, jenže průtrž mračen a lokální záplavy v neděli odpoledne poničily místo určené pro bivak nedaleko Artavíji. Pořadatelé proto dovedli soutěžící až do Kajsumy, kde ovšem nebylo připraveno místo pro samostatný maratonský bivak, neboť doprovody se sem přesouvaly právě už během pondělka a měly zde vyčkat úterního příjezdu závodníků. Organizátoři tudíž z logistických důvodů zrušili maratonský statut druhé a třetí etapy a posádky mohou i po druhé etapě využít pomoci a zázemí svých týmů.

Pondělní speciálka (338 km) se jela v nezměněné podobě, i když předchozí déšť pochopitelně ovlivnil charakter trati, a to především na písčitém povrchu, který tvořil okolo dvou třetin rychlostní zkoušky.

Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem mladším a Petrem Pokorou se se všemi úskalími vypořádali naprosto bezchybně a do cíle dorazili jako pátí s odstupem necelých sedmi minut od vítězného Andreje Karginova, za nímž se ve výsledcích etapy seřadila trojice týmových kolegů s Kamazy. Posádka se na mezičasech dlouho přetahovala o sekundy s Janusem van Kasterenem (Iveco), ale v závěru dokázala na jezdce Teamu De Rooy najet více než dvě minuty.
„Další hodně uskákaná etapa, při níž značně trpěla krční páteř a záda. Spousta velbloudí trávy, skoků a děr. V cíli jsem se bavil s van Kasterenem, který mi říkal, že už je se zády na limitu, ale mně tyto pasáže paradoxně vyhovují. Čím těžší, tím lepší. Dík za to patří Bohouškovi Juklovi, který mě dává každý den do kupy,“ líčí náročnost úvodní části letošního ročníku Aleš Loprais.

„Jeli jsme na devadesát devět procent, ale asi tam to jedno procento ještě budeme muset přidat. De facto jsme jeli úplně bez chyby, ale Kamaz nasadil naprosto brutální tempo. Zkusíme tohle tempo držet a něco málo přidat, ale dnes nám v poslední čtvrtině odešly zadní tlumiče, takže jsme skákali o to víš a dál. Je vidět, že se jede totálně na maximum a technika dostává opravdu zabrat. Jsem zvědavý, co to dělá u ostatních, ale za nás můžu říct, že je to hned od začátku pořádná zabíračka jak pro podvozek, tak pro posádku.“

V průběžném hodnocení dělí pátého Lopraise 31 minut od vedoucího Dmitrije Sotnikova a osm a půl minuty od čtvrtého Antona Šibalova (oba Kamaz). Před šestým van Kasterenem má český závodník k dobru necelou čtvrthodinu.

V úterý 4. ledna pokračuje Dakar 2022 třetí etapou, která odstartuje i skončí v Kajsumě. Posádky absolvují celou původně plánovanou speciálku (368 km), ovšem skutečně na čas odjedou pouze 255 km, neboť dalších 113 km tvoří takzvaná neutralizace. Rychlostní zkouška je vytyčena ze tří čtvrtin v písku a dunách, které ve zbytku vystřídají rychlejší šotolinové cesty. Pořadatelé opět nabádají k maximální obezřetnosti při navigaci.


Loprais 3.1.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar