Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Loeb udržel nervy a je šampionem

Prakticky jen odstoupení nebo problémy mohly připravit o čtvrtý titul mistra světa Francouze Sebastiena Loeba, kterému stačilo dojet do cíle Wales Rally, posledního podniku světového šampionátu na pátém místě, aby předstihl svého rivala Marcusem Grönholma.

Loeb - Elena

Loeb - Elena

Hirvonen - Lehtinen

Grönholm - Rautiainen

Solberg - Mills

Lindholm - Tuominen

Pons - Amigo

Mikkelsen - Floene

Po čtvrtečním slavnostním ceremoniálu v Cardiffu se v pátek ráno posádky přesunuly na západ od Swansea, kde na ně čekaly dvě identické série po třech měřených úsecích. V lesích se po několikadenních deštích držela voda a tratě byly zablácené. Úvodních 17 kilometrů bylo zahaleno v mlze, ale pro další dva úseky se počasí trochu vylepšilo. Odpoledne však přišel znovu hustý déšť a poslední úsek dne se jel v nepříjemné kombinaci tmy, mlhy a lijáku.
Hirvonen odstartoval do soutěže nejrychleji a vítězstvím v prvních třech zkouškách si vybudoval náskok 21,4 s, odpoledne byl nejrychlejší dvakrát a získal náskok 39,6 s před Grönholmem, v poklidu jedoucí Loeb se snažil vyvarovat chyb a ztrácel na třetím místě takřka minutu.
„Na poslední erzetě jsem viděl sotva na pár metrů. Bylo to nejhorší, co si pamatuji, jako jet proti bílé zdi. V některých úsecích bylo lepší mít úplně zhasnutá světla. Jízda za tma, mlhy a v dešti byla příšerná. Měl jsem ale perfektní rozpisy a mohl jsem se na ně na 100 % spolehnout. Nesledoval jsem mezičasy, protože jsem měl dost práce s tím, abych se vůbec udržel na trati.“
Asi jsem riskoval trochu více než ostatní, ale věřil jsem autu i pneumatikám. Díky tomu jsem mohl jet naplno a vybudovat si slušný náskok.
Marcus Grönholm jel svou 150. a poslední rally před odchodem z kolotoče WRC. Jeho hlavním zájmem byl nerozhodnutý boj o titul mistra světa. Šance na zisk však záleží na štěstí Loeba.
„Na první erzetě jsem byl až moc opatrný, protože jsem toho v mlze moc neviděl a nebylo mi to příjemné. Nesmím riskovat a nejel jsem naplno. Nepokoušel jsem se dostihnout Mikku, ale snažil se jet svým tempem. Moc jsem si nevěřil, odpoledne bylo hodně špatné počasí, snad nejhorší, na jaké si ze své kariéry pamatuji. Voda byla všude, v autě, pod autem, okolo auta – ano, dokonce jsme měli vodu i v autě!“
Také po druhém dni figurovala úřadující mistr světa, tým BP-Ford na prvních dvou místech průběžného pořadí, když Hirvonen zakončil druhou etapu s náskokem 35,5 s před Grönholmem a 1.14 minuty před Loebem.
Hirvonenovi chyběly na sobotních tratích ve vojenském prostoru zkušenosti, protože na nich nestartoval od roku 2004. Přesto se s jejich nástrahami vypořádal a udržel si vedení.Dvě série po třech rychlostních zkouškách vedly na sever od Swansea a do celkové délky druhé etapy 104,48 kilometrů se započítávala i divácká rychlostní zkouška, kterou na krytém stadionu sledovalo na 26 500 lidí.
Podmínky se oproti úvodnímu dni vylepšily. Silný vítr se postaral o počasí bez mlh, teploty se ráno před startem pohybovaly pouze okolo 3 °C. Během dne se obloha opět zatahovala a tratě zůstávaly pokryté vrstvou kluzkého bláta. Mikko Hirvonen se rozhodl v první sérii neriskovat a jeho týmovému kolegovi se podařilo zredukovat ranní ztrátu 39,6 sekundy na 32,6 s.
„Jelo se podstatně lépe než v pátek. I když občas zapršelo, byla alespoň lepší viditelnost. Jsem stále ve vedení, takže si na podmínky zase tolik stěžovat nemohu. Na první ranní erzetě jsem jel opatrně a Marcus mě o něco stáhl. Pak už jsem jel zase naplno. Na jedné z odpoledních erzet jsem se v asfaltové zatáčce sklouzl rovně, ale to mě ještě více vyhecovalo, než zbrzdilo. Je dobré znovu přenocovat na vedoucí pozici, ale nemohu si být ničím jistý.“
Marcus Grönholm neriskoval a jediný problém ho potkal na poslední lesní rychlostní zkoušce, kdy začal být jeho Focus RS WRC přetáčivý. „Nevím, co se stalo, ale v pravých zatáčkách mi ustřeloval zadek a auto se kroutilo jako had. Naštěstí jsem do ničeho nenarazil a když jsme se pak přesouvali zpátky do Cardiffu, už bylo zase všechno v pořádku. Je to záhada. Nebyl jsem po celý den ve stresu, ani pod tlakem, protože nemohu nic dělat a musím čekat, jak dopadne Loeb.“
Druhý den exceloval na rychlostních zkouškách Latvalla, který vyhrál šest zkoušek, zatímco Grönholm pouze jednou. V závěrečných čtyřech zkoušel zajel Latvalla třikrát nejlepší čas a dokázal, že patří k hlavním aspirantům na místo v továrním týmu Ford. Když to shrneme, tak Hirvonen vyhrál celkem 6 zkoušek a Loeb pouze jednu, což svědčí jasně o jeho taktice. Třetí místo v cíli mu zajišťovalo čtvrtý titul mistra světa.
„Vítězství na poslední soutěži sezony je nejlepší přípravou na sezonu 2008. Stát na stupních vítězů společně s Loebem a jedním z nejlepších jezdců, jakým bezesporu Marcus je, bylo pro mě něčím výjimečným. Byla to Marcusova poslední soutěž, ale nijak mě nelákalo mu vítězství přenechat. Znám ho moc dobře na to, abych věděl, že by o to tímto způsobem stejně nestál. Zakončil jsem sezonu třetím vítězstvím a to je mnohem více, než v co jsem na jejím začátku doufal. Na poslední erzetě jsem se postaral o trochu vzrušení, když jsem vyjel mimo trať a málem jsme zůstali zaklíněni v příkopu. Jsem rád, že jsme se z toho po tak náročném víkendu dostali a jsem také rád, že jsme mohli dát týmu na konec sezony takto skvělý výsledek,“ dodává Hirvonen.
Veškeré myšlenky Grönholma byly nasměrovány ke stále existující šanci na zisk třetího titulu mistra světa. Vše ale záleželo na tom, zda jeho soupeře Loeba potkají problémy. „Na konci poslední erzety jsme byli hodně dojatí. Zakončit kariéru v takovémto týmu je pro mě nádherný pocit. Dva roky u Fordu jsme si užili a nepotkaly nás téměř žádné problémy. Měli jsme k dispozici skvělé auto. Jsem zklamaný z toho, že jsem nedosáhl na titul, ale již před touto soutěží bylo jasné, že to nebude jednoduché. Máme za sebou neuvěřitelně těžký víkend. Jet zároveň ve tmě, za mlhy a hustého deště je něco tak strašného, že jsem jako čerstvý důchodce rád, že už v něčem podobném nebudu muset jezdit! Dělal jsem co jsem mohl, ale o titul jsem se nepřipravil tady. Šanci jsem ztratil už po havárii v Irsku.“
Tým BP-Ford obhájil titul mistra světa v šampionátu značek již po předchozí Irské rally. Ve Velké Británii dosáhl svého letošního osmého vítězství a prvního double na místních tratích od roku 1979. Celkem získal 212 bodů, což je rekordní počet v soutěžácké historii značky.
Během šestnácti soutěží sezony 2007 se stal Focus RS vzorem spolehlivosti. Přestože šampionát zavítal na pět kontinentů a jelo se v tak rozdílných podmínkách jako je sníh, led, asfalt a šotolina, nezaznamenal během celkových 5.600 měřených kilometrů ani jediný případ odstoupení z důvodu technické závady.
Z našich jezdců dojeli Jan Kopecký se Škodou Fabia WRC na 12.místě, Martin Prokop s Mitsubishi Lancer byl 20. a Štěpán Vojtěch skončil se stejným vozem na 25.příčce. Skupinu N ovládl G.Wilks na 13.místě

1.Hirvonen – LehtinenFord Focus WRC3:22.50,9
2.Grönholm – RautiainenFord Focus WRC+0.15,5
3.Loeb – ElenaCitroën C4 WRC+1.32,8
4.Solberg – MillsSubaru Impreza WRC+2.57,3
5.Sordo – MartiCitroën C4 WRC+3.14,3
6.Wilson – OrrFord Focus WRC+7.32,9
7.Atkinson – PrevotSubaru Imnpreza WRC+8.29,5
8.Stohl – MinorCitroën Xsara WRC+8.54,6
9.Pons – AmigoSubaru Impreza WRC+9.48,8
10.Latvala – AnttilaFord Focus WRC+10.42,4



Celkové pořadí – jezdci
1.Loeb (116), 2. Grönholm (112), 3.Hirvonen (99), 4. Sordo (65), 5.P.Solberg (47)

Celkové pořadí – značky
1.Ford (212), 2.Citroën (183), 3.Subaru (87)

JL, 3.12.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar