Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Loeb poprvé vítězí ve Finsku

Finská rally, devátý podnik MS, se zapíše do historie. Sébastien Loeb a Daniel Elena tady poprvé vyhráli po velkém souboji s Hirnonenem a Lehtinenem na Fordu. Loeb I Citroën jsou tak v průběžném pořadí druzí se ztrátou 1, resp. tří bodů.

Od založení Poháru konstruktérů v roce 1973 dokázali ve Finsku, v hájemství domácích pilotů, uspět na vozech značky Citroën pouze Carlos Sainz (1990) a Didier Auriol (1992). Loeb s Elenou dokázali porazit místní hvězdy až na sedmý pokus. „Jsem nadšený, že jsem vyhrál právě tuto rallye. A jsem obzvlášť potěšen způsobem, jakým jsme vyhráli. Od startu do cíle, pořád jsem měl před očima náš loňský souboj s Marcusem Grönholmem, kdy to bylo na hraně rizika a bez oddechu. Abychom udrželi vedení, museli jsme riskovat i po prvním dnu, když jsme přesně nevěděli, jaký kus tratě ještě budeme vymetat. V praxi to znamenalo jet naplno po celou trať a nakonec se nám to vyplatilo. Náš cíl byl jasný - udržet maximální tempo po celou závěrečnou etapu 40,47 kilometru a kontrolovat našeho největšího rivala.Bylo důležité neudělat sebemenší chybičku a jet bezpečně. Tohle vítězství je důležité i proto, že jsme ve Finsku splnili jeden z cílů, který jsme si vytkli už před sezonou. Plně jsem důvěřoval svému vozu Citroën C4 WRC a výsledek nám dává dobré šance v Poháru konstruktérů, v němž jsme stáhli ztrátu na tři body. Byl to velmi pozitivní víkend, také pro Citroën a jeho postavení v Poháru konstruktérů.“
Nadšení neskrýval ani Daniel Elena: „Porazit Finy v přímém souboji na jejich domácí půdě, to je nepopsatelný zážitek.Pro mě je to opravdový sen. Moje poznámky o trati se příliš neliší od jiných rallye, ale tady je rozdíl právě v rychlosti. Je to mimořádný pocit, když vaše auto ve dvousetkilometrové rychlosti dopadá na všechny čtyři.“

Finská rally odstartovala ve čtvrtek večer diváckou rychlostní zkouškou v areálu dostihového závodiště, ale naplno se začalo závodit až v pátek, na rychlých lesních cestách. Prvních deset zkoušek měřilo 131,70 km po úzkých šotolinových cestách a širokých lesních úsecích. V nich byl devětkrát rychlejší Francouz a pouze jednu vyhrál Hirvonen.
Těsně před startem ranních zkoušek prašnou šotolinu spláchl příval deště, což nejlépe vyhovovalo Hirvonenovi. Přeháňky pokračovaly také dopoledne a očekávaná úloha čističe trati měla na Finovy výkony menší dopad, než se očekávalo.
Celý den se odehrával ve znamení souboje Loeba a Hirvonena, který slavil 28. narozeniny a třikrát zde zvítězil. O nasazení obou hlavních rivalů vypovídá nejlépe odpolední průměrná rychlost, která překročila hranici 126 km/h.
„Tu bitvu jsem si hodně užíval, zvláště před svými příbuznými a známými. Souboj je skoro tak těsný, jako když jsem se vloni honil s Grönholmem. Hlavně odpoledne bylo vydařené. Jel jsem na maximum a nechyboval jsem. Jsem trochu frustrovaný z toho, že to nejde rychleji. Mohl bych sice více riskovat, ale nechci. Startovní pozice mě nijak neovlivňovala a nenechal jsem se rozhodit ani odstoupením Latvaly.“
Latvalovi s druhým Fordem Focus RS patřilo po úvodní zkoušce třetí místo, ale hned v následujícím úseku havaroval. „Blížil jsem se ke kombinaci levé, pravé a zase levé zatáčky, kterou jsem chtěl projet pokud možno rovně. Najel jsem ale pravým předkem na kámen, který jsem neměl v rozpisu. Hned jsem ucítil podivné chování vozu a najednou jsem byl hozen mimo trať do příkopu. Auto se napůl převrátilo a narazilo do stromku. Podle telemetrie jsme jeli v okamžiku nárazu 117 km/h.“
Při havárii došlo k poškození pravého ramene řízení a Latvala musel pro odstoupit. Do druhé etapy odstartoval se ztrátou 45 sekund.
Po první etapě vedl Loeb před Hirvonenen (+ 14,4), H.Solbergem (+53,1), Gallim (+56,2), Sordo (+1.05,4) a P. Solbergem (+1.37,8).
I po druhé etapě Finské rally patří posádce týmu BP Ford Abu Dhabi Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen druhé místo průběžného pořadí. V dramatické bitvě dělily po celý den létající Finy s Focusem RS WRC pouhé vteřiny od jejich největšího rivala Sebastiena Loeba. Před poslední etapou je dělí od prvního místa 18,2 sekundy.
Také v sobotu sledovaly desetitisíce fanoušků uprostřed lesů napínavý souboj dvou hlavních aktérů – Hirvonena a Loeba, kteří se vzdálili svým pronásledovatelům o téměř tři minuty.
Sobotních deset úseků mělo úctyhodnou délku 168,25 km a tvořilo téměř polovinu celkové délky. Sluneční paprsky sice neprohřívaly chladnější vzduch, ale byly dostatečně silné na to, aby po dešti vysušily hladký šotolinový povrch lesních a polních cest.
Osmadvacetiletý Hirvonen si na domácí půdě věřil a svému soupeři v boji o titul mistra světa nedaroval ani desetinku sekundy. Do druhé etapy startoval 14,4 s za Loebem a po třech vítězných zkouškách stáhl rozdíl na 11 sekund. Francouz však odpověděl stejným způsobem a náskok na posledních dvou měřených úsecích opět zvýšil.
„Byl to skvělý den! Hrozně jsem si to užíval, jeli jsme jako blázni. Všude jsem jel na plný plyn a hodně riskoval. Jede se mnohem rychleji než loni, kdy jsem na jedné z erzet zajel rekord. Dnes ráno jsem na ní byl o deset sekund rychlejší a odpoledne o dalších sedm – a pořád nejsem nejrychlejší! Sledoval jsem Loebovy stopy a viděl jsem, že i on jede na hraně. Je to fantastický soubo. Každou vteřinu, kterou jsem na něj najel, mi na následujícím úseku oplatil.“
Týmový kolega Latvala získával ztracenou sebedůvěru po včerejší havárii, když podle pravidla o SupeRally odstartoval se 45 minutovou penalizací z 86. místa. Další čas ztratili hned na prvním ranním úseku, když opět sjel do příkopu. Rychle se vrátil do optimálního tempa a odpoledne vyhrál tři zkoušky.
Vedoucí pozici si stále hlídal Loeb, když druhý Hirvonen ztrácel 18,2 s, na třetí místo se dostal Atkinson se Subaru (+3.03,6), čtvrtý byl Sordo (+3.04,6), pátý H.Solberg (+3.31,6) před svým bratrem Petterem (+3.58,7).
Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen z týmu BP Ford Abu Dhabi dojeli do cíle Finské rally po vzrušující čtyřdenní bitvě na druhém místě. Díky sedmému umístění na stupních vítězů v devíti letošních podnicích patří Finům stále zasloužené první místo v průběžné tabulce šampionátu jezdců. S Focusem RS WRC rovněž udrželi pro Ford vedení v hodnocení značek.
Stejně jako po oba první dny, tak i v neděli sváděli Hirvonen s Loebem na rychlé šotolině bitvu o každou desetinu sekundy. Rozdíl mezi nimi nebyl po celých 340,42 km větší než 18,2 s. Hirvonen se v závěru ještě rozhodl k finálnímu útoku, ale na domácí půdě, na východ od svého bydliště v Jyväskylä, to nestačilo. Po 24 rychlostních zkouškách dojel do cíle přesně devět sekund za Loebem. Letošní průměrná rychlost vítěze přesáhla 126 km/h a tempo vedoucí dvojice bylo tak vysoké, že třetímu Chrisi Atkinsonovi chyběly na první místo více než tři minuty.
„Se svojí jízdou jsem spokojený, ale chtěl jsem tady vyhrát a na Loeba mi chybělo jen pár sekund. Celý víkend jsme si hráli na kočku a na myš. Když jsem vyhrál erzetu, on většinou vzápětí vyhrál další. Rozdíl devíti sekund po vší té bláznivé jízdě je neskutečný. Ztratil jsem hlavně díky tomu, že jsem neměl dost odvahy v užších místech. Bude to těžké, ale musím se teď snažit o vítězství v každé soutěži. Byla to fantastická rally a úžasná bitva. Je jenom škoda, že se mi nepodařilo před domácími fanoušky vyhrát. Jel jsem naplno až do konce, ale nestačilo to. Uháněli jsme jako blázni. Někdy byly naše rozpisy skoro na vyhození a zjistil jsem, že jsem si je měl napsat rychlejší. Jsem rád, že jsem stále ve vedení šampionátu, ale jeden bod nic moc neznamená,“ dodává.




1.Loeb – ElenaCitroen C42:54.05,5
2.Hirvonen – LehtinenFord Focus RS+00.09,0
3.Atkinson – PrévotSubaru Impreza+3.17,0
4.Sordo – MartiCitroen C4+3.30,9
5.H Solberg – MenkerudFord Focus RS+3.57,7
6.P Solberg – MillsSubaru Impreza+4.04,1
7.Rantanen – LönegrenFord Focus RS+6.11,1
8.Gardemeister – TuominenSuzuki SX4+8.18,7
9.Wilson – MartinFord Focus RS+8.37,3
10.Rautenbach – SeniorCitroen C4+10.30,9



Průběžné pořadí
JezdciBodyZnačkyBody
1.Hirvonen671.BP Ford108
2.Loeb662.Citroen Total105
3.Atkinson373.Subaru62
4.Sordo354.Stobart Ford45
5.Latvala345.Munchi''s Ford19



JL, 5.8.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar