Le Mans - jako vloni: 1.Audi, 2.Peugeot
Jeden z nejnapínavějších závodů v celé historii 24 hodin Le Mans vidělo rekordních 258 500 diváků. Vítězství domácí značky se tentokrát nedočkali, ale druhé a třetí místo je velký úspěch francouzské značky. Potřetí za sebou kralovaly vozy Audi R10 TDI.
Sportovní prototypy Peugeot 908 HDi FAP sice vyrazily do závodu z prvních tří pozic, když nejrychlejší kolo zajel Stephane Sarrazin již při středeční první kvalifikaci. Jeho čas 3.18,513 se v druhé kvalifikaci ve čtvrtek večer nikomu nepodařilo už překonat. Byl o 7,8 sekundy rychlejší než nejlepší čas z pole position z loňského roku, který shodou okolností zajel sám.
„Kdo chce být v Le Mans rychlý, musí jezdit hodně přesně“, vysvětloval po kvalifikaci Sarrazin. „Jsem s Peugeotem 908 HDi FAP moc spokojený, protože vůz je dobře vyvážený a našli jsme optimální nastavení podvozku. Je vhodný jak pro můj styl jízdy, tak i mé kolegy, kterými jsou pro závod Pedro Lamy a Alex Wurz. Teď musíme časy nasbírané v tréninku vyhodnotit, abychom zjistili, co bude pro závod optimální“.
Také na druhém a třetím místě ze středeční kvalifikace se ani po čtvrtku nic nezměnilo. Obě patří dalším Peugeotům. Z druhé pozice vyjeli do závodu Franck Montagny, Christian Klien a Ricardo Zonta, jejich kolegové Marc Gené, Nicolas Minassian a Jacques Villeneuve pak ze třetí pozice, před dvěma vozy Audi s posádkami Capello/Kristensen/McNish a Luhr, Prémat/Rockenfeller
Druhou kvalifikaci poznamenalo několik havárií, po nichž musel být trénink přerušen. Potíže se nevyhnuly ani Peugeotu, když Ricardo Zonta byl jiným vozem natlačen do svodidel. Přitom došlo k poškození jeho vozu. „Soustředil jsem se na nastavení vozu a sledoval Audi jedoucí přede mnou, když jsme dojeli pomalejší auto. Jezdec nechal Audi předjet, ale do mě už narazil. Nevím, jestli mě přehlédl nebo měl problém. Druhou kvalifikaci jsme tak museli předčasně ukončit“, řekl po havárii Ricardo Zonta.
S napětím očekávaný duel mezi Audi a Peugeotem se nakonec vyplnil do puntíku. Oba výrobci předvedli se svými dieselovým sportovními vozy napínavý souboj až do samého závěru, který nakonec rozhodlo Audi s náskokem 4.31 minuty.
Během závodu nebyl rozdíl mezi vítězným Audi a nejlepším Peugeotem větší než jedno kolo. Zatímco Peugeot udával tempo v úvodní fázi, v noci se prosadila spolehlivost a výkonnost Audi R10 TDI. Když v Le Mans začalo pršet, převzali ve čtvrt na šest ráno vedení Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish a už před sebe nikoho nepustili. Ve tři hodiny odpoledne projeli vítězně do cíle, po 381 odjetých kolech (5194,6 km), a průměrné rychlosti 216,300 km/h.
Na mokré vozovce mohli piloti Audi využít převahu motoru Audi TDI a získali jednokolový náskok. Zároveň profitovali ze skutečnosti, že Audi Sport Team Joest odstartoval s takovým nastavením vozu, které představovalo nejlepší kompromis pro suchou a mokrou trať. Zatímco konkurence musela během závodu Setup přestavovat na mokro, tak Audi pouze měnilo pneumatiky.
K tomu docházelo velice často, protože podmínky se v druhé polovině závodu neustále měnily. Pneumatiky suché, intermedia, mokré – rozhodující bylo trefit se ve správný okamžik do správné volby.
Jezdci týmu Audi Sport Joest přitom využívali svých bohatých zkušeností a jeli bezchybně. Jedinou dramatickou chvilku zažili v závěrečné fázi při nezaviněné kolizi při předjíždění pomalejšího automobilu. Naštěstí se obešla bez následků a prokázala robustnost sportovních vozů Audi R 10 TDI, který absolvoval celý závod bez nejmenších technických problémů.
Skot Allan McNish si připsal druhé vítězství v Le Mans od roku 1998 a první s Audi. Dán Tom Kristensen zvýšil počet prvenství z Le Mans na rekordních osm a Ital Dindo Capello vyhrál po letech 2002 a 2003 potřetí. Team Audi Sport Joest získal s Audi R10 TDI třetí vítězství v řadě a po letech 2000 až 2002 má na kontě již druhý hattrick: tří vítězství se stejným týmem. Při 10. startu v závodě 24 hodin zvítězilo Audi již poosmé.
Obě další Audi R10 TDI dojely na 4. a 6.místě. Mladíci Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller měli ještě před koncem závodu šanci na stupně vítězů, když se dostali na třetí místo. V předposlední hodině museli však vyměnit olejový filtr vidlicového dvanáctiválce TDI. Smůlu měli také Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner. Vítězové z let 2006 a 2007 ztratili šanci na lepší umístění v neděli ráno výměnou spojky.
Dindo Capelo:“ Byl to jedinečný a perfektní závod. Jsem přešťastný a hrdý, že jsem součást tohoto týmu. Naše Audi nemělo nejmenší problém, v boxech jsme neztratili ani sekundu. Jen tak jsme mohli Peugeot porazit. Audi má správné lidi, aby v závodě zvítězilo, přestože nemá nejrychlejší auto. To jsme teď ukázali.“
Allan McNish: „Jsem šťastný, že jsem konečně vyhrál 24 hodin Le Mans s Audi, už několikrát jsem měl k vítězství hodně blízko. Přestože byla tentokrát konkurence těžší a počasí nevypočitatelné, tak všechno klaplo. Na startu jsem nic neriskoval a spokojil jsem se jet za Peugeotem, který měl brzy problémy nejrůznějšího druhu. V dešti byla trať extrémně kluzká, připadal jsem si chvílemi, jako bych jel na ledě. Naštěstí se auto chovalo skvěle. Ale když člověk sedí za volantem v takových podmínkách déle než tři hodiny, musí se stoprocentně koncentrovat. Nejmenší chyba by neznamenala jen opuštění tratě, ale havárii a konec závodu“
Peugeot obhájil stříbro a přidalo bronz
Po 186 odjetých kolech Peugeot jen velice těsně prohrál s Audi R10 TDI. Sportovní automobil Peugeot 908 HDi FAP s trojicí jezdců Marc Gené, Nicolas Minassian a Jacques Villeneuve ztrácel po takřka 5200 kilometrech jen čtyři a půl minuty na vítězné Audi. Posádka Franck Montagny, Christian Klien a Ricardo Zonta dojela třetí, jejich kolegové Pedro Lamy, Stephane Sarrazin a Alexander Wurz obsadila páté místo.
Podstatnou část dramatického závodu se pohyboval Peugeot na špici startovního pole. Z pole position se hned na startu prosadil Pedro Lamy před dalšími dva vozy Peugeot 908 HDI FAP. Po dvou hodinách závodu, musel Sarrazin, který převzal vedoucí vůz, do boxů kvůli problémům s převodovkou. Nutná oprava stála šest kol a propad na 31. celkovou příčku. V pozoruhodné stíhací jízdě se probojoval Peugeot 908 HDi FAP s číslem 8 až na pátou příčku v cíli. Přitom zajel Sarrazin nejrychlejší kolo závodu v čase 3:19,394, což odpovídá průměrné rychlosti 246,068 km/h.
Mezitím na špici bojovaly dva Peugeoty 908 HDI FAP s Audi, přičemž až do ranních hodin, než začalo pršet a rapidně se změnily podmínky určovaly Peugeoty tempo.
Peugeot 908 HDI FAP (Sarrazin) ztratil svoji dobrou pozici po kolizi při předjíždění pomalejšího vozu a ve čtvrt na šest ráno šlo do vedení Audi, které si pozici udrželo až do cíle, zatímco Peugeot bojoval s technickými problémy. „Naše auta měla málo gripu. Kromě toho měli naši soupeři více zkušeností s těmito podmínkami“, přiznal Michel Barge, ředitel Peugeot Sport.
„Blahopřeji Audi k tomuto úspěchu“, řekl Michel Barge. „Byli jsme vyzyvateli a odvedli dobrý závod. V příštím roce opět zaútočíme. Ze závodu jsme si odnesli hodně pozitivního. O vítězství jsme přišli jen velmi těsně, ale přesto jsme ukázali dobrý výkon. Šanci bojovat o vítězství jsme ztratili až v noci. Jezdci a celý tým odvedl špičkovou práci“.
Nicolas Minassian: Věděli jsme, že závod nebude jednoduchý. Ale jsem zklamaný, že jsme nevyhrálo. Musíme přiznat, že naši soupeři odvedli špičkovou práci. Na konci jsme se pokusili opět vedení vybojovat a šli jsme do rizika s volbou pneumatik, protože jsme museli na danou situaci reagovat“.
Marc Gené: „Nedokázali jsme v dešti využít naše pneumatiky tak dobře jako soupeř. Přesto jsme zopakovali úspěch z loňského roku a skončili opět druzí, což je opravdu dobrý výsledek“.
Jacques Villeneuve:“Je sice pěkné stát na stupních vítězů, ale bohužel jsme nevyhráli. To byl náš cíl“.
Jindřich Lasík, 17.6.2008
„Kdo chce být v Le Mans rychlý, musí jezdit hodně přesně“, vysvětloval po kvalifikaci Sarrazin. „Jsem s Peugeotem 908 HDi FAP moc spokojený, protože vůz je dobře vyvážený a našli jsme optimální nastavení podvozku. Je vhodný jak pro můj styl jízdy, tak i mé kolegy, kterými jsou pro závod Pedro Lamy a Alex Wurz. Teď musíme časy nasbírané v tréninku vyhodnotit, abychom zjistili, co bude pro závod optimální“.
Také na druhém a třetím místě ze středeční kvalifikace se ani po čtvrtku nic nezměnilo. Obě patří dalším Peugeotům. Z druhé pozice vyjeli do závodu Franck Montagny, Christian Klien a Ricardo Zonta, jejich kolegové Marc Gené, Nicolas Minassian a Jacques Villeneuve pak ze třetí pozice, před dvěma vozy Audi s posádkami Capello/Kristensen/McNish a Luhr, Prémat/Rockenfeller
Druhou kvalifikaci poznamenalo několik havárií, po nichž musel být trénink přerušen. Potíže se nevyhnuly ani Peugeotu, když Ricardo Zonta byl jiným vozem natlačen do svodidel. Přitom došlo k poškození jeho vozu. „Soustředil jsem se na nastavení vozu a sledoval Audi jedoucí přede mnou, když jsme dojeli pomalejší auto. Jezdec nechal Audi předjet, ale do mě už narazil. Nevím, jestli mě přehlédl nebo měl problém. Druhou kvalifikaci jsme tak museli předčasně ukončit“, řekl po havárii Ricardo Zonta.
S napětím očekávaný duel mezi Audi a Peugeotem se nakonec vyplnil do puntíku. Oba výrobci předvedli se svými dieselovým sportovními vozy napínavý souboj až do samého závěru, který nakonec rozhodlo Audi s náskokem 4.31 minuty.
Během závodu nebyl rozdíl mezi vítězným Audi a nejlepším Peugeotem větší než jedno kolo. Zatímco Peugeot udával tempo v úvodní fázi, v noci se prosadila spolehlivost a výkonnost Audi R10 TDI. Když v Le Mans začalo pršet, převzali ve čtvrt na šest ráno vedení Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish a už před sebe nikoho nepustili. Ve tři hodiny odpoledne projeli vítězně do cíle, po 381 odjetých kolech (5194,6 km), a průměrné rychlosti 216,300 km/h.
Na mokré vozovce mohli piloti Audi využít převahu motoru Audi TDI a získali jednokolový náskok. Zároveň profitovali ze skutečnosti, že Audi Sport Team Joest odstartoval s takovým nastavením vozu, které představovalo nejlepší kompromis pro suchou a mokrou trať. Zatímco konkurence musela během závodu Setup přestavovat na mokro, tak Audi pouze měnilo pneumatiky.
K tomu docházelo velice často, protože podmínky se v druhé polovině závodu neustále měnily. Pneumatiky suché, intermedia, mokré – rozhodující bylo trefit se ve správný okamžik do správné volby.
Jezdci týmu Audi Sport Joest přitom využívali svých bohatých zkušeností a jeli bezchybně. Jedinou dramatickou chvilku zažili v závěrečné fázi při nezaviněné kolizi při předjíždění pomalejšího automobilu. Naštěstí se obešla bez následků a prokázala robustnost sportovních vozů Audi R 10 TDI, který absolvoval celý závod bez nejmenších technických problémů.
Skot Allan McNish si připsal druhé vítězství v Le Mans od roku 1998 a první s Audi. Dán Tom Kristensen zvýšil počet prvenství z Le Mans na rekordních osm a Ital Dindo Capello vyhrál po letech 2002 a 2003 potřetí. Team Audi Sport Joest získal s Audi R10 TDI třetí vítězství v řadě a po letech 2000 až 2002 má na kontě již druhý hattrick: tří vítězství se stejným týmem. Při 10. startu v závodě 24 hodin zvítězilo Audi již poosmé.
Obě další Audi R10 TDI dojely na 4. a 6.místě. Mladíci Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller měli ještě před koncem závodu šanci na stupně vítězů, když se dostali na třetí místo. V předposlední hodině museli však vyměnit olejový filtr vidlicového dvanáctiválce TDI. Smůlu měli také Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner. Vítězové z let 2006 a 2007 ztratili šanci na lepší umístění v neděli ráno výměnou spojky.
Dindo Capelo:“ Byl to jedinečný a perfektní závod. Jsem přešťastný a hrdý, že jsem součást tohoto týmu. Naše Audi nemělo nejmenší problém, v boxech jsme neztratili ani sekundu. Jen tak jsme mohli Peugeot porazit. Audi má správné lidi, aby v závodě zvítězilo, přestože nemá nejrychlejší auto. To jsme teď ukázali.“
Allan McNish: „Jsem šťastný, že jsem konečně vyhrál 24 hodin Le Mans s Audi, už několikrát jsem měl k vítězství hodně blízko. Přestože byla tentokrát konkurence těžší a počasí nevypočitatelné, tak všechno klaplo. Na startu jsem nic neriskoval a spokojil jsem se jet za Peugeotem, který měl brzy problémy nejrůznějšího druhu. V dešti byla trať extrémně kluzká, připadal jsem si chvílemi, jako bych jel na ledě. Naštěstí se auto chovalo skvěle. Ale když člověk sedí za volantem v takových podmínkách déle než tři hodiny, musí se stoprocentně koncentrovat. Nejmenší chyba by neznamenala jen opuštění tratě, ale havárii a konec závodu“
Peugeot obhájil stříbro a přidalo bronz
Po 186 odjetých kolech Peugeot jen velice těsně prohrál s Audi R10 TDI. Sportovní automobil Peugeot 908 HDi FAP s trojicí jezdců Marc Gené, Nicolas Minassian a Jacques Villeneuve ztrácel po takřka 5200 kilometrech jen čtyři a půl minuty na vítězné Audi. Posádka Franck Montagny, Christian Klien a Ricardo Zonta dojela třetí, jejich kolegové Pedro Lamy, Stephane Sarrazin a Alexander Wurz obsadila páté místo.
Podstatnou část dramatického závodu se pohyboval Peugeot na špici startovního pole. Z pole position se hned na startu prosadil Pedro Lamy před dalšími dva vozy Peugeot 908 HDI FAP. Po dvou hodinách závodu, musel Sarrazin, který převzal vedoucí vůz, do boxů kvůli problémům s převodovkou. Nutná oprava stála šest kol a propad na 31. celkovou příčku. V pozoruhodné stíhací jízdě se probojoval Peugeot 908 HDi FAP s číslem 8 až na pátou příčku v cíli. Přitom zajel Sarrazin nejrychlejší kolo závodu v čase 3:19,394, což odpovídá průměrné rychlosti 246,068 km/h.
Mezitím na špici bojovaly dva Peugeoty 908 HDI FAP s Audi, přičemž až do ranních hodin, než začalo pršet a rapidně se změnily podmínky určovaly Peugeoty tempo.
Peugeot 908 HDI FAP (Sarrazin) ztratil svoji dobrou pozici po kolizi při předjíždění pomalejšího vozu a ve čtvrt na šest ráno šlo do vedení Audi, které si pozici udrželo až do cíle, zatímco Peugeot bojoval s technickými problémy. „Naše auta měla málo gripu. Kromě toho měli naši soupeři více zkušeností s těmito podmínkami“, přiznal Michel Barge, ředitel Peugeot Sport.
„Blahopřeji Audi k tomuto úspěchu“, řekl Michel Barge. „Byli jsme vyzyvateli a odvedli dobrý závod. V příštím roce opět zaútočíme. Ze závodu jsme si odnesli hodně pozitivního. O vítězství jsme přišli jen velmi těsně, ale přesto jsme ukázali dobrý výkon. Šanci bojovat o vítězství jsme ztratili až v noci. Jezdci a celý tým odvedl špičkovou práci“.
Nicolas Minassian: Věděli jsme, že závod nebude jednoduchý. Ale jsem zklamaný, že jsme nevyhrálo. Musíme přiznat, že naši soupeři odvedli špičkovou práci. Na konci jsme se pokusili opět vedení vybojovat a šli jsme do rizika s volbou pneumatik, protože jsme museli na danou situaci reagovat“.
Marc Gené: „Nedokázali jsme v dešti využít naše pneumatiky tak dobře jako soupeř. Přesto jsme zopakovali úspěch z loňského roku a skončili opět druzí, což je opravdu dobrý výsledek“.
Jacques Villeneuve:“Je sice pěkné stát na stupních vítězů, ale bohužel jsme nevyhráli. To byl náš cíl“.
| 1.Capello/McNish/Kristensen | Audi | 381 kol |
| 2.Gene/Minassian/Villeneuve | Peugeot | +4.31 |
| 3.Montagny/Zonta/Klien | Peugeot | - 2 kola |
| 4.Luhr/Premat/Rockenfeller | Audi | - 7 |
| 5.Lamy/Sarrazin/Wurz | Peugeot | - 13 |
| 6.Biela/Pirro/Wurz | Audi | - 14 |
| 7.Primat/Tinseau/Treluyen | Judd Pescarolo | - 19 |
| 8.Groppi/Ayari/Duval | Courage Judd | -24 |
| 9.Mücke/Charouz/Enge | Lola – Aston Martin | - 27 |
| 10.Merkstejn/Verstappen/Bleekmolen | Porsche | -27 |
Jindřich Lasík, 17.6.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















