Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Le Mans - Audi obhájilo, Peugeot překvapil

Po úspěchu Audi R10 ve vznětovým motorem, nastoupil letos do slavného závodu se stejnou technologií také Peugeot se dvěma vozy. Zatímco Němci obhajovali vítězství, Francouzi hlavně sbírali zkušenosti.

V nejtěžším vytrvalostním závodě světa – 24 hodin Le Mans se na startu objevily tři Audi, vedle dvou továrních týmů Audi Sport team Joest s posádkami Biella, Pirro, Werner a Capello, Kristensen, McNish ještě vůz s jezdci Luhrem, Rockenfellerem a Prématem. Kvalifikace vyšla sice lépe konkurenčnímu Peugeotu, poháněným rovněž jako Audi, dieselovou technologií, ale druhý čas a tudíž místo v první řadě na startu si zajistilo Audi R10 TDI vedené Capellem. Druhý vůz Audi stál v druhé řadě společně s druhým Peugeotem.
Start do 75. ročníku slavného závodu vyšel nejlépe Audi, když se v první zatáčce po startu se ujal vedení Dindo Capello a hned se začal vzdalovat soupeřům. Také další dvě Audi začala dobře, Frank Biela i Lucas Luhr zajížděli konstantní časy a během půl hodiny za zavěsili za vedoucí Audi.
Letošní ročník se zapíše do dějin mezi ty těžší, neboť na začátku druhé hodiny a potom ještě v samotném závěru se snesl nad trať hustý déšť, který ještě ztížil podmínky už tak náročného závodu. Obětí deště se stal ve 16.32 hodin vůz se startovním číslem 3, za jehož volantem seděl v tu chvíli Mike Rockenfeller. Na mokré trati ztratil kontrolu nad 650 koni silným Audi a zadní části narazil v úseku zvaném „Tertre Rouge“ do svodidel. Jezdec vyšel z havárie nezraněn, ale vůz byl natolik poškozen, že musel už po 23 kolech odstoupit ze závodu.
Po dvou hodinách měl Capello již kolo náskok na nejlepší Peugeot, na třetím místě se drželo Audi loňských vítězů řízené Bielou.
Po celou noc, která se jela již na suchu, udával tón Audi Sport Team Joest a kontroloval vedoucí dvě pozice. S rychlými časy stále více a více ujížděly soupeřům. Ráno měl Capello již tři kola náskok na Bielu a sedm kol na oba tovární Peugeoty, které se s novými motory HDI představily v Le Mans poprvé.
V půl osmé ráno však přišla pro Audi další rána, když vedoucímu vozu řízeného Dindo Capellem upadlo levé zadní kolo. Vůz skončil mimo trať a po nárazu do svodidel byla přední část poškozena natolik, že další pokračování v závodě již nepřicházelo v úvahu. Z jakého důvodu se kolo uvolnilo, nyní zkoumají technici Audi, přičemž již předem vyloučili, že by došlo k jeho špatnému upevnění při zastávce v boxech.
„V okamžiku, když jsem začal brzdit, ulétlo v rychlosti 280 km/h levné zadní kolo. Byl to velice nepříjemný pocit, v tu chvíli jsem byl pouhým cestujícím a neměl sebemenší šanci havárii zabránit. Mohl jsem jen doufat, že všechno dopadne dobře. Díky bohu jsem seděl v Audi a věděl, že bezpečnost je pro naše techniky vždy prioritní. Náraz se dá jen těžko popsat“, svěřil se smutný Dindo Capello. V tu chvíli bylo jeho Audi již 17. hodinu na čele závodu a díky skvělé strategii mělo tříkolový náskok.
Ve zbývajících hodinách tak ležela tíha odpovědnosti na triu Biela, Pirro a Werner, které se dostalo do vedení. Ale ani jim se nevyhnuly problémy, když velký kámen prorazil čelní partii vozu a zasekl se do blatníku. Následná zastávka v boxech kvůli výměně přední kapoty a kontrole zavěšení kol stála posádku ztrátu jednoho kola. Naštěstí jejich náskok byl v tu chvíli dostatečně velký. Pak už pokračovali do cíle bez problémů. O drama se postaral jen hustý déšť, který provázel jezdce v poslední fázi závodu, ale loňští vítězové Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner s přehledem kontrolovali situaci na čele a získali tak pro Audi sedmé vítězství, přičemž Biela oslavoval v cíli již pátý úspěch. Audi je tak po letošním úspěchu třetí nejúspěšnější značkou v závodě 24 hodin Le Mans, za Porsche a Ferrari.
Dr.Wolfgang Ullrich (vedoucí sportovního oddělení): „Myslím, že to byl nejtěžší závod, který jsme v Le Mans jeli, mnohem náročnější než třeba deštivý v roce 2001. I za těchto těžkých povětrnostních podmínek a proti silným soupeřům jsme dovezli vůz do cíle a porazili letos velice silnou konkurenci. Chtěli jsme ukázat, že s motorem Audi TDI máme nejlepší technologii, ale také nejlepší jezdce a nejlepší tým.To se nám podařilo. Sedmý úspěch jen dokazuje, co znamená – náskok díky technice
Frank Biela: „Teprve několik dní po závodě dojde člověku, co znamená vyhrát Le Mans, protože během závodu jste vystaveni nestále velkému stresu a tlaku. Můžete si sice přát, aby šlo všechno dobře, ale nemůžete nic plánovat. Klíčem k úspěchu bylo ve správný okamžik zaútočit a také být ve správnou dobu na správné straně.“
Emanuelle Pirro: „ Le Mans bylo letos prostě neuvěřitelné. Zvláště posledních devět hodin bylo hodně těžkých. Po odpadnutí dvou našich vozů byl náš tým vystaven enormního tlaku. Navíc za námi jel Peugeot, s nímž jsme museli také tvrdě bojovat. Závod navíc stěžoval v úvodu déšť, který komplikoval volbu obutí, a v závěru ještě mohutný liják. Stát po deváté v řadě s Audi v Le Mans na stupních vítězů – to je neskutečné.“


Úspěšný debut Peugeotu 908 HDi FAP

Čtrnáct let po hattricku v roce 1993 se vydařil značce Peugeot návrat do Le Mans, když s novým modelem Peugeot 908 HDi FAP, za jehož volantem se střídali Stéphane Sarrazin, Pedro Lamy a Sébastien Bourdais, obsadila druhé místo. Přestože půldruhé hodiny před cílem musel odstoupit druhý Peugeot s piloty Minassianem, Genem a Villeneuvem, oslavovali Francouzi druhé místo stejně, jako kdyby vyhráli.
Právě na tomto okruhu Peugeot představil před dvanácti měsíci maketu vozu 908 HDi FAP, o rok později se už kvalifikoval do závodu skutečný Peugeot 908 HDi FAP poté, co v klasifikaci zajel nejlepší kolo Stéphane Sarrazin. V druhé měřeném tréninku za deště jej nikdo nepřekonal. Jeho týmový kolega Minassian byl třetí, čímž si oba Peugeoty rozdělily první řady na startu společně s Audi.
Dlouho jely Peugeoty bez větších problémů, teprve v ranních hodinách se u vítězného vozu objevily potíže s ložiskem kola a musel do boxů. Stíhací jízdou se ze 13. místa probojovali na druhé, ale v samém závěru se objevily potíže s motorem. Po zastávce v boxech, která si vyžádala 20 minut se opět vrátil na trať. Bourdais však raději vše na jistotu, a v posledním kole raději zastavil na kraji tratě a počkal až vítězné Audi přetne cílovou čáru.nábojem kola.
Nechtěl riskovat odstoupení, jako se to stalo půldruhé hodiny před cílem u druhého Peugeotu, u jehož vznětového dvanáctiválce náhle došlo k poklesu tlaku oleje. PO hodinové opravě sice opět vyjel na trať, ale po ujetí jednoho okruhu definitivně vzdal.
Michel Barge (ředitel divize Peugeot Sport): „Je pravda, že na konci jsme měli velký strach, hlavně proto, že jeden automobil jsme ztratili před cílem. Měli jsme obavy kvůli poklesu tlaku. Musíme dál pracovat na spolehlivosti, abychom dosahovali při závodech stejných výsledků jako v testech. Rok 2007 je rokem příprav a zajíždění motorů pro příští rok."
Stéphane Sarrazin „Je to vynikající. Mechanici odvedli výbornou práci, když museli vyřešit na začátku závodu malé mechanické problémy. Neměli jsme dostatek zkušeností pro boj o vítězství, ale výsledek je víc než pozitivní."
Sébastien BOURDAIS „Nejsilnější moment? Pochopitelně cíl, konec zcela závodu, který probíhal v naprosto pekelných podmínkách. Měli jsme velké problémy s motorem a nevěděli jsme, jestli vydrží další kolo! Tým podal za posledních šest měsíců mimořádný výkon, aby skončil v tomto nejobtížnějším závodě na světě na stupni vítězů."

1.Biela – Pirro – WernerAudi R10 TDI369 kol
2.Lamy – Sarrazin – BourdaisPeugeot 908359
3.Collard – Boullion – DumasPescarolo-Judd358

JL, 20.6.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar