Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

LMS 1000 km Spa - první Peugeot, třetí Aston Martin

Tovární tým Aston Martin Racing vybojoval při druhém startu v královské kategorii LMP1 v šampionátu Le Mans Series umístění na stupních vítězů. Posádka Charouz, Enge, Mücke vybojovala po stíhací jízdě při závodě 1000 km Spa třetí místo.

Kvalifikace na závod vyšla nejlépe týmu Peugeot Sport s vozy 908 HDI, když nejrychlejší čas zajel Pagenaud, který se střídal s Minassianem a Klienem. Jejich kolegové Gene, Brabham a Wurz se postavili na startovní čáru hned vedle nich. Hned od začátku se Peugeoty usadily na čele a vzdalovaly se svým soupeřům. Vůz vedený Minassianem jel bez nejmenších problémů, tak druhý měl kolizi s jiným vozem, přičemž došlo k poškození zavěšení kola. Oprava si vyžádala třináct minut, což společně s penalizací čtyř minut znamenalo propad na 13. příčku. Druhé místo se ztrátou 27 sekund obsadila dvojice Boullion a Tinseau na voze Pescarolo Judd, třetí dojeli se ztrátou jednoho kola J.Charouz, Enge a Mücke.
Aston Martin se startovním číslem 007 nemohl kvůli technické závadě absolvovat kvalifikaci, navíc mechanici pracovali dlouho do noci, protože bylo nutné vyměnit motor a připravit vůz na šestihodinový závod.
Závod, který poznamenala celá řada nehod, se jel na 143 kol za slunečného počasí. S vozem s číslem 007 závod rozjížděl Mücke a po startu z boxové uličky předvedl, jak rychlým jezdcem je a jak dobře se dokáže orientovat v silném provozu. Po hodině se dostal na pátou pozici, když před ním kroužil týmový kolega Turner (st. č. 009). Po kolizi s jedním ze soupeřů však poškodil předek vozu, což mělo vliv na jeho ovládání.
Jan Charouz s prototypem s číslem 007 absolvoval druhý stint, poznamenaný několika haváriemi a výjezdy safety caru. V průběhu této části závodu došlo k odstranění problémů se světly a výměně přední části.
Dvě hodiny před koncem závodu vystřídal Charouze za volantem Enge, v tu chvíli se jejich Aston Martin pohyboval na čtvrté pozici, ale liberecký závodník se postupně přibližoval jezdcům na prvních třech místech. Na trati se objevil safety car, jeden z rivalů zajel do boxů a na trať se vrátil až za Engem. Dvacet minut před koncem závodu došlo k restartu a český jezdec musel najít správný kompromis, jak tým nepřipravit o solidní výsledek a zároveň jak v souboji se silným soupeřem uhájit umístění na stupních výsledků.
„Je pravda, že v posledních kolech jsem byl trochu pod tlakem,” rekapituloval Tomáš Enge v cíli. „Měli jsme jasné pokyny: Le Mans je blízko, proto nechceme riskovat poškození vozů. Na druhou stranu jsem stál o umístění na stupních vítězů. Proto jsem jel naplno, jak jen umím, abych si udržel bezpečný náskok.“
Darren Turner vyrážel s druhým vozem ze třetí pozice, ale po kontaktu s jedním ze soupeřů, měl defekt. „To se stává, byl to klasický závodní incident. Nebyla to ničí chyba, jen smůla, že jsme museli absolvovat první kolo na prázdné pneumatice. Ale pomohlo nám, že na trať vyjel safety car. Ztratili jsme sice svou pozici, ale neztratili celé kolo,” popsal Darren Turner. Po výměně kola podal Turner vynikající výkon, rychle stoupal pořadím a před střídáním se probil na třetí příčku. Téměř po dvou hodinách usedl do kokpitu Portugalec Miguel Ramos, který se však potýkal s vibracemi vozu. „Vibrace byly tak silné, že chvílemi bylo obtížné soustředit se na brzdné body, protože jsem pořádně neviděl.“ Jako poslední usedl do kokpitu Harold Primat, který strávil za volantem přes dvě hodiny a v závěru ztratil trochu času, když jej postrčil jeden ze soupeřů, což vůz roztočilo do hodin. Incident naštěstí neměl vážnější důsledky.
„Po všech problémech, které nás provázely od pátečního volného tréninku přes kvalifikaci až po zrušený warm-up, je to super výsledek, i když kvůli výměně motoru přijdeme o dva body. Kluci startovali do závodu s minimem kol odjetých v tréninku, přesto si vedli dobře,“ uzavřel manažer Antonín Charouz.


Janiš a Salaquarda druzí v GT1

Čeští jezdci Erik Janiš a Filip Salaquarda prožili úspěšnou premiéru v šampionátu Le Mans Series. Na okruhu v belgickém Spa-Francorchamps vybojovali v závodě na 1000 kilometrů společně s nizozemským jezdcem Peterem Koxem a vozem Lamborghini Murcielago druhé místo ve třídě GT1.
Při debutu s automobilem kategorie GT1 zaujali svou schopností rychle se adaptovat na pro ně novou techniku a na jízdu v početném startovním poli tvořeném speciály čtyř různých kategorií. V posádce se zkušeným Peterem Koxem svedli zajímavý duel o vítězství s Corvette C6R francouzské stáje Luc Alphand Aventures, která obhajuje vítězství v Le Mans Series ve třídě GT1.
Peter Kox: „Musím říct, že druhé místo je pro mě trochu zklamání, protože jsme měli nejrychlejší auto, nejrychlejší jsme byli na trati, což dokládá nejrychlejší kolo závodu. Jen na začátku závodu jsme měli problémy s pneumatikami, ale i to jsme vyřešili a pak už vše fungovalo skvěle. Bohužel, závod jsme prohráli v boxech, respektive ve chvíli, kdy vyjel safety car a soupeři toho využili.“
Erik Janiš: „Byla to dobrá zkušenost a já mám radost, že jsme první závod v Le Mans Series dokončili. Zároveň cítím trochu zklamání, protože jsme měli na to, abychom bojovali o vítězství, ale jedno z několika vyjetí safety caru na trať nahrálo do karet našim soupeřům, kteří stihli zajet do boxu, vyměnit jezdce, pneumatiky i dotankovat palivo, což se nakonec ukázalo jako rozhodující. Trochu mě mrzí, že jsem nemohl využít nových pneumatik, protože chvíli poté, co jsem sednul do auta, byl na trati také zpomalovací vůz a když zajel, měl jsem již gumy sjeté.“
Igor Salaquarda, manažer: „Pro kluky to vůbec nebylo jednoduché, protože se před startem závodu moc nesvezli. Jízda s tímto autem byla pro ně nezvyk, zvlášť po přesednutí z formule, která se ovládá jinak a určitě lépe. Zvykat si museli také na provoz na okruhu. V tomto ohledu je kategorie GT1 asi nejtěžší, protože jezdec musí sledovat jak rychlé prototypy, které ho předjíždějí, tak sám předjíždí pomalejší vozy. Spíš než o maximální rychlost jde při těchto závodech o předvídavost.“


BPA, JL 12.5.2009
Foto: Peugeot, Petr Frýba



Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar