Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

 

Kronos chce udržet vedení i bez Loeba

Ani při velké smůle a neúčasti lídra světového šampionátu Sébastiena Loeba, nehodlá při Turecké rallye tým Kronos Total Citroën WRT nic vzdát. Belgický tým vede pořadí Poháru konstruktérů, a proto povolal do svých služeb Colina McRae a spolujezdce Nicky Grista.

 

Martin Prokop

Martin Prokop

Jako dvojka jsou nominováni Dani Sordo a Marc Martí, jejichž úkolem je získat body pro tým. Xevi Pons a Carlos Del Barrio budou startovat s Xsarou WRC 05 s aktivním diferenciálem. V tuto chvíli se naskýtá také velká šance pro značku Ford, která chce právě v Turecku zaútočit na nejvyšší příčku.

Colin McRae byl u Citroënu týmovým kolegou Loeba už v roce 2003 a spolu se Sainzem přispěli k vývoji Xsary. Pro jeho nominaci sehrála důležitou roli znalost auta, kterou si oživil a rozšířil během krátké doby, zejména pokud jde o jízdu s aktivním a pasivním diferenciálem. Pro mistra světě bude Turecko už 146. startem v MS, v němž vyhrál 25 soutěží. Loňský australský návrat se Škodou Fabia ukázal, že neztratil nic ze své rychlosti a agresivní útočnosti.

Turecká rallye po Řecku a Kypru završuje středomořskou trilogii drsnějších a horkých soutěží. Trasy vedou nádhernou přírodou kolem moře nad přímořskými lázněmi Kemer na jedné, a impozantním pohořím Bey Dadlari na druhé straně.  Rallye se jede v průměrné nadmořské výšce 1000 m, ale jezdci se vyšplhají až na kótu 1800 m n.m. při zkoušce Pergé. A jak se dívá na současnou situaci Marc Van Dalen, šéf Gronos týmu a „nováček" Colin McRae.

 

Loebova nehoda vám hodně zkomplikovala život?

M.V.Dalen: „Jistě, je to hodně tvrdé, co se Loebovi přihodilo, když měl všechno ve svých rukách a sahal po třetím titulu. Celý tým stojí za ním, ale nejdůležitější je, aby se dal do pořádku. My doufáme v jeho co možná nejrychlejší návrat."

Jak obtížné bylo rozhodování pro angažování Colina McRae?

„Nahradit Séba je nemožné. Hledání pilota, který by nám pomohl, bylo těžké. Spolu s Guy Fréquelinem jsme si napsali seznam jezdců, kteří by přicházeli do úvahy. U každého jsme měli pro a proti. Přemýšleli jsme celý minulý víkend a nakonec se shodli na jediném jméně. S jeho znalostí auta a zkušenostmi je jedině McRae schopen vše zvládnout v tak krátkém čase. Je extrémně motivovaný a tuto situaci považuje za obrovskou životní výzvu. Je stále rychlý, ale na druhou stranu víme, že jeho pozice nebude lehká. Chceme po něm, aby  vyvinul maximální tlak na Grönholma a přinesl nějaké body do Poháru konstruktérů."

Jak hodnotíte mladou dvojici španělských pilotů po Kypru?

„Po dvou malých chybách během první etapy se Sordovi  vrátila sebedůvěra a úsměv. Vzhledem k jeho pozici si dobře zvolil tempo a v dalších etapách už chybu neudělal a skončil šestý. Jsem přesvědčen, že v Turecku uspěje a zajede dobrý výsledek. Měl jsem s ním dlouhý pohovor a viděl, jak na něho zapůsobila kyperská chyba. Věřím, že ukončil špatné období, nemohlo přece trvat věčně. Je to chytrý a nadaný kluk a jsem si jistý, že se vrátí v nejlepší formě. Dani Sordo ví, že ho nyní moc potřebujeme a věřím, že dokáže přidat tolik bodů, kolik bude v jeho silách. I když s Tureckem nemá žádné zkušenosti."

 

 

Po třech letech usedne do Xsary opět skotský jezdec Colin McRae, který na sebe bude v Turecku poutat značnou pozornost

Jak na vás zapůsobila nominace?

„Hodně mě to rozrušilo a byl jsem dost netrpělivý. Je příjemné vědět, že jsou stále lidé, kteří si myslí, že jsem schopen zajet dobrý výsledek. Byl jsem překvapený, ale mám i dost sebedůvěry. Také si uvědomuji, že pojedu proti mnoha dobrým jezdcům. V každém případě jsem spokojený."

Jak jste se sžil s vozem?

„Jsem překvapen, že letošní verze se od té, s níž jsem jezdil v roce 2003, prakticky neliší. Test byl důležitý hlavně pro poznání, jak fungují pasivní diferenciály."

Bude výhodou vaše startovní pozice?

„První den budu mít dobrou výchozí pozici. Doufám, že bude sucho a pokud budu startovat patnáctý, bude to velká výhoda. Tím bych mohl získat nějaký čas, abych se druhý den dostal do tempa. Bylo to tak i loni v Austrálii. První den jsem využil vyčištěných tratí, nabral sebevědomí a mohl pak  s ostatními bojovat na stejné úrovni."

 

Ford chce zvrátit průběh šampionátu

Marcus Gronholm

Marcus Gronholm

Mikko Hirvonen

Mikko Hirvonen

V boji o titul v hodnocení značek, ale i jezdců došlo k dramatickému zvratu, který nečekal ani největší odborník. Po zranění Loeba se Fordu otevírá šance na snížení sedmibodové ztráty. Dosavadní tři starty v Turecku proměnil Grönholm ve dvojí umístění na stupních vítězů a tentokrát chce Fin vyhrát a posílit šance Fordu na titul v hodnocení značek. Zároveň se bude pokoušet snížit náskok Sebastiena Loeba v šampionátu jezdců, v němž Francouz vede o 35 bodů a dalších 40 je stále ještě ve hře.

„V tuto chvíli na jezdecký titul nemyslím. Pojedu v Turecku tak, abych vyhrál, o což se pokusím v Austrálii. Když se to podaří a všechno půjde dobře, pak věřím ve vítězství. Pokud se ve zbytku sezony nedostaneme do  problémů, máme vyhrát. Tratě nejsou tak drsné jako v Řecku a na Kypru. Jsou sice kamenité, ale pokud neprší, jede se po nich dobře. Na mokru jsou však zablácené, takže mohou být zrádné," vystluje druhý muž průběžné klasifikace.

Třetí místo má na dosah jeho kolega Hirvonen, který v posledních 6 soutěžích skončil pětkrát na stupních vítězů a na Sorda ztrácí dva body. „Turecko je podobné Kypru, ale méně extrémní v každém směru. Tratě jsou rychlejší a širší, nejsou tak rozbité a teploty trochu chladnější. Na některých místech leží kameny, a protože se jede rychleji, tak je snadné poškodit auto. Prý má pršet, ale i kdyby tratě vysychaly, budou stále mokrá a zablácená místa. Sebemenší déšť rychle změní celý charakter soutěže."

Ještě dodejme, že s Xsarou pojede ještě Pons, se Subaru Solberg a Atkinson, s Peugeoty 307 WRC Stohl a H.Solberg a konečně se škodovkami Rovanpera, Aigner, Kopecký a Duval. Do první desítky se mohou ještě přimíchat Wilson nebo Katajamaki s Fordy. Soutěž se také započítává do juniorského šampionátu, v němž se představí Pavel Valoušek a Jozef Béreš se Suzuki Ignis a Martin Prokop s Citroenëm C2. Průběh rallye můžete ve dnech 13. až 15. října sledovat na http://www.ewrc.cz/

 

 

JL, 11.10.2


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar