Kris Nissen - šest jezdců může vyhrát Dakar
V roce 2003 nastoupil do funkce šéfa sportovního oddělení VW Motorsport bývalý vynikající okruhový jezdec Kris Nissen. S nejrůznějšími typy automobilů získal mnoho úspěchů a titul. Shodou okolností vybojoval před dvaceti lety s monopostem Ralt-VW německý titul ve formuli 3.
Jaké cíle si stanovil Váš tým pro Dakar?
Chceme být první, kdo s dieselovým autem vyhraje tento náročný a dlouhý závod. S Race Touaregem 2 jsme měli už vloni prvenství na dosah ruky. Od té doby jsme na voze hodně zapracovali a postoupili s vývojem dopředu. Největší soupeř bude pro nás opět Mitsubishi, které vyvinulo nové auto. Tým také disponuje bohatými zkušenostmi v maratonském sportu. Z našeho pohledu může tucet automobilů vyhrát jednotlivé etapy a šest až sedm jezdců bojovat o celkové vítězství.
Které oblasti jste se věnovali nejvíce?
V uplynulých měsících jsme absolvovali náročný a velice intenzivní program, jehož součástí byly také starty ve vybraných soutěžích. Při Rallye Transiberico a v Maroku vyhrál de Villiers, Sainz vyhrál tři etapy ze šesti v Dubaji.
Optimalizovali jsme hlavně převodovku. Také nový vznětový pětiválec nabízí nyní se čtyřventilovou technikou lepší jízdní vlastnosti, více výkonu a celkově větší točivý moment v širším rozsahu otáček. Kromě toho jsme začali spolupracovat s novým partnerem ZF Sachs a společně připravili „dakarské“ tlumiče.
Jakou strategii jste sledovali při výběru továrních jezdců?
Chtěli jsme hlavně kombinaci jezdců a spolujezdců, kteří jsou rychlí a touží po vítězství, zároveň ale také zralí a zkušení. To se nám podařilo. Stáří pilotů není v maratonech tak rozhodující jako v jiných motoristických sportech. Najdeme jezdce, kteří jsou ještě v 45 nebo 55 letech hodně rychlí. Dakar vyžaduje souhru rychlé jízdy, dobré čtení terénu a ovládání vozu.
Co pro Vás Dakar znamená?
Při tak dlouhém závodě musí do sebe zapadat všechna kola, jinak nemáte šanci na vítězství. Ale ani pečlivá příprava neznamená záruku úspěchu. V jiných disciplínách můžete týden co týden vozidla vylepšovat a potom hned slavit úspěchy. Jakmile začne třítýdenní Dakar, neexistuje už žádná šance něco změnit jak na vozidle, tak organizaci nebo logistice. Každý z týmu musí každý den odvádět perfektní práci.
Pozn. Na poslední chvíli změnili pořadatelé část tratě, neboť už v polovině prosince byli varování vládami Mali a Francie, že nelze stoprocentně zaručit bezpečnost všech účastníků a diváků před teroristickými útoky. Místo etapy z mauretánské Nemy do Timbuktu se pojede okruh v okolí Nemy. V plánu je tedy 16. ledna 400 km dlouhá etapa se 366 km dlouhou rychlostní zkouškou. Místo 11. etapy z Timbuktu de Nemy bude o den později na programu jen spojovací etapa do Ayounu. Poté už by měla rallye pokračovat podle plánu.
JL, 29. 12.2006
Chceme být první, kdo s dieselovým autem vyhraje tento náročný a dlouhý závod. S Race Touaregem 2 jsme měli už vloni prvenství na dosah ruky. Od té doby jsme na voze hodně zapracovali a postoupili s vývojem dopředu. Největší soupeř bude pro nás opět Mitsubishi, které vyvinulo nové auto. Tým také disponuje bohatými zkušenostmi v maratonském sportu. Z našeho pohledu může tucet automobilů vyhrát jednotlivé etapy a šest až sedm jezdců bojovat o celkové vítězství.
Které oblasti jste se věnovali nejvíce?
V uplynulých měsících jsme absolvovali náročný a velice intenzivní program, jehož součástí byly také starty ve vybraných soutěžích. Při Rallye Transiberico a v Maroku vyhrál de Villiers, Sainz vyhrál tři etapy ze šesti v Dubaji.
Optimalizovali jsme hlavně převodovku. Také nový vznětový pětiválec nabízí nyní se čtyřventilovou technikou lepší jízdní vlastnosti, více výkonu a celkově větší točivý moment v širším rozsahu otáček. Kromě toho jsme začali spolupracovat s novým partnerem ZF Sachs a společně připravili „dakarské“ tlumiče.
Jakou strategii jste sledovali při výběru továrních jezdců?
Chtěli jsme hlavně kombinaci jezdců a spolujezdců, kteří jsou rychlí a touží po vítězství, zároveň ale také zralí a zkušení. To se nám podařilo. Stáří pilotů není v maratonech tak rozhodující jako v jiných motoristických sportech. Najdeme jezdce, kteří jsou ještě v 45 nebo 55 letech hodně rychlí. Dakar vyžaduje souhru rychlé jízdy, dobré čtení terénu a ovládání vozu.
Co pro Vás Dakar znamená?
Při tak dlouhém závodě musí do sebe zapadat všechna kola, jinak nemáte šanci na vítězství. Ale ani pečlivá příprava neznamená záruku úspěchu. V jiných disciplínách můžete týden co týden vozidla vylepšovat a potom hned slavit úspěchy. Jakmile začne třítýdenní Dakar, neexistuje už žádná šance něco změnit jak na vozidle, tak organizaci nebo logistice. Každý z týmu musí každý den odvádět perfektní práci.
Pozn. Na poslední chvíli změnili pořadatelé část tratě, neboť už v polovině prosince byli varování vládami Mali a Francie, že nelze stoprocentně zaručit bezpečnost všech účastníků a diváků před teroristickými útoky. Místo etapy z mauretánské Nemy do Timbuktu se pojede okruh v okolí Nemy. V plánu je tedy 16. ledna 400 km dlouhá etapa se 366 km dlouhou rychlostní zkouškou. Místo 11. etapy z Timbuktu de Nemy bude o den později na programu jen spojovací etapa do Ayounu. Poté už by měla rallye pokračovat podle plánu.
JL, 29. 12.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout