Král rallycrossu přestupuje
Po loňském třináctém titulu mistra Evropy se mnozí domnívali, že švédský rallycrossový jezdec Kenneth Hansen opustí evropský šampionát a pověsí závodění na hřebík. Zvláště, když sám přiznával, že už více nemůže dosáhnout. V této disciplíně se totiž nejezdí mistrovství světa ani žádný jiný šampionát vyšší úrovně.
Před loňskou sezonou nikdo nepochyboval, že Kenneth Hansen (29. září 1960) naváže na svých 12 titulů ME. Začátek roku tomu nasvědčoval, zvláště když první tři závody vyhrál. V dalších se mu už tolik nedařilo a ačkoliv už žádný další nevyhrál, přesto získal 13. titul a zůstal králem rallycrossu. Od roku 2000 jej z trůnu nikdo nesesadil. Ovšem doma mají o jeden titul víc, protože jeho manželka Susann, v roce 1994 ještě pod dívčím jménem Bergvallová, získala evropské prvenství ve třídě do 1400.
Koncem loňského roku začaly prosakovat zprávy, že u rallycrossu přeci jen zůstane, ale začne připravovat nový model C4, s nímž by se mohl objevit zhruba někdy v polovině roku. První závody měl v úmyslu absolvovat ještě s Xsarou, a pak teprve přejít na C4.
Nakonec vše dopadlo jinak a 7. května by se měl v úvodním podniku na horské portugalské půdě objevit již se zcela novým vozem. A cíl je jasný - další titul.
"Cítím se nádherně," říká Hansen, "Jsme první tým, který na mezinárodním poli bude bojovat se Citroënem C4. Je to obrovská důvěra, kterou v nás Citroën Sport vložil."
Závodní oddělení Citroën Sport se příští rok vrací do MS v rallye právě s C4 WRC a dost možná, že i to je jeden z důvodů, proč Hansen urychlil vývojové práce a mohl tak ukázat, jaký potenciál v sobě vůz skrývá. Případně pro soutěžní verzi odzkoušel i nějaké komponenty.
"Myslím, že C4 bude důstojným nástupcem Xsary. Nebo spíš ještě lepší, možná nejlepší auto, co jsme kdy postavili."
Hansenův nový rallycrossový speciál byl poprvé představen veřejnosti na stockholmském autosalonu na stánku Citroënu. Ale pouze tři dny, neboť hned začal Hansen s testováním.
Kenneth Hansen jezdí s Citroënem od roku 1993, nejdříve pět let se speciálem ZX Turbo4x4, poté přesedl (1989) do Xsary T16 4x4 první gerenarce. O čtyři roky později ji vyměnil za novější speciál. Jeho dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný poskytoval výkon přes 500 k a 750 N.m. Sílu na všechna kola přenášel systém Haldex a šestistupňová sekvenční převodovka. Rallycross začal jezdit na národní úrovni v roce 1983 nejdříve s Volvem, ale pak přešel na Ford Sierra Cosworth, s nímž získal čtyři tituly ME. Pak zjistil, že si s Citroënem BX vede výborně Jean Luc Pailler, který s ním také vybojoval titul. Proto oslovil francouzskou automobilku a požádal ji o pomoc. Slovo dalo slovo a spolupráce trvá dodnes.
Stejný Citroën C4 připravuje pro francouzský šampionát a vybrané evropské podniky ještě úřadující mistr země galského kohouta Olivier Anne, který v posledních letech jezdil rovněž s Xsarou.
Jindřich Lasík
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout