Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Kopecký na Fabii S2000 suverénem Barum Rally

Na vítězství českého jezdce na českém automobilu na Barum rally jsme museli čekat od roku 2001. Tehdy populární barumku zdolal nejlépe Roman Kresta na Škodě Octavia WRC. Až letos se mohou příznivci rallye opět radovat. V silně obsazené soutěži vyhráli Jan Kopecký a Petr Starý.

Kopecký - Starý

Kopecký - Starý

Meeke - Nagle

Kris Meeke

Hänninen - Markkula

Kresta - Gross

Prokop - Tománek

Basso - Dotta

Před startem 39. ročníku Barum Czech rally Zlín, celkově šesté soutěži série Intercontinental rally chalenge (IRC) se vedly diskuze, kdo bude na Valašsku nejrychlejší. Největší šance se přisuzovali továrnímu týmu Škoda Motorsport s Janem Kopeckým a Juhou Hänninenem, dále továrním Peugeotům, řízených Francouzem Vouillozem (vyhrál v r. 2007), Belgičanem Loixem (vyhrál vloni) a Angličanem Meekem (letos zvítězil už třikrát). Bez šance nebyl ani Giandomenico Basso s továrním Fiatem Grande Punto 2000. Šance na přední pozice měla i řada dalších jezdců včetně našich – Romana Kresty, Martina Prokopa (oba Peugeot 207) nebo Pavla Valouška (Škoda Fabia S2000).
Otázkou jen bylo, zda Jan Kopecký dokáže udržet nervy, neboť dopředu jej od samého začátku hnaly desetitisíce diváků kolem rychlostních zkoušek a všichni čekali, že po třech druhých místech by to konečně mohlo vyjít. Na posádky čekalo ve dvou dnech 15 zkoušek o délce 254 kilometrů.
Proto ani nepřekvapilo, že Jan Kopecký se usadil na čele hned od první zkoušky, spíš překvapilo, že během rallye nedal nikomu nejmenší šanci, aby jej o tuto pozici připravil. Nejvíce si na něj brousili zuby všichni výše jmenovaní. V sobotní etapě s osmi zkouškami zajel pětkrát nejrychlejší čas, což hovoří samo za sebe, jeden úspěch si připsali na své konto Meeke, týmový kolega Hänninen a Loix. S více než minutovým náskokem vedl Kopecký před Loixem (+1.01,6), na třetí místo se dostal skvělou jízdou Meeke (+1.10,0), jenž byl po páteční divácké zkoušce až na 33. místě s půlminutovou ztrátou díky defektu pneumatiky. Za nimi se srovnali Kresta (+1.42,2) a Prokop (+2.10,5). To už byli mimo hru Kuzaj (alternátor), Vouilloz (požár) a Basso (havárie a odstoupení z 3.místa). „Prasklý svorník upevnění motoru je závada, kterou ještě žádný vůz 207 Super 2000 nikdy neměl,“ upřesnil Marc Van Dalen, sportovní ředitel Kronos Racing „Vibrace, které závada vyvolala, se přenesly na převodovou hřídel a způsobily poškození potrubí pro zásobování palivem a vůz začal hořet.“
Jezdeckých chybám se nevyvarovali mj. Meeke, Rosetti, Mikkelsen a Valoušek měl problémy s motorem zapůjčené Fabie. Sobotní závěrečné dvě etapy poznamenal silný déšť, který prověřil jezdce mající suché obutí.
Před nedělními šesti zkouškami, které začínal populární Troják dlouhý 28 kilometrů. Bylo jasné, že se Loix pokusí hned ráno zaútočit. Místo útoku jej však zradila technika a bylo rozhodnuté. „Sjízdnost a adhezní podmínky se měnily v každé zatáčce. Chtěl jsem toho využít, abych posílil svou pozici a zkusil, zda mám šanci na vítězství. Bohužel jsem najel na skrytý kámen a praskl mi tlumič.“
V poli skončil také Novikov se Škodou Fabia S2000, ale pokračoval dál a do předposlední zkoušky, kdy vzdal pro technické problémy. I nadále pokračoval Kopecký v perfektní jízdě, a tak trochu z taktických důvodů zvítězil pouze jednou, zatímco jeho největší soupeři Meeke třikrát a Hänninen dvakrát. Drama se odehrávalo také při druhém průjezdu Trojáku, kdy Pech a Rosetti měli defekt, Hänninen byl mimo trať a Grzyb havaroval.
První tři erzety nedělní etapy se ještě nesly ve znamení pneumatikové loterie z důvodu namoklé trati. Jan Kopecký bezpečně udržoval odstup od dotírajících soupeřů a s jednou vyhranou erzetou si suveréně dojel pro vítězství. Juho Hänninen po malém „výletu“ mimo trať vyhrál poslední dvě erzety a celkové třetí místo znamená další skvělý výsledek po červencovém „double“ na ruské rally.
Jan Kopecký: „Je to fantastický pocit vyhrát „barumku“. Na nejlépe obsazené letošní IRC rally se nám podařilo završit sérii našich druhých míst tím nejvyšším. Tratě okolo Zlína jsou náročné a navíc si s námi včera odpoledne zahrálo počasí. Jsme rádi, že jsme se bez problémů dostali vítězně do cíle. Společně s Petrem chceme poděkovat všem fanouškům za neuvěřitelnou atmosféru od pátku až do neděle. Již od pátečního večera, kdy se jela noční supererzeta, jsme cítili jejich obrovskou podporu.“
Za vítěznou trojicí dojel domácí Kresta, který podle očitých svědků, jako by se po celou dobu soutěže hledal. Půl minuty za ním pak juniorský mistr světa Martin Prokop, jenž poprvé v životě řídil vůz kategorie S2000 a rozhodně nezklamal. Dokázal, že je v současné době náš největší talent.
Vynikající výkon podal Václav Pech, který jako jediný dokázal s Mitsubishi Lancer držet krok s vozy S2000 a jeho jízda byla silným zážitkem pro všechny přítomné. Teprve v samém závěru přišel o sedmou příčku.
V nabité konkurenci neměla česká špička s vozy Mitsubishi a Subaru příliš velké šance, ale díky mnoha odpadlíkům se z koncem druhé desátky propracovali mezi nejrychlejších šestnáct tři čtyři jezdci – 12.Štajf, 13. Černý, 14.Arazim a 16.Trojan.

1.Kopecký – StarýŠkoda Fabia S20002:24:21,1
2.Meeke – NaglePeugeot 207 S2000+ 1:00,4
3.Hänninen – MarkkulaŠkoda Fabia S2000+ 2:00,8
4.Kresta – GrossPeugeot 207 S2000+ 2:10,8
5.Prokop – TománekPeugeot 207 S2000+ 2:39,6
6.Valoušek – HrůzaŠkoda Fabia S2000+ 4:50,4
7.Tóth – TagaiPeugeot 207 S2000+ 5:19,7
8.Pech – UhelMitsubishi Lancer EVO IX+ 5:23,2
9.Solowow – BaranPeugeot 207 S2000+ 5:53,2
10.Rossetti – ChiarcossiFiat Grande Punto S2000+ 7.03,0




Průběžné pořadí
1.MeekePeugeot42
2.KopeckýŠkoda39
3.LoixPeugeoet27
3.BassoFiat27
5.Hänninen20



JL, 25.8.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar