KM Racing v Sedlčanské kotlině
Den před odjezdem do francouzského přístavu Le Havre se sešel v zasněžené Sedlčanské kotlině KM Racing Team, aby přítomným zástupcům médií představil techniku s níž vyráží na Rallye Dakar, který se pojede poprvé na území jižní Ameriky.
Přestože se pojede poprvé na území Argentiny a Chile, tak název Dakar zůstal. Dakar se totiž stal pojmem, ochrannou známkou, představuje dobrodružství, maraton, organizaci a v neposlední řadě nejtvrdší závod, jaký se dnes vůbec pořádá. Pro každého, kdo jej jednou okusil, je prostě drogou, a musí se vrátit na místo činu. Takový Ladislav Fajtl, přezdívaný stopař, by mohl vyprávět, na kontě má více než deset startů a 3. místo. Takový Josef Kalina, jenž zná na Dakaru snad každého, sice před třemi lety už pověsil přilbu na hřebík, ale nakonec se nechal přemluvit sedlčanským tiskařem „Kocourem“ Martinem Macíkem, aby to s ním zkusil. A už v týmu zůstal, jeho navigátorské i jazykové schopnosti jsou nepřekonatelné, stejně jako vyprávění historek.
Na nadcházející Dakar se však Martin Macík nevydává sám, ale jako člen týmu KM Racing, za nímž stojí Pavel Kubíček, který dal vlastně dohromady Macíka s motocyklisty a „čtyřkolkolářem“ Josefem Macháčkem, další legendou.
Do závodu tedy nastoupí v této sestavě:
Kamiony
Motocykly
Quad
Ovšem to nejsou všichni. Aby uspěli co nejlépe, tak je budou doprovázet asistenční Liaz s posádkou Martin Kolomý, Jiří Čáp (stál u zrodu všech Macíkových kamionů) a Petr Čedík. Se speciálně upravenou Toyotou Hilux pak pojedou ještě Martin Pabiška, Jan Hrehor, Michal Kroupa a Patr Mandovec. Vůu upravila firma Dajbych za zhruba 700 000 Kč bez DPH. Pick-up Hilux s dvoukabinou je vybaven předním pevnostním nárazníkem, podvozkem zvýšeným o 50 mm, nechybí zvýšené sání Safari Snorkel, nádrž na 140 litrů, střešní nosič s držáky na nářadí, přídavné světlomety, vzduchový hever, přídavný kompresor, disky Dotz Hammada, pneumatiky BF Goodrich, hliníkové vyprošťovací plechy, čtyři anatomické závodní sedačky, hasicí přístroje apod. Vůz pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2982 cm³ a výkonu 126 kW při 3600/min. Točivý moment dosahuje největší hodnoty 343 Nm při 1400 až 3400/min.
Právě posádky těchto dvou vozů, které jsou vždy tak trochu v pozadí, budou krýt záda jezdcům týmu KM Racing, v němž nechybí trojnásobný vítěz Josef Macháček: „Je mi 51 let, a tak si myslím, že už mám zkušeností dost. A nic mě snad ani nemůže překvapit, nemůže být už nic horšího než závod do Číny. Nijak zvlášť jsem netrénoval, nejlepší přípravou byla účast v deset tisíc kilometrů dlouhém závodě ze St.Petěrburgu do Pekingu.“
Velkou roli v tak náročném závodě hrají pneumatiky, tentokrát možná dvojnásob, protože hodně kilometrů vede po kamenitých cestách. K tomu Josef Macháček říká: „Nikdo nechápe, že používám vzadu tyhle pneumatiky (MAXXIS), protože ostatní jedou klasické drapáky. Jenže jakmile přijde krize, tak je to špatně. Na jedné sadě jsem ujel třeba 6500 kilometrů.“
Zkušený dakarský vlk Josef Kalina k tomu dodává: „Zhruba třicet procent by mělo vést na písku, ale jiného složení než třeba v Africe. První den bude na rozjetí, ale pořadatelé slibují, že od druhého dne to už bude tvrdé. Také kamení bude jiné než v Africe, a tady budou asi rozhodovat pneumatiky. Pro kamiony vezeme celkem 15 gum, víc se nám do aut prostě nevejde. Musíme jet tak, abychom minimalizovali ztráty, což se může na jednu stranu třeba i vyplatit. Ostatní budou hned od začátku divočit a pojedou na plný plyn. Bude důležité najít cestu mezi opatrností a rizikem, a ta je hodně úzká. Záleží na posádce, aby ji dokázala vyhmátnout, a pak může všechno dopadnout úspěšně.“
Nakonec dejme slovo Martinu Macíkovi, který byl, jak je jeho zvykem opět pozitivně naladěn a na otázku, s jakým cílem na Dakar jede, odpovídá s úsměvem – „vyhrát, ale stát se může cokoliv. Poprvé se jede v neznámém území, a tak jsou všichni favority a smazávají se rozdíly. Hodně se těším. Auto jsme začali stavět už vloni a původně jsme uvažovali o Renaultu. Proto jsem si také přivezl do Sedlčan model Karex, abych si obkreslil kabinu a další věci. Proto také naše auto připomíná Renault. Důvod, proč Renault byl jasný. Naše firma Tedom Truck totiž s tímto výrobcem úzce spolupracuje. Jenže nakonec z toho sešlo, a proto jsem použil motor Deutz o výkonu takřka tisíc koní“.
V tuto chvíli je již celá technika na cestě do Francie, kde proběhnou přejímky a potom se vozidla lodí přepraví do Buenos Aires. A 3. ledna všechno začne. Držme Martinu Macíkovi, který Dakaru obětoval vše, palce, stejně jako ostatním členům týmu KM Racing.
Jindřich Lasík, 25.11.2008
Na nadcházející Dakar se však Martin Macík nevydává sám, ale jako člen týmu KM Racing, za nímž stojí Pavel Kubíček, který dal vlastně dohromady Macíka s motocyklisty a „čtyřkolkolářem“ Josefem Macháčkem, další legendou.
Do závodu tedy nastoupí v této sestavě:
Kamiony
516 | Martin Macík, Jaroslav Valtr, Josef Kalina | Liaz |
574 | Ladislav Fajtl,Jan Bervic,Pavel Kubíček | Liaz |
Motocykly
42 | David Pabiška | KTM 690 |
50 | Dušan Randýsek | KTM 690 |
165 | Ivan Jakeš | KTM 690 |
Quad
250 | Josef Macháček | Yamaha Raptor |
Ovšem to nejsou všichni. Aby uspěli co nejlépe, tak je budou doprovázet asistenční Liaz s posádkou Martin Kolomý, Jiří Čáp (stál u zrodu všech Macíkových kamionů) a Petr Čedík. Se speciálně upravenou Toyotou Hilux pak pojedou ještě Martin Pabiška, Jan Hrehor, Michal Kroupa a Patr Mandovec. Vůu upravila firma Dajbych za zhruba 700 000 Kč bez DPH. Pick-up Hilux s dvoukabinou je vybaven předním pevnostním nárazníkem, podvozkem zvýšeným o 50 mm, nechybí zvýšené sání Safari Snorkel, nádrž na 140 litrů, střešní nosič s držáky na nářadí, přídavné světlomety, vzduchový hever, přídavný kompresor, disky Dotz Hammada, pneumatiky BF Goodrich, hliníkové vyprošťovací plechy, čtyři anatomické závodní sedačky, hasicí přístroje apod. Vůz pohání přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2982 cm³ a výkonu 126 kW při 3600/min. Točivý moment dosahuje největší hodnoty 343 Nm při 1400 až 3400/min.
Právě posádky těchto dvou vozů, které jsou vždy tak trochu v pozadí, budou krýt záda jezdcům týmu KM Racing, v němž nechybí trojnásobný vítěz Josef Macháček: „Je mi 51 let, a tak si myslím, že už mám zkušeností dost. A nic mě snad ani nemůže překvapit, nemůže být už nic horšího než závod do Číny. Nijak zvlášť jsem netrénoval, nejlepší přípravou byla účast v deset tisíc kilometrů dlouhém závodě ze St.Petěrburgu do Pekingu.“
Velkou roli v tak náročném závodě hrají pneumatiky, tentokrát možná dvojnásob, protože hodně kilometrů vede po kamenitých cestách. K tomu Josef Macháček říká: „Nikdo nechápe, že používám vzadu tyhle pneumatiky (MAXXIS), protože ostatní jedou klasické drapáky. Jenže jakmile přijde krize, tak je to špatně. Na jedné sadě jsem ujel třeba 6500 kilometrů.“
Zkušený dakarský vlk Josef Kalina k tomu dodává: „Zhruba třicet procent by mělo vést na písku, ale jiného složení než třeba v Africe. První den bude na rozjetí, ale pořadatelé slibují, že od druhého dne to už bude tvrdé. Také kamení bude jiné než v Africe, a tady budou asi rozhodovat pneumatiky. Pro kamiony vezeme celkem 15 gum, víc se nám do aut prostě nevejde. Musíme jet tak, abychom minimalizovali ztráty, což se může na jednu stranu třeba i vyplatit. Ostatní budou hned od začátku divočit a pojedou na plný plyn. Bude důležité najít cestu mezi opatrností a rizikem, a ta je hodně úzká. Záleží na posádce, aby ji dokázala vyhmátnout, a pak může všechno dopadnout úspěšně.“
Nakonec dejme slovo Martinu Macíkovi, který byl, jak je jeho zvykem opět pozitivně naladěn a na otázku, s jakým cílem na Dakar jede, odpovídá s úsměvem – „vyhrát, ale stát se může cokoliv. Poprvé se jede v neznámém území, a tak jsou všichni favority a smazávají se rozdíly. Hodně se těším. Auto jsme začali stavět už vloni a původně jsme uvažovali o Renaultu. Proto jsem si také přivezl do Sedlčan model Karex, abych si obkreslil kabinu a další věci. Proto také naše auto připomíná Renault. Důvod, proč Renault byl jasný. Naše firma Tedom Truck totiž s tímto výrobcem úzce spolupracuje. Jenže nakonec z toho sešlo, a proto jsem použil motor Deutz o výkonu takřka tisíc koní“.
V tuto chvíli je již celá technika na cestě do Francie, kde proběhnou přejímky a potom se vozidla lodí přepraví do Buenos Aires. A 3. ledna všechno začne. Držme Martinu Macíkovi, který Dakaru obětoval vše, palce, stejně jako ostatním členům týmu KM Racing.
Jindřich Lasík, 25.11.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout