Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jutta Kleinschmidtová - boj Davida s Goliášem

Mezi nejvýraznější postavy dakarského maratonu patří zcela jistě Němka Jutta Kleinschmidtová, která se na startu objevila poprvé už v roce 1988, tehdy ještě na motocyklu.

V roce 1995 vyměnila řidítka za volant Mitsubishi Pajero a hned dojela dvanáctá. Až do roku 2002 byla věrná japonské značce, pro kterou vybojovala řadu výborných umístění. Dodnes je jedinou ženou, které se podařilo na Dakaru zvítězit, a to v roce 2001. Nešlo však o úspěch náhodný. Následující rok skončila druhá. Pak podepsala smlouvu na tři roky s Volkswagenem, za který absolvovala v roce 2003 pouštní maraton s buggy Tarek (12. místo). Svými bohatými zkušenostmi přispěla k vývoji soutěžní verze Touaraga pro dálkové maratony. S ním také třikrát startovala na Dakaru, přičemž v roce 2005 dojela na vynikajícím třetím místě.
Letos v březnu jí však vypršela smlouva s VW a Jutta stála před rozhodnutím co dál. Až přišla nabídka z německého týmu X-raid jezdit maratony s BMW X3 CC. Do kokpitu se k ní po letech opět vrátila Švédka Tina Thörnerová (loni druhá na Dakaru) a svoji obnovenou premiéru si odbyly na dubajské soutěži pěkným šestým místem.. A jak se Jutta Kleinschmidtová těší na spolupráci s týmem X-raid Svena Quandta, kterého zná ještě z dob působení u Mitsubishi, více napoví následující rozhovor.

Znamená pro vás start v soukromém týmu velký rozdíl s továrním?
Z mého pohledu se práce příliš neliší. Na Dakar se připravuji stejně jako v minulých letech. Existují dokonce aspekty, v nichž jsme spíš o krok vpředu než tovární týmy. Jezdci a spolujezdci jsou plně zapojeny do rozhodnutí týmu.

Jaký dojem máte z týmu po první startu v Dubaji?
Velice dobrý. Všichni pracují tvrdě a jsou hodně motivováni. Mluvím s mnoha spolupracovníky, aby mě zasvětili do jeiich způsobu práce. Bohužel nás potkala nepříznivá událost, a to když můj šéfmechanik několik týdnů před Dakarem z týmu odešel. Ale v podobě Iana a Reného jsme získali nové síly, které přinesly cenné zkušenosti z mistrovství světa v rallye. A doslova výhrou je, že Klaus Leihener obohatil náš tým. Jel už za VW Motorsport se závodním kamionem a je pokladnicí bohatých zkušeností. Také pro náš X-raid bude opět řídit asistenční Race Truck.

Jak dobré je BMW X3?
V extrémním vedru při rallye v Dubaji na nás zanechala jeho odolnost velice dobrý dojem. Jediným problémem bylo špatné upevnění hadice přívodu vody. To se však hned vyřešilo. Protože vývoj všech aut stále jde kupředu, jsem si jistá, že BMW X3 CC je dosud nejlepší auto mé kariéry, s nímž Dakar pojedu. Ale konkurence také hodně postoupila dopředu.

Trať se oproti roku 2006 také trochu změnila
Ano, ale rok 2006 byl se zkouškami v černé Africe spíš výjimkou. Myslím, že se teď soutěž s vyšším podílem písku vrací ke svému tradičnímu pojetí. Písku a dun si asi užijeme až až.

Opět startujete s Tinou Thörnerovou
Od roku 2000 kdy jsme jely spolu naposledy, jsme se obě hodně naučily. Při první společné rallye s BMW X3 v listopadu všechno výborně klapalo. Je velmi klidná a zkušená. Když něco uděláme špatně, tak se v podstatě nic neděje. Přesně dokáže odhadnout, kdy potřebuji povzbudit.

Máte stanovenou taktiku?
Na začátku se chceme držet vpředu.Člověk se nesmí nechat unést. Vzhledem k tomu, že druhá polovina rallye s dvěma maratonskými etapami (pozn.red. zřejmě se z bezpečnostních důvodů, resp. z obav před přepadením posádek, pojede asi pouze jedna) bez servisu bude velmi tvrdá, a proto je nutné dobře si rozvrhnout síly.

Jaké cíle jste si stanovila?
Start soukromého týmu proti továrním je jako boj Davida s Goliášem. Dostat se v tak vyrovnaném startovním poli se čtyřmi Mitsubishi, pěti Touaregy nebo Schlesserem mezi prvních pět by bylo pěkným výsledkem. Od roku 1999 jsem při této rallye skončila vždy na stupních vítězů, ale umístění na stupních je pro soukromý tým spíš sen, než reálná možnost.

Tým X-Raid vysílá na Dakar dosud největší počet vozů. S třemi modely BMW X3 CC pojedou vedle Kleinschmidtové ještě novopečený mistr světa produkčních vozů Nasser Al-Attiyah a také Guerlain Chicherit, s BMW X5 CC pak Jose Luis Monterde a Paulo Nobre. Všechny vozy vybavené vznětovými třílitrovými šestiválci využívají technologii dvojitého přeplňování a dosahují stejného výkonu (i s restriktorem) jako sériové motory tzn. 286 k. V hlubokém písku je však zapotřebí spíš větší točivý moment, který dosahuje hodnoty 625 N.m.

Jindřich Lasík, 28.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar