Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Josef Macháček -na obzoru nové výzvy

Do předposlední etapy Rally Dakar 2022 nastupoval Josef Macháček jako průběžně sedmý jezdec celkového pořadí kategorie lehkých prototypů. Etapa se ukázala být dle předpokladů jako vůbec nejtěžší.

„Najednou jsme se dozvěděli, že Machus visí někde v poušti. Kluci toho měli plné zuby, nicméně nikoho nenapadlo, že by poslední etapu v barvách Buggyry nedokončil. Když jsme ho viděli v pátek v cíli, měli jsme strašnou radost,“ konstatoval šéfkonstruktér týmu David Vršecký, další stěžejní postava tříleté úspěšné anabáze.


Dokonalá volba


Když na začátku roku 2019 řešil tým Buggyra ZM Racing blízkou dakarskou budoucnost, padlo rozhodnutí na účast ve třídě SSV. „Byl před námi první Dakar v Saúdské Arábii, měli jsme jasno v tom, že v kamiónech máme šanci maximálně na druhou polovinu první desítky. Lehké prototypy ale představovaly novou výzvu, podle Davida se na speciálu Can-Am dala vymyslet spousta vychytávek,“ vzpomíná týmový boss Martin Koloc.

Zároveň ovšem vedení řešilo obsazení jezdeckého postu. „Potřebovali jsme někoho zkušeného, kdo se ovšem zároveň smíří s tím, že jeho úkolem bude pracovat na vývoji auta, na kterém bude vyhrávat někdo jiný. S tím, že za necelé dva roky vyhrajeme, absolutně nikdo nepočítal.“ Sáhnout po zahraničním jezdci v té době nebyl problém, nicméně vzhledem k nezbytnosti komunikace především s mechaniky, bylo nutné angažovat českého jezdce. „Nakonec padlo jméno Josefa Macháčka, jevil se jako ideální kandidát. Dakar vyhrál na čtyřkolce v Africe i Latinské Americe pětkrát, zvládal navigaci, měl spoustu zkušeností. A bylo nám řečeno, že si nepotřebuje nic dokazovat a umí zvládat ego. Takže jsme ho pozvali, nabídli mu tříletý kontrakt a za chvíli bylo hotovo,“ vzpomíná Martin Koloc.



Těžko na cvičišti

Na premiérový Dakar na území Saúdské Arábii dorazila Buggyra s novým speciálem Can-Am po pouhých několika měsících práce. „Věděli jsme, že nemáme čas řešit nějaké detaily, cílem bylo postavit především auto, které dojede do cíle, na základě dat budeme stavět Can-Am pro Dakar 2021. Pepa s tím neměl problém, uklidňoval mě, že ve srovnání s čtyřkolkou jsou lehké prototypy o hezkém svezení,“ říká David Vršecký. Každá následující dojetá etapa se rovnala většímu klidu, sázka na spolehlivost se vyplatila. „Pepa krásně dojel do cíle, v některých etapách dokonce závodil a atakoval první desítku. Po skončení Dakaru si mě ještě před odletem zavolal a dal mi čtyři papíry popsané tím, co je potřeba zlepšit…“

Ve znamení Beduína
Přestože přípravu na Rally Dakar 2021 ovlivnila celosvětová exploze koronavirové pandemie, před startem si tým, který posílil Tomáš Enge, věřil. „Ne snad, že bychom jeli rovnou vyhrát, ale říkali jsme si, že můžeme mít dva jezdce v desítce. Na obou, Can – Amech se udělala spousta práce, auto bylo předvídatelnější, snáze opravitelné. Jenom jsem si říkal, jak moc musel Pepa na prvním Dakaru trpět,“ vzpomíná David Vršecký.
Konečné vítězství, první pro Česko od roku 2009 a premiérové v historii Buggyry, přišlo podle Martina Koloce víceméně bez nervů. „Samozřejmě, že jsme měli štěstí, které přeje jen připraveným, ale Pepa projevil velikost zkušeného jezdce. Zpočátku se nic moc nedělo, pořád se podle plánu držel v desítce. Najednou byla šance na bednu, pak na vítězství. Mohlo by se zdát, že všichni řešíme jenom beduína, ale Pepa byl v klidu, že to nějak dopadne. Emoce přišly až v cíli poslední etapy, kdy jsme si najednou začali všichni, včetně Pepy uvědomovat, že jsme během dvou let dosáhli na výsledek, který někdo nedá za celou kariéru. Moc rád jsem před Machusem smeknul,“ popisuje Martin Koloc.



Každý cíl se počítá

Na třetí Dakar přijel Josef Macháček v nevděčné roli obhájce titulu. „Je to past, člověk může maximálně vyrovnat předchozí výsledek. Navíc se kategorie LW Proto stává čím dál tím atraktivnější, během roku vznikly tovární týmy, na kategorii se zaměřil gigant jako Red Bull. Kategorie kvalitativně strašně povýšila. Média sice řešila elektrické Audi v kategorii automobilů, ale v LW Proto se konkurence posunula mnohem dál,“ tvrdí šéf týmu.
Podle Davida Vršeckého tým přijel s lepší technikou a stejnou taktikou. „Poté, co přišli pořadatelé s trasou, mně Pepa říkal, že to bude strašně rychlé s tím, že předposlední etapa je zákeřná. Jezdci budou unavení, technika rozbitá. Bohužel, opět projevil zkušenost, místo reálného útoku na první pětku, nabral velkou ztrátu. Ale dojel a to se počítá…“


Nový začátek

Poslední etapou Rally Dakar 2022 ovšem mise Josefa Macháčka v týmu Buggyra ZM Racing nekončí. Příští rok v lednu se totiž na Rally Dakar představí historicky nejmladší závodnice, sestry Aliyyah a Yasmeen Kolocovy, které se předvedly v nejlepším světle loni v prosinci na Rally Hail International. A stěží lze najít vhodnějšího konzultanta, než vítěze. „Nejsme dohodnuti do detailu, nicméně s Pepou určitě počítáme, bude s námi testovat a jeho slovo bude mít, s ohledem na zkušenosti, pochopitelně velkou váhu. Hail ukázal, že má s čím pracovat, Aliyyah vyhrála, Yasmeen zajela taky mimořádně. Prostě jedna etapa končí, další, doufejme úspěšná, začíná,“ věří Martin Koloc.




Buggyra 13.2.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar