Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Josef Macháček je rád, že se drží volantu

Jak se nechal slyšet v rozhovoru během Rally Dakar šéf týmu Buggyra Racing Martin Koloc, jsou profesionální navigátoři dnes méně dostupných zbožím, než piloti. Jejich práce totiž není ani zdaleka jen o čtení z mapy, ale také o psychologickém vedení jezdce, specifické komunikaci, ohromných časových ztrátách a ziscích.

„Dobrý navigátor odhadne nebezpečí s přesností na 100 metrů. Profesionálovi, jakým je Alvaro Leon v posádce Ignacia Casaleho, stačí deset metrů,“ říká Martin Koloc.
S tímto názorem se ztotožňuje i šestinásobný vítěz Rally Dakar Josef Macháček, kterého, stejně jako Ignacia Casaleho naučila navigaci v nemalé míře kategorie čtyřkolek, ve které získali dohromady osm titulů, přičemž Pepa má navíc vítězného Beduína v kategorii T3. „Letos to bylo o něčem úplně jiném, než před rokem, kdy byly itineráře papírové, normálně se v nich listovalo. Teď jsme dostali dva tablety, hlavní a rezervní. K tomu ovladač, který musí navigátor přesně držet a mačkat,“ vysvětluje dakarský veterán.


„Displej ukazuje ujetou vzdálenost, pod jakým úhlem jedeme, což je důležité zejména v dunách, nechybí ani měřič vzdálenosti od startu do cíle. Navigátor taky pracuje s tlačítkem pauzy, které se aktivuje v okamžiku, kdy posádka pomáhá například zapadlému autu.“ Dále se prostřednictvím elektronického roadbooku komunikuje s pořadateli, konkrétní tlačítko se ovšem používá pouze v nouzi nejvyšší, kdy posádka usoudí, že šance na další pokračování se rovná nule. Součástí povinné výbavy je také pořadateli dodaná kamera kontrolující používání zakázaných elektronických zařízení.


Nutno říci, že z řady technických vychytávek se těší rovněž pilot, speciální zařízení se stará například o jízdu pod úhlem. „Taky signalizuje, kdy se blížíme ke konkrétnímu bodu, navigátor tak nemusí hlásit každý metr. Máme regulaci tempomatu, maximální povolenou rychlost proto nemusím hlídat plynem. K dispozici je i zařízení pro komunikaci mezi piloty,“ říká Josef Macháček. „Přesto všechno jsem rád, že jsem přešel od čtyřkolek k lehkým prototypům a držím se pouze volantu.“


Buggyra 28.1.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar