Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jordánská rallye je pro všechny velkou neznámou

Fakticky i v přeneseném slova smyslu zažívá BP Ford Abu Dhabi World Rally Team v letošním seriálu WRC paradox výšin a nížin. Po skončení dvou nejvýše položených soutěží sezony v Mexiku a v Argentině, je na programu Jordánská rally, první soutěž MS v arabských zemích od 1976.

Pro všechny startující, včetně dvou posádek Fordu představuje země Středního Východu velkou neznámou. Ani Mikko Hirvonen ani Jari-Matti Latvala tady ještě nikdy nebyli, stejně jako další jezdci, kteří budou reprezentovat značky Citroën (Loeb, Sordo, Rautenbach, Aava), Subaru (Solberg, Atkinson) a Suzuki (Gardemeister, Andersson).
Základna rally je umístěna na pobřeží Mrtvého moře, s výškou 420 metrů „pod mořskou hladinou“. Na rozdíl od podniků v Mexiku a v Argentině, kde řidší vzduch ve vysokých nadmořských výškách znamenal úbytek výkonu motorů, bude v Jordánsku efekt opačný. Více kyslíku podpoří spalování benzínu a výkonu bude naopak více.
Soutěž zavede posádky na západ a na sever země. Podpora vlády umožnila organizátorům vybudovat nové šotolinové tratě speciálně pro rally. Déšť je v místních podmínkách nepravděpodobný, a proto lze očekávat prašné prostředí s vysokými teplotami. Předpověď počasí hovoří o vedrech s teplotami nad 30 °C, v průběhu rally by se však mělo mírně ochladit.
Sedmadvacetiletému Hirvonenovi patří druhá pozice průběžného pořadí šampionátu jezdců: „Nikdy jsem v Jordánsku nebyl, ale mluvil jsem s jezdci, kteří tu jeli a viděl jsem fotky našeho týmu z loňského kandidátského podniku. Cesty se zdají být hladké a vypadá to, že organizátoři odvedli při přípravách dobrou práci. Připomíná mi to Finsko, ovšem bez skoků. Pokud to tak opravdu bude, mělo by to být pro mě dobré. Na rozdíl od většiny soutěží je na neděli naplánována nejdelší etapa. Když bude mít člověk po dvou etapách dostatečný odstup od soupeřů v předu i vzadu, čeká ho více kilometrů, při kterých si musí dávat pozor na chyby. Když se pojede s rozdílem nějakých 20-30 sekund, bude také v neděli ještě o co bojovat.“

Jari-Matti Latvala se nové soutěže neobává, naopak ji vítá. „Myslím, že je to dobré, protože budeme všichni ve stejné pozici a znalost tratí nebude hrát žádnou roli. Musíme si dát pozor při psaní rozpisů, abychom se na ně při soutěži mohli spolehnout. V autech pro seznamovací jízdy máme nainstalované kamery, takže si budu moci trať před startem ještě připomenout. Před ostrou jízdou mi to pomáhá, protože je to jako jeden průjezd navíc. Na videu to ale přeci jen vypadá trochu jinak než v reálu. Loni byly v šampionátu tři nové podniky a každý z nich jsem si užil. Takže do Jordánska se opravdu těším. Pochopil jsem, že tratě budou tvrdé a rychlé a to mi vyhovuje. S nastavením auta si nedělám problémy. Se současným set-upem jsem spokojený. Používám ho jako základ při každé soutěži a na místě už se dolaďují pouze detaily.,“
Jezdec Abu Dhabi Khalid Al Qassimi pojede s třetím týmovým Focusem RS. Bude to jejich první start od únorové Švédské rally a první šotolinová soutěž od loňského Finska. Al Qassimi startuje pravidelně ve FIA šampionátu zóny Středního Východu a loňskou Jordánskou rally, vyhrál. Je tak jediným předním jezdcem se zkušeností s místními tratěmi.
„Startoval jsem tu šestkrát nebo sedmkrát. Pouštní erzety, na kterých jsme závodili, ale byly nahrazeny jinými. V letošním ročníku je zhruba 40 % tratí oproti loňsku změněno. Jejich povrch je tak hladký, že je to jako jízda po asfaltu – pouze hnědá barva podkladu dává tušit, že tomu tak není. Loni jsem sice vyhrál, ale jel jsem tak na 50 procent. Stejně se chci rozjíždět i letos. Když po pár erzetách uvidím, že jedu v pohodě, postupně se pokusím zrychlovat. Poprvé také budu startovat na pneumatikách Pirelli a proto budu potřebovat i nějaký čas, abych si na ně zvykl.“

Na startu soutěže se představí dalších pět Focusů RS, které budou řídit Gigi Galli, Henning Solberg, Matthew Wilson, Federico Villagra, Loius Perez Companc.

Zkušenosti s místními podmínkami má z týmu Citroën pouze Dani Sordo, který se zúčastnil soutěže v loňském, „zkušebním“ roce. Technický manažer týmu Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon hovoří o obtížnosti přípravy: „Kdekoliv jedete poprvé, bývají vždy otazníky. V Jordánsku není povolené testování, příprava se tak točila kolem zprostředkovaných informací. Šotolinové vložky jsou v podstatě hladké a široké. Co můžeme očekávat? Vysoké teploty a možná i písečné bouře. Startujeme se základním nastavením, které budeme dolaďovat.“
Dani Sordo se v roce 2007 zúčastnil seznamovacích jízd, když byla „Jordan Rally“ pouze kandidátským podnikem na mistrovství světa, a tak doufá, že by ho znalost jordánských podmínek mohla vynést opět na stupně vítězů. „Moc často se nestává, abych měl na startu nějaké soutěže šampionátu WRC více zkušeností, než má většina soupeř. Rychlostní zkoušky vypadají jako rychlé a široké, povrch je tvrdý a pevný. Po prvním kole už nebude možné zatáčky moc řezat. Podle mě se pojede rychle, ale budeme si muset dávat pozor. Tenká vrstva šotoliny na tvrdém podkladu může být hodně zrádná. Každá odchylka od ideální stopy může přinést časovou ztrátu a riziko havárie. Trať je totiž lemována hlubokými příkopy. Určitě bych chtěl dojet na stupních vítězů.“
Úřadující mistr světa Sébastien Loeb říká, že navzdory nulovým zkušenostem s Jordánskou rallye by chtěl na Středním Východě vybojovat své čtyřicáté vítězství v mistrovství světa. „Moc toho o Jordánsku nevíme, budu si muset dávat pozor. Nevypadá to, že by byl povrch na prvních zkouškách nepřátelský k vozům, nicméně vyrážet na trať jako vymetač bude handicap. Je to podobné jako v Mexiku. I tam byla C4 WRC konkurenceschopná, což je pro mě povzbuzující. Naším cílem je vyhrát a zvýšit tak vedení v pořadí pilotů. Neméně důležitý je Pohár konstruktérů. V něm bychom chtěli udržet Citroën v boji o světový titul. Pokud by se nám to s Danielem povedlo, znamenalo by to naše čtyřicáté vítězství s označením WRC. Není to sice moje absolutní priorita, ale bylo by pěkné mít na svém kontě takové kulaté číslo.“


Základna soutěže leží 50 km jihozápadně od města Amman, 427 m pod hladinou moře, v nejnižším místě na Zemi. Rychlostní zkoušky povedou historickými oblastmi údolí Jordánu a lesy Rumman. Všechny, s výjimkou jediné, budou mít zápornou nadmořskou výšku. Každou etapu tvoří dvě identické série měřených úseků, z nichž některými projedou posádky během dvou dnů i čtyřikrát. Na neděli jsou připraveny i dva průjezdy 41,45 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušky kolem řeky Jordán, vedoucí „územím nikoho“ po jordánsko - palestinské hranici. Celkem 22 rychlostních zkouškách měří celkem 359,26 kilometrů, délka soutěže je 983,44 kilometrů.

Průběžné pořadí
1.LoebCitroën30
2.HirvonenFord25
3.AtkinsonSubaru22
4.LatvalaFord16
5.GalliFord11


JL, 24.4.2008


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar