Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jiří Voves - vrchař a renovátor

Dlouholetým a velice úspěšných jezdcem v závodech do vrchu u nás i v zahraničí je Jiří Voves. Pravda, možná stojí trochu ve stínu známějších jezdců, ale to rozhodně neznamená, že by byl snad horší. Spíš patří mezi skromné jezdci, kteří o přílišnou popularitu moc nestojí.

Závody automobilů do vrchu jezdí už někdy od omdesátých let, nejdříve se škodovkami, pak s Peugeotem, následovalo Renault Clio, BMW 320 a nyní, už několik sezon pilotuje Subaru Impreza skupiny N. Postavil jich již několik a všechny prakticky sám, na závody jezdí zpravidla pouze s jedním mechanikem, a to třeba i do Španělska nebo Portugalska. Vyjmenovávat všechny úspěchy by nám zabralo hodně místa, ale je jich opravdu mnoho. Vždyť léta patří k absolutní evropské i domácí špičce skupiny N.
Při prvním letošním závodě v Berouně startoval opět se Subaru, s nímž vyráží opět na evropské tratě, ale představil také dva krásné veterány, které postavil a zapůjčil je svým přátelům. Se Škodou 100 v originálních továrních barvách týmu Auto Škoda jel Milan Hloušek, s formulí Škoda pod názvem MTX 1-01 pak Josef Mika. Oba automobily vypadají opravdu jako nové, vždyť na jejich renovaci strávil stovky hodin. Je sympatické, že je nenechal v garáží, ale prezentoval je také divákům.
Škoda 100 odpovídá tehdejším technickým úpravám skupiny A2 do 1000 cm³, v tovární úpravě měla výkon kolem 90 k při 7500 otáčkách za minutu. Zážehový čtyřválec měl třikrát uložený klikový hřídel, převodovka byla čtyřstupňová. Přední náprava lichoběžníková odpružená vinutými pružinami s dvojčinnými teleskopickými tlumiči, zadní náprava je kyvadlová.
V roce 1970 s nimi startovaly v mistrovství Evropy na okruzích dvojice Jaroslav Bobek – Václav Bobek ml. a Oldřich Horsák – Johny Haugland. Několikrát dokázaly škodovky pořádně potrápit favorizované Abarthy, v Brně je dokonce porazily. V konečné klasifikaci získala značka Škoda druhé místo, Václav Bobek ml. Byl třetí.
Původně školní Formule Škoda, vyrobená v roce 1970 v Metalexu, byla první sériově vyráběným závodním vozem na našem území po roce 1945. Řada jezdců na ní začínala svoji úspěšnou kariéru. Zároveň šlo o dostupný závodní monopost vycházejí s komponentů vozů Škoda. Motor o objemu 1,1 litru, otočený o 180 stupňů, pocházel ze Škody 110 a dosahoval výkonu kolem 55 k. Rovněž čtyřstupňová převodovka byla z vozu Škoda. Příhradový rám je z ocelových trubek o průměru 32 mm, spodní ramena přední nápravy a těhlice kol pocházely ze sériové škodovky, horní ramena byla nové konstrukce. Zadní náprava je kyvadlová. Zpočátku vůz používal 14“ plechové ráfky. Se čtyřdílnou laminátovou karosérií vážil 400 kilogramů a dosahoval rychlosti 175 km/h.
Díky Jirkovi Vovsovi můžeme oba historické závodní automobily vidět v akci a už dnes připravuje v garáži nedaleko Prahy další skvost.

Jindřich Lasík, 23.4.2008

Foto Jiří Koubek, www.jk-servis.cz

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar