Jänner rallye vyhrál Kopecký s Fabii S2000
Rakouská Jänner Rallye se po čtyřech letech vrátila do českého mistrovství a týmy, které nechtějí nic ponechat náhodě v boji o mistrovské body, si musely odpustit zimní přestávku a naopak zainvestovat do relativně drahé přestavby a výbavy vozu na zimní podmínky.
Dlouho to však vypadalo, že zima do okolí Freistadtu nedorazí a ještě den před startem byly tratě kompletně beze sněhu. Jenomže ve čtvrtek se naplnily předpovědi a na většinu rychlostních testů se spustila bílá tma a všem účastníkům bylo hned jasné, že je nečeká vůbec lehká soutěž. Zejména skutečnost, že seznamovací jízdy se odjely za zcela jiných podmínek než při závodě. To se do puntíku potvrdilo.
Aspirantů na boje o přední příčky bylo v Rakousku hned několik, na startu nechyběl kompletní tovární tým Škoda Motorsport s jezdci Hänninenem a Kopeckým na Fabiích S2000, chuť jim určitě chtěl znepříjemnit domácí matador Raimund Mundl Baumschlager se stejným vozem. Na světovou premiéru vozu Mini Cooper S2000 1,6T na sněhu se těšili všichni přihlížející. Vůz pilotoval Václav Pech, který už tu ochutnal pocit vítězství. Svou kůži lacino nechtěli prodat ani soutěžící bodující do seriálu Mistrovství Evropy, do kterého se tzv. Lednová rally také započítávala. Konkrétně Polák Solowow, Ital Betti, či náš Antonín Tlusťák.
První etapa hned míchala výrazně pořadím. Důležité informace putovaly od ledových špionů, protože ne všechny úseky byly ráno kompletně pod sněhem. I přesto se ukázala jako nejvhodnější volba úzká guma s hřebíky. Pneumatiková loterie a la Rally Monte Carlo nevyšla továrnímu týmu, kde obuli široké 17“ pneu s hřeby po stranách a hlavně na výše položených zkouškách hodně ztráceli. Po třech zkouškách byl Kopecký na…se ztrátou…sekund, zatímco Hänninen ztrácel už minutu. Překvapivým lídrem úvodní zkoušky se stal bývalý účastník světových rallye Manfred Stohl, jenž startoval s Mitsubishi Lancer na stlačený zemní plyn. Tato pozice byla dána zejména faktem, že Stohl díky předpisům startoval v závěru pole, kde podmínky na trati už dovolovaly rychlejší jízdu. Po první sekci byl tedy ve vedení Baumschlager, těsně před Stohlem a Harrachem. Pech držel pěknou čtvrtou příčku.
V druhé polovině první etapy přituhlo, na některých úsecích byl led, jinde pouze mokro a k velkým výkonům se nadechly tovární vozy Škody, které deklasovaly zbytek pole a ve finále to znamenalo, že posádka Hänninen – Markkula se prokousala v závěru dne z druhé desítky až do čela. Fin postupně snižoval svoji ztrátu a prokousával se dopředu. Před poslední páteční zkouškou ztrácel 0,5 sekundy na Baumschlagera, kterého pak porazil o 13 s. Třetí byl se ztrátou půl minuty Kopecký, za ním pak Pech, Harrach, Stohl a Valoušek.
Sobotní ráno při pohledu z okna opět věštilo sníh na trati. Téměř všichni vpředu, snad až na Jana Černého, jeli úzké pneu s krátkými hřebíky (dlouhé nejsou povoleny). Dech vyrazil výkonem na druhé zkoušce Dan Běhálek, který po technické závadě hned v úvodu prvního dne, nastoupil do soboty v rámci SuperRally. Tuto RZ vyhrál a že nešlo o náhodu, zopakoval stejný výsledek i na dalším testu.
Situace na čele začala slibovat zajímavý souboj, dravě jedoucí Hänninen na RZ12 chyboval a propadl se až na třetí příčku, naopak dopředu se dostával Kopecký a přeskočil i Baumschlagera. Ten v závěrečných sekcích nestíhal tempo továrního týmu a před poslední vložkou byli s Hänninenem ve vteřině na druhém až třetím místě za Kopeckým. Mundl ale na souboj rezignoval a chtěl důležité body za rakouské mistrovství. Ovšem jeho tempo nezohlednilo neskutečně jedoucího Beppo Harracha s Mitsubishi Lancer Evo IX, který dokázal umazat na posledním úseku sedmnáctisekundový náskok Baumschlagera a o dvě desetiny vybojoval plný počet bodů. Páté místo absolutně a druhé v rámci MMČR za Kopeckým vybojoval bez chyb jedoucí Pech, jehož Mini naznačilo potenciál spolehlivého vozu, ale zatím je v souboji s atmosferickými vozy S2000 limitováno předpisy FIA, jenž nařizují použití příliš malého restriktoru. Za Pechem skončil Pavel Valoušek s Peugeotem, jenž si připsal také jedno vítězství v RZ. Ve třídě 3 vybojoval vítězství Jaroslav Orsák s Mitsubishi před technickými problémy sužovaným Martinem Semerádem na témže voze a nestárnoucím Gassnerem s Lancerem EVO X. Češi dominovali i v další kategorii, a to ve skupině dvoukolek, zde nedal soupeřům šanci Jan Černý navigovaný Pavlem Kohoutem.
Jänner Rallye se již v tuto chvíli dá směle zařadit mezi jednu z nejobtížnějších soutěžích v nadcházející sezoně, téměř každá posádka zažila horkou chvilku, které s jízdou na klouzavém povrchu jdou ruku v ruce. Nicméně všechny karamboly se díky nižším rychlostem obešly bez zranění. Diváci kolem trati si přišli na své a pokud se angažovali ve vyprošťování zapadlých vozů, tak rozhodně netrpěli zimou. Čeští fanoušci by určitě uvítali tuto soutěž i v kalendáři MMČR 2013, startovní pole se v této otázce rozděluje na dva tábory. Ovšem rallysport se značí komplexním uměním zajet na každém povrchu, proto pokud je v možnostech federace odjet soutěž na sněhu a za použití hřebů, neměla by se příležitost ignorovat. Sjednocování sousedících národních šampionátů je jednou z cest zvyšování počtu soutěžících na startu, zatraktivnění soutěže i ekonomického rozvoje regionů. Proto v letošním roce to nebyla jediná soutěž, která bude rozdávat body ve více národních šampionátech.
Text a foto Martin Trdla
Aspirantů na boje o přední příčky bylo v Rakousku hned několik, na startu nechyběl kompletní tovární tým Škoda Motorsport s jezdci Hänninenem a Kopeckým na Fabiích S2000, chuť jim určitě chtěl znepříjemnit domácí matador Raimund Mundl Baumschlager se stejným vozem. Na světovou premiéru vozu Mini Cooper S2000 1,6T na sněhu se těšili všichni přihlížející. Vůz pilotoval Václav Pech, který už tu ochutnal pocit vítězství. Svou kůži lacino nechtěli prodat ani soutěžící bodující do seriálu Mistrovství Evropy, do kterého se tzv. Lednová rally také započítávala. Konkrétně Polák Solowow, Ital Betti, či náš Antonín Tlusťák.
První etapa hned míchala výrazně pořadím. Důležité informace putovaly od ledových špionů, protože ne všechny úseky byly ráno kompletně pod sněhem. I přesto se ukázala jako nejvhodnější volba úzká guma s hřebíky. Pneumatiková loterie a la Rally Monte Carlo nevyšla továrnímu týmu, kde obuli široké 17“ pneu s hřeby po stranách a hlavně na výše položených zkouškách hodně ztráceli. Po třech zkouškách byl Kopecký na…se ztrátou…sekund, zatímco Hänninen ztrácel už minutu. Překvapivým lídrem úvodní zkoušky se stal bývalý účastník světových rallye Manfred Stohl, jenž startoval s Mitsubishi Lancer na stlačený zemní plyn. Tato pozice byla dána zejména faktem, že Stohl díky předpisům startoval v závěru pole, kde podmínky na trati už dovolovaly rychlejší jízdu. Po první sekci byl tedy ve vedení Baumschlager, těsně před Stohlem a Harrachem. Pech držel pěknou čtvrtou příčku.
V druhé polovině první etapy přituhlo, na některých úsecích byl led, jinde pouze mokro a k velkým výkonům se nadechly tovární vozy Škody, které deklasovaly zbytek pole a ve finále to znamenalo, že posádka Hänninen – Markkula se prokousala v závěru dne z druhé desítky až do čela. Fin postupně snižoval svoji ztrátu a prokousával se dopředu. Před poslední páteční zkouškou ztrácel 0,5 sekundy na Baumschlagera, kterého pak porazil o 13 s. Třetí byl se ztrátou půl minuty Kopecký, za ním pak Pech, Harrach, Stohl a Valoušek.
Sobotní ráno při pohledu z okna opět věštilo sníh na trati. Téměř všichni vpředu, snad až na Jana Černého, jeli úzké pneu s krátkými hřebíky (dlouhé nejsou povoleny). Dech vyrazil výkonem na druhé zkoušce Dan Běhálek, který po technické závadě hned v úvodu prvního dne, nastoupil do soboty v rámci SuperRally. Tuto RZ vyhrál a že nešlo o náhodu, zopakoval stejný výsledek i na dalším testu.
Situace na čele začala slibovat zajímavý souboj, dravě jedoucí Hänninen na RZ12 chyboval a propadl se až na třetí příčku, naopak dopředu se dostával Kopecký a přeskočil i Baumschlagera. Ten v závěrečných sekcích nestíhal tempo továrního týmu a před poslední vložkou byli s Hänninenem ve vteřině na druhém až třetím místě za Kopeckým. Mundl ale na souboj rezignoval a chtěl důležité body za rakouské mistrovství. Ovšem jeho tempo nezohlednilo neskutečně jedoucího Beppo Harracha s Mitsubishi Lancer Evo IX, který dokázal umazat na posledním úseku sedmnáctisekundový náskok Baumschlagera a o dvě desetiny vybojoval plný počet bodů. Páté místo absolutně a druhé v rámci MMČR za Kopeckým vybojoval bez chyb jedoucí Pech, jehož Mini naznačilo potenciál spolehlivého vozu, ale zatím je v souboji s atmosferickými vozy S2000 limitováno předpisy FIA, jenž nařizují použití příliš malého restriktoru. Za Pechem skončil Pavel Valoušek s Peugeotem, jenž si připsal také jedno vítězství v RZ. Ve třídě 3 vybojoval vítězství Jaroslav Orsák s Mitsubishi před technickými problémy sužovaným Martinem Semerádem na témže voze a nestárnoucím Gassnerem s Lancerem EVO X. Češi dominovali i v další kategorii, a to ve skupině dvoukolek, zde nedal soupeřům šanci Jan Černý navigovaný Pavlem Kohoutem.
Jänner Rallye se již v tuto chvíli dá směle zařadit mezi jednu z nejobtížnějších soutěžích v nadcházející sezoně, téměř každá posádka zažila horkou chvilku, které s jízdou na klouzavém povrchu jdou ruku v ruce. Nicméně všechny karamboly se díky nižším rychlostem obešly bez zranění. Diváci kolem trati si přišli na své a pokud se angažovali ve vyprošťování zapadlých vozů, tak rozhodně netrpěli zimou. Čeští fanoušci by určitě uvítali tuto soutěž i v kalendáři MMČR 2013, startovní pole se v této otázce rozděluje na dva tábory. Ovšem rallysport se značí komplexním uměním zajet na každém povrchu, proto pokud je v možnostech federace odjet soutěž na sněhu a za použití hřebů, neměla by se příležitost ignorovat. Sjednocování sousedících národních šampionátů je jednou z cest zvyšování počtu soutěžících na startu, zatraktivnění soutěže i ekonomického rozvoje regionů. Proto v letošním roce to nebyla jediná soutěž, která bude rozdávat body ve více národních šampionátech.
Text a foto Martin Trdla
| 1.Kopecký – Dresler | Škoda Fabia S2000 | 02:54:20.4 |
| 2.Hänninen – Markkula | Škoda Fabia S2000 | + 00:00:40.1 |
| 3.Harrach – Schindlbacher | Mitsubishi Lancer Evo IX R4 | +00:01:17.1 |
| 4.Baumschlager – Wicha | Škoda Fabia S2000 | +00:01:17.3 |
| 5.Pech – Uhel | Mini Cooper Works S2000 | +00:01:49.4 |
| 6.Valoušek – Hrůza | Peugeot 207 S2000 | +00:02:25.09 |
| 7.Stohl – Minor | Mitsubishi Lancer Evo IX CNG | +00:02:56.6 |
| 8.Orsák – Šmeidler | Mitsubishi Lancer Evo IX | +00:05:45.9 |
| 9.Solowow – Baran | Ford Fiesta S2000 | +00:06:14.5 |
| 10.Semerád – Ceplecha | Mitsubishi Lancer Evo IX | +00:06:37.8 |
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout















