Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jan Kopecký hodnotí vítěznou Barum Czech Rally Zlín

Jan Kopeckým s Janem Hlouškem a vozem Škoda Fabia Rally2 evo slavili v cíli nejen vítězství, ale i předčasný zisk letošního mistrovského titulu. Do Zlína odjížděli v roli z jednoho hlavních favoritů. Není divu, Jan Kopecký je ve Zlíně neporažen od roku 2011.

Od té doby nezvítězil jen jednou, a to v roce 2014, kdy jel jako předjezdec testující pro Škodu Motorsport nový turbomotor. Jako každý rok se proti němu ale sešla silná konkurence, kdy domácí špičku doplňovali i jezdci z Mistrovství Evropy.

Na posádky čekalo 13 tradičně náročných rychlostních zkoušek.. „Barumka je pro nás každoročně vrchol domácí sezóny a nejinak tomu je i letos. Rádi bychom znovu bojovali o vítězství, ale je tu hodně soupeřů, kteří chtějí být před námi. V první řadě chceme dovézt auto do cíle, protože očekáváme velmi náročnou soutěž, do které může výrazně zasáhnout počasí,“ předpovídal před startem soutěže Jan Kopecký.

Ještě před startem se jela kvalifikační zkouška, která rozhodovala o tom, jak si posádky budou volit startovní pozici. Jan Kopecký byl nejrychlejší a následně si vybral první startovní pozici. „Měla by být ta nejlepší a pak také kdo ví, kolikrát ještě budu mít možnost jet na Barumce jako první,“ glosoval svoji volbu Honza.

Samotná soutěž pak začala tradiční páteční speciálkou v centru Zlína. Trať obklopovaly davy fanoušků a Jan Kopecký zajel nejrychleji ze všech. Všichni ale věděli, že to podstatné se odehraje až v sobotu a v neděli.

Hned v sobotu ráno do soutěže vstoupilo rozmarné počasí, přesně jak Honza předpovídal. „Ráno v servisu jsme měli připravené tvrdé sliky a podle informací, které jsme dostali, dopoledne pršet nemělo. Těsně před odjezdem jsme to ale rychle měnili na měkčí směs, protože jsem při pohledu na oblohu prostě nevěřil, že nebude pršet. Vyjeli jsme směrem na první erzetu a stále nepršelo. Až když jsme stáli u startu, spustil se obrovský slejvák, kdy po silnici tekly proudy vody. Musel jsem jet velmi opatrně, abychom neudělali nějakou hloupou chybu hned na začátku.“

Opatrnější začátek ale posádku vzápětí vybičoval k jednomu ze životních výkonů. Rychlostní zkouška Držková byla s více než 24 kilometry nejdelší v Barum Rally. Jan Kopecký nasadil na mokré trati neuvěřitelné tempo, což mohly díky živým přenosům sledovat desetitisíce lidí po celém světě. Nejbližším pronásledovatelům nadělil skoro 20 vteřin a najednou byl v pohodlném vedení. „Ta zkouška nám neuvěřitelně sedla. Všechno do sebe zapadalo od skvělého auta, přes přesný diktát až po pneumatiky Pirelli, které byly na v těchto podmínkách dokonale. Byla to prostě jízda, kdy v cíli víte, že lépe to nešlo a máte jen obrovský úsměv na tváři.“

Jediný, s kým ještě Honza soupeřil, byl už tradičně Václav Pech, který Držkovou kvůli jedné z nehod nejel a dostal přidělený stejný čas. „S Vaškem se každou soutěž honíme o desetinky, tady to ale bylo úplně jiné. Díky vozu, se kterým jede, jel až hodinu a půl po nás. Při tak často měnících se podmínkách jsme jeli oba svoji soutěž.“

Jan Kopecký je dost zkušený na to, aby věděl, jak s vybudovaným náskokem pracovat. „Přešli jsme na takové kontrolované rychlé tempo, kdy sice jedeme rychle, ale problematická místa si více hlídáme.“ Taktika se vyplatila a po sobotě vedl o 22 sekund před Pechem, domácí Erik Cais pak ztrácel přes 34 vteřin.

V neděli přišly ještě větší dešťové srážky. „Na rychlostní zkoušce Maják jsme chytli asi největší slejvák ze všech a museli jet opravdu opatrně, abychom neudělali nějakou hloupost. Byl jsem rád, že jsme měli náskok a nemuseli jet úplně naplno.“

Zkušeným výkonem si Jan Kopecký náskok nejen hlídal, ale i pomalinku navyšoval a pozoroval napínavý boj o druhé místo, které pro sebe nakonec vybojoval Filip Mareš před Simonem Wagnerem.
V cíli tak mohl slavit již desáté vítězství na Barum Rally. Mimochodem, kulaté desáté vítězství slavil v červenci i na Rally Bohemia. Jistou zajímavostí je, že za absolutní vítězství na Barum Rally by se dalo považovat i to z roku 2004, pak by jich měl 11. Jenže tenkrát jel s vozem WRC a ty byly v evropské konkurenci nechtěné, takže v přehledu vítězů jeho jméno oficiálně chybí.


„Letošní Barumka byla jedna z nejtěžších, co jsem kdy jel. Náročné a zrádné tratě v kombinaci s místy opravdu silným deštěm, to byla pořádná zkouška pro všechny posádky. Pro nás bylo důležité vítězství na Držkové, díky kterému jsme pak mohli malinko zvolnit. Z vítězství máme velkou radost a musím poděkovat všem, co se o to zasloužili. Především našim partnerům, bez kterých bychom letošní projekt MČR 2022 nemohli realizovat. Honza Hloušek perfektně zvládl roli spolujezdce, tým připravil skvělé auto. Poděkovat opět musím mojí rodině za podporu. A v neposlední řadě poděkování míří ke všem fanouškům, kteří na Barumce opět vytvořili úžasnou atmosféru. Bylo to neuvěřitelné!“
Díky bodům z Barum Rally se Jan Kopecký s Janem Hlouškem stali předčasně i letošními mistry České republiky v rally. Ostatní posádky je v posledních dvou soutěžích již nemohou předstihnout. Pro Jana Kopeckého jde již o devátý titul v národním šampionátu.


A jak to bude s dalšími letošními starty? „Pačejov jsme měli od začátku sezóny v plánu a určitě ho pojedeme. Poslední mistrák v Německu jsme jet neplánovali a nemáme důvod ho jet.“



PR 30.8.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar