Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jak se skáče při rallye

Skoky dlouhé desítky metrů jsou jednou z největších atrakcí světového šampionátu v rallye. Letošní mistr světa Kalle Rovanperä z týmu ŠKODA Motorsport prozrazuje, jak technicky zvládnout dokonalý skok.

Rally vozy jsou během závodu ve vzduchu poměrně často a pro jezdce jde o běžnou disciplínu. Například Eyvind Brynildsen s vozem ŠKODA FABIA R5 na slavném skoku Colin's Crest ve Švédsku „plachtil“ celých 39 metrů. Přesto se zdaleka ne vždy podaří skok provést bezchybně. Ideální je, aby vůz dopadl současně na všechna čtyři kola, nebo alespoň na jednu nápravu. Řidič tak musí styl průjezdu přizpůsobit profilu každého skoku.


„Z hlediska zátěže je pro auto nejhorší situace, když dopadne pouze na jedno kolo. Tento stav je kritický především pro poloosy, diferenciály a další součásti pohonu,“ vysvětluje Eric Mommey, hlavní inženýr ŠKODA Motorsport.


Některé podniky jsou četnými dlouhými skoky obzvláště vyhlášené – například Finsko nebo Švédsko. Pro takové případy je vůz speciálně nastaven. Inženýři se během seznamovacích jízd snaží co nejpřesněji vyhodnotit profil každé tratě a tomu přizpůsobí charakter podvozku.


„Pokud se na trati vyskytuje více skoků, nastavení tlumičů se přitvrdí. Především v oblasti rychlé komprese, která je z hlediska dopadů po skocích nejdůležitější. To umožňuje absorbovat větší množství energie během dopadu. Dále lze změnit světlou výšku vozu. Vyšší výška pomáhá prodloužit kompresní zdvih tlumiče u kratších skoků, kdy se nestihne plně vyvěsit,“ popisuje Eric Mommey.


Důležitá je i správná technika průjezdu. Pokud například jezdec před skokem znejistí a příliš silně zabrzdí, může velmi tvrdě dopadnout na přední část vozu.


Technici rozlišují dva hlavní druhy skoků – krátké, které trvají méně než sekundu, a dlouhé. Náročnější jsou paradoxně ty kratší. Při delším než sekundovém skoku jsou kola plně vyvěšena, a proto je při dopadu k dispozici plný zdvih tlumiče, jenž lépe absorbuje energii při dopadu. Při kratším skoku se však kolo nestihne zcela vyvěsit, není k dispozici plný zdvih tlumiče a je obtížné pohltit energii při dopadu pouze zdvihem tlumiče. Proto je v tlumiči takzvaný hydraulický doraz, který pohlcuje část energie.


A jak tedy správně skákat s rallyovým speciálem? Před skokem přibrzdit a srovnat auto, a pak už jen zašlápnout plynový pedál do podlahy, aby se neodlehčila přední náprava, a užívat si let.




Škoda 31.12.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar