Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jak Fordy k hattricku přišly

Naposledy obsadil Ford první tři, resp. čtyři místa při Rallye Nový Zéland v roce 1979. Tehdy zvítězil Mikkola s Escortem RS. Nyní na tento úspěch navázali Hirvonen, Grönholm a Hennig Solberg v norské rallye, jen týden po vítězství ve Švédsku.

Malé centrum města Hamar obsadilo při slavnostním startu na deset tisíc Norů, slavících první začlenění jejich země do kalendáře MS. Největší sportovní událost od zimní olympiády v Lillehammeru 1994 přilákala velký zájem veřejnosti.
Po období mrazivého počasí se spoustou sněhu se začaly teploty vzduchu zvedat a ráno se usadily těsně pod bodem mrazu. Tratě byly v perfektním stavu a ledový podklad pokrývala vrstva sněhu. Jezdci si pouze stěžovali na povrch vyjetý až na šotolinu v místech, kde museli brzdit. Případně kde se projíždělo dvakrát.
Norská rallye Fordům svědčila hned od samého začátku. Hirvonen zvítězil v pátek ve dvou z osmi zkoušek a jeho kolega Grönholm se usadil na druhé pozici. Oba se spolehli na dlouhé hroty v pneumatikách BFGoodrich, které jim ve sněhu poskytovaly maximum přilnavosti a trakce.
„Pátek byl jeden z nejlepších dnů mé kariéry. Jel jsem naplno a bojoval s Marcusem a Loebem, což byl skvělý pocit. Už ráno jsem se probudil s velkou sebedůvěrou a rozhodl se tvrdě zaútočit – i když vedení mě trochu překvapilo. Jel jsem podle svého a neohlížel se na mezičasy ostatních. Musím pokračovat v nastoleném tempu, protože Marcus i Seb tvrdě dotírají. Nemám strach a tuhle rychlost si mohu udržet – ovšem udělat chybu bude snadné. Sobotní ranní dlouhá erzeta může mít zásadní význam. Odstartuji jako patnáctý, kdy může být povrch dost promíchán se šotolinou. Volba správných pneumatik bude těžká. Nejdůležitější je zvolit správnou délku hrotů,“ říkal po první etapě Hirvonen a Grönholm jej doplnil: „Podmínky byly dobré, ale s novými rozpisy jsem obtížně hledal optimální rytmus. Celý den jsem neměl ten správný pocit. Myslím, že jsme napsali rozpisy příliš optimisticky, a během jízdy jsme provedli pár změn. Bez předchozí znalosti tratí není jízda jednoduchá. Všude spousta sněhu a moc jsem si nevěřil. V sobotu budu mít čistší cestu. Musím najít lepší rytmus a nesmím ztrácet tolik času kontaktem se sněhovými bariérami. Musím jet čistější stopu a neprojíždět zatáčky tak zeširoka. Když tratě neznáte, je důležité brzdit včas a nejezdit příliš zeširoka.“.
Druhá etapa vedla na sever, kolem Lillehammeru a hned úvodní zkouška byla svými 44,28 kilometry nejdelší z celé soutěže a zároveň jedna z nejdelších v MS. Teploty se opět držely kolem bodu mrazu. Přes noc připadlo pár centimetrů sněhu a také během dne hustě sněžilo a viditelnost stěžovala ještě hustá mlha. Po prvních třech zkouškách zvýšil Hirvonen náskok před Grönholmem na 22,4 s, když zvítězil ve dvou klíčových úsecích, kde se jezdci doslova brodili ve sněhu po cestách, lemovaných až metrovými sněhovými bariérami.
„Stále sněžilo a nic jsem neviděl. Místy jsme projížděli sněhovou bouří a byly to takové přívaly, že sníh šel přes kapotu i přes přední okno. Nikdy jsem žádnou podobnou erzetu nejel. Všude bylo tolik sněhu a mlhy, že místy byla nulová viditelnost. Celý den jsem jel na 110 procent a párkrát mě udržely na trati sněhové bariéry. Je to krásný pocit, bojovat s velkými kluky. Moje rozpisy byly perfektní. V neděli si musím udržet koncentraci, protože je jednoduché někam sklouznout. Pokud bych příliš zpomalil, vypadl bych z tempa a mohl se dopustit chyby,“ říkal Hirvonen. Grönholm zredukoval ztrátu vítězstvím ve třech posledních testech, ale Hirvonen měl vše pod kontrolou. Jezdci týmu BP-Ford zvítězili v pěti ze šesti měřených úseků, přičemž kromě továrních jezdců se dařilo také H. Solbergovi a Latvalovi z týmu Stobart VK M-Sport.
Devětatřicetiletý Grönholm přiznával, že i jemu sníh komplikoval život. „Bylo to hodně podobné jako v pátek, ale bíle zářící sníh všechno ještě více komplikoval. Nasadil jsem si brýle se žlutými skly, abych lépe viděl. Když je moc sněhu, pomáhají v ostrosti vidění a lépe se s nimi objevuje stopa. Odpoledne se mi perfektně povedla volba hrotů do pneumatik a mohl jsem na Mikku něco najet. Chci sice vyhrát, ale byla by hloupost riskovat, když je Ford první a druhý a Loeb mimo bodované pozice. Spokojím se s druhým místem.“
Hirvonen odstartoval do třetí etapy s náskokem 19,3 s před svým krajanem a H.Solbergem. Nejbližší pronásledovatel Petter Solberg se Subaru ztrácel téměř tři a půl minuty.
„Hodně se mi ulevilo, že je soutěž za námi. Vedl jsem od startu a stále bojoval s Marcusem a Loebem. Oba jsem však porazil férově a v přímém souboji. Vyhrál jsem sice už vloni v Austrálii, ale tehdy oba odpadli. Toto vítězství považuji za své první opravdové. Svou roli sehrála také skutečnost, že Norsko bylo novým podnikem. Nikdo neměl s tratěmi zkušenosti, a proto bylo vše vyrovnanější. Ani Marcus, ani já jsme už poslední den nejeli nadoraz. Za těchto okolností je lehké příliš se uvolnit a chybovat. Snažil jsem se koncentrovat v každé zatáčce a sledovat Marcusovy mezičasy“.
Tým BP-Ford triumfoval podruhé v řadě. Před týdnem si dojel ve Švédsku pro vítězství Grönholm. Zásluhou obou posádek se může Ford těšit z náskoku 16 bodů v šampionátu značek a z vedoucího postavení Marcuse Grönholma, čtyři body před Mikkou Hirvonenem. Úspěch značky korunoval ještě třetí Henning Solberg z týmu Stobart VK M-Sport Ford
Šéf týmu BP-Ford Malcolm Wilson oslavil v sobotu 51. narozeniny a celý víkend byl pro něj skvělým dárkem. „Prožili jsme tři hektické dny, ale výsledek je fantastický. Mikko vedl od samého startu a jel pod velkým tlakem. Držel si své tempo a nic nenasvědčovalo tomu, že by měl o vedení přijít. Po problémech Loeba jsme získali velkou výhodu a bylo by bláznovství nechat Mikku a Marcuse mezi sebou bojovat. Řekli jsme jim, ať drží své pozice, neudělají chybu a dojedou do cíle s maximem bodů. Mikkův výkon ukázal, že na nových podnicích, kde předchozí zkušenost není rozhodující, je velkým hráčem.“

JL, 20.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar