Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ivo Kaštan už nebude v týmu sám

Nejpočetněji zastoupenou skupinou jsou na Dakaru vždy motocyklisté, jejichž výkonu vzbuzují obdiv snad každého příznivce motoristického sportu. Osm tisíc kilometrů v sedle nebo spíše ve stoje na stupačkách není nic záviděníhodného.

Dlouhé hodiny by o tom mohl mluvit Ivo Kaštan, jenž má za sebou už sedm Dakarů a další maratony. Po patnácti letech závodění v různých odvětvích motoristického sportu (motokros, enduro, karting, Formule 1600), se vrhl před 11 lety do dálkových maratónů, kdy se Suzuki DR 350 absolvoval Master rallye Paris-Peking. Od prvního startu na Dakaru 96 se stal nejznámějším českým motocyklovým jezdcem cross-country rallye. Z Dakaru si až dosud odvezl tři druhá místa v kat. do 400, resp. Maraton 450. V posledním ročníku dojel mj. druhý ve třídě jezdců bez asistence a 30. absolutně.
Po dvou letech s KTM se vrátil ke značce, která jak sám říká, je jeho srdeční záležitostí – Suzuki. S ní brázdil pouště Karakum, Kyzylkum a Gobi při Master rallye Paříž Peking v letech 95 a 96 a třikrát na Rallye Dakar v letech 96, 97 a 2004. Až na výjimku, se vždy dostal do cíle, a tudíž není tedy pochyb o výběru značky a kvalitách Suzuki.
Pro Rallye Dakar byly nejvhodnější model Suzuki DRZ 400 SM, jejichž sériové provedení dodala Suzuki Motor Czech, přičemž generálním sponzorem je Klasik Moto. „Ačkoliv jde o japonské stroje, tak v našem případě je to tak trochu Suzuki – Made in Czech. Spousta věcí upravených pro Dakar byla vyrobena v našich podmínkách jako třeba hliníková nádrž nebo kapotáže. Také používáme pneumatiky Mitas, svíčky Brisk“, říká Ivo Kaštan, který příští rok pojede již po osmé a po čtvrté v modrých barvách GAULOISES. Poprvé bude mít k dispozici asistenční vozidlo Suzuki Grand Vitara 1.9 D s posádkou Jiří Kolář a Jaroslav Melichar.
„Cílem naší účasti je aby Ivo Kaštan dojel do 5.místa ve třídě, čemuž podřizujeme veškerou taktiku, říká Pavel Kubíček a Kaštan jej doplňuje: „Zpočátku musím kluky brzdit. Dakar je velmi záludný a teprve tak třetí až pátý start si jej motocyklisté pořádně užijí. Začneme naplno a budeme zrychlovat (dodává se šalamounským výrazem ve tváři). Rozhodující budou dvě dlouhé maratonské etapy (pozn. V tom se shodují všichni účastníci) po dni volna a bez možnosti asistence. Kdo se dostaneme do Nemy, ten by měl Dakar už dojet .

Dušan Randýsek

Dušan Randýsek

Pavel Kubíček

Pavel Kubíček

Moto Klasik na start
Ivo Kaštanovi na Dakaru rozhodně smutno nebude. Kromě jeho manželky Vierky v novinářském letadle jej budou minimálně morálně „podporovat“ ještě dva další jezdci, neboť speciály postavené na bázi zmíněné Suzuki se připravovaly tři, naprosto identické do posledního šroubku, liší se pouze barvou, sladěnou do české trikolory. Modrá – Gauloises Suzuki Czech a Ivo Kaštan. Červená – KM Racing a Dušan Randýsek a Bílá – Pavel Kubíček. V případě Dušana Randýska jde o amatéra, který však není za řidítky motocyklu žádným začátečníkem. Na kontě má již několik mezinárodních závodů typu baja včetně prvního místa na Latvian Baja (Lotyšsko). „Dakar byla pro mne vždy obrovská výzva, vždycky mne braly za srdce dálkové maratóny, jejíchž vrcholem je právě Dakar, a proto si ho chci vyzkoušet na vlastní kůži. Cílem samozřejmě cíl a zároveň bych rád nasbíral zkušenosti do dalších let. Dakar, to je prostě ohromná výzva“.
S bílým strojem vyrazí na trať Pavel Kubíček, majitel společnosti Moto Klasik, díky níž si mohli všichni dovolit použít prvotřídní materiál. Dakar si vyzkoušel poprvé vloni, ovšem za volantem novinářského vozu. Když mu Kaštan v dubnu řekl „pojedeš Dakar se mnou na motorce“, nic nenamítal, i když do té doby najezdil na enduru asi třicet kilometrů. Od té doby pilně trénoval a jezdil všechny možné a nemožné závody v ČR i zahraničí. Křest ohněm test UAE Desert Challenge, první pouštní závod proslulý obrovskými dunami. A nevedl si na poprvé špatně.
Letos poprvé stráví účastníci Dakaru vánoční svátky doma, protože poprvé byl start posunut až na 6. ledna, a stejně jako vloni se vydají na černý kontinent z Lisabonu.

Jindřich Lasík, 23.12.2006

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar