Historický úspěch - český tým čtvrtý v Le Mans
Neděle 14. června 2009 se zapíše zlatým písmem do kronik českého motoristického sportu. V 77. ročníku 24 hodin Le Mans totiž česká stáj Aston Martin Racing Eastern Europe a Tomáš Enge, Jan Charouz a Stefan Mücke vybojovali čtvrté místo a první mezi benzinovými vozy.
Tým byl ke startu v pozván organizátory závodu na základě úspěšného vystoupení stáje Charouz Racing System ve dvou předchozích ročnících a letos do závodu nasadil jeden ze tří továrních prototypů Aston Martin královské třídy LMP1.
Za posádku Jan Charouz, Tomáš Enge, Stefan Mücke rozjížděl závod německý jezdec, který startoval z osmého místa a prvního mezi vozy poháněnými dieselovým motorem. Už v prvním kole několikrát zkusil zaútočit na Alexandre Prémata s jedním ze tří továrních Audi a uspěl. Dostal se na sedmou příčku a postupně začal soupeři ujíždět. Za Prémata se rychle dotáhl Darren Turner s druhým vozem Aston Martin. Brit dostal jezdce německého týmu pod tlak a ve třetím kole donutil rivala k chybě a výletu mimo trať.
Další drama v táboře soupeřů následovalo během prvních zastávek v boxech. Po výměně pneumatik u Peugeotu pustili mechanici Lamyho ze stání právě v okamžiku, kdy k mechanikům zajížděl další Peugeot pilotovaný Boullionem. Došlo ke kontaktu a k poškození zadní části a levé zadní pneumatiky. Z Peugeotu odpadlo velké množství velkých střepů karosérie a na trať musel vyjet safety car.
Situace využili k zastávkám v boxech a dotankování paliva také jezdci týmu AMR Eastern Europe a Aston Martin Racing. Mechanikům se dařilo podstatně lépe než francouzským kolegům a Mücke se na trať vrátil na páté pozici. Darren Turner se posunul na šestou příčku. Žluté fáze využily k zastávkám v boxech také další týmy a Mücke se díky tomu posunul na 4. místo.
Těsně před uplynutím první hodiny se začalo závodit znovu. Mücke si při restartu vyšlápl na Mikea Rockenfellera s dieselovým Audi a probil se na třetí příčku. Německého jezdce sice za svými zády dlouho neudržel, nadále ovšem pokračoval ve skvělých výkonech na čtvrté pozici následovaný Turnerem, který se brzy do souboje s Geném s Peugeotem.
Turner však Geného za zády neudržel, Španěl šel v 18. kole na pátou pozici a začal stíhat zatím čtvrtého Mückeho, kterého o kolo později předjel. Německý jezdec dál bojoval jako lev, s továrním Peugeotem se držel v kontaktu a začal se naopak vzdalovat Turnerovi.
Přesně po hodině a půl zamířil Mücke do boxů k druhé plánované zastávce a vrátil se na trať na páté pozici.
Po dvou a čtvrt hodinách zajely tovární Astony ke třetí plánované zastávce. Nejprve k mechanikům zamířil vůz s číslem 008, za jehož volant usedl Jos Verstappen, o kolo později zastavil v boxech Mücke, kterého v kokpitu „českého“ Astonu vystřídal Enge.
Ve skvělých výkonech pokračoval v následujících minutách také Tomáš Enge, jenž si upevňoval pátou pozici. Vedoucí Peugeoty a Audi ovšem oběma Astonům uskočily kvůli agresivnější strategii.
„Nepřekvapilo nás, že Audi a Peugeoty jedou čtyři stinty s jedním jezdcem a na jedné sadě pneumatik, věděli jsme to. Ale sami jsme chtěli mít jistotu. Teď zjistíme, jak pneumatiky vypadají, pak uvidíme. Zatím bylo vše velmi dobré, jsme pátí a šestí, což je skvělé a já sám jsem to v této fázi závodu nečekal. Auto fungovalo dobře, všechno bylo ok, nemáme žádné problémy,“ zhodnotil úvodní část závodu krátce po vystoupení z vozu Stefan Mücke.
Jako třetí se za volant posadil Jan Charouz a hned ve svém prvním stintu měl smůlu, když mu po několika kolech praskla pneumatika. Do boxů naštěstí nebylo daleko, kusy gumy nijak nepoškodily vůz a tým mohl pokračovat v závodě, byť ztratil dvě pozice a klesl na 7. místo. Krátce před půl desátou zamířil Jan Charouz k plánované zastávce v boxech, po které se Aston Martin LMP1 se vrátil na závodní dráhu na sedmé pozici, ale brzy začal pořadím stoupat vzhůru. Než český jezdec stihl objet kolo, vylétl z trati do bariéry Lucas Luhr a pro Audi s číslem 2, jež dosud kroužilo na 3. místě závod skončil.
Německý závodník jel velmi konstantně a mazácky kontroloval páté místo s odstupem jednoho kola za čtvrtým Peugeotem týmu Pescarolo a se stejným náskokem před prvním ze starších Audi R10 TDI Teamu Kolles.
Ve tři čtvrtě na dvě Tomáš zamířil k mechanikům k plánované zastávce, ale na voze se tentokrát pracovalo důkladněji. Jeho vůz se v boxech zdržel téměř tři minuty, přesto se do závodu vrátil na páté pozici. Nad ránem bylo na okruhu v Le Mans pořádně rušno, ačkoliv většina fanoušků se alespoň na pár hodin uložila v kempech ke spánku. Mezi třetí a šestou hodinou ranní se na trati dvakrát objevil safety car
Krátce po třetí hodině všem na okruhu zatrnulo, když v pasáži zvané Esses de la Chapelle vylétl mimo trať dosud čtvrtý Peugeot týmu Pescarolo Sport. Vůz se rozbil o bariéru, na místo havárie vyjeli jak hasiči, tak záchranka a závodní vozy dlouho kroužily za safety carem. Francouzský jezdec Treluyer musel být převezen do nemocnice.
Odstoupení jednoho ze soupeřů nahrálo do karet českému týmu. Jan Charouz, který byl za volantem ve chvíli, kdy k incidentu došlo, předal řízení Mückemu. Po patnácti ze čtyřiadvaceti hodin patřilo trojici Enge, Charouz, Mücke čtvrté místos odstupem čtyř kol od továrního Audi posádky Kristensen, McNish, Capello.
Vůz s číslem 007 absolvoval téměř perfektní závod, jezdci se na rozdíl od řady soupeřů vyvarovali sebemenších chyb a úsilí všech členů týmu bylo odměněno fantastickým výsledkem.
V konkurenci dvou desítek vozů nejsilnější třídy LMP1, z nichž devět bylo osazeno výkonnějšími dieselovými motory se český tým zařadil mezi světovou elitu současných vytrvalostních závodů sportovních vozů.
BPA, 16.6.2009
Foto: Petr Frýba
Za posádku Jan Charouz, Tomáš Enge, Stefan Mücke rozjížděl závod německý jezdec, který startoval z osmého místa a prvního mezi vozy poháněnými dieselovým motorem. Už v prvním kole několikrát zkusil zaútočit na Alexandre Prémata s jedním ze tří továrních Audi a uspěl. Dostal se na sedmou příčku a postupně začal soupeři ujíždět. Za Prémata se rychle dotáhl Darren Turner s druhým vozem Aston Martin. Brit dostal jezdce německého týmu pod tlak a ve třetím kole donutil rivala k chybě a výletu mimo trať.
Další drama v táboře soupeřů následovalo během prvních zastávek v boxech. Po výměně pneumatik u Peugeotu pustili mechanici Lamyho ze stání právě v okamžiku, kdy k mechanikům zajížděl další Peugeot pilotovaný Boullionem. Došlo ke kontaktu a k poškození zadní části a levé zadní pneumatiky. Z Peugeotu odpadlo velké množství velkých střepů karosérie a na trať musel vyjet safety car.
Situace využili k zastávkám v boxech a dotankování paliva také jezdci týmu AMR Eastern Europe a Aston Martin Racing. Mechanikům se dařilo podstatně lépe než francouzským kolegům a Mücke se na trať vrátil na páté pozici. Darren Turner se posunul na šestou příčku. Žluté fáze využily k zastávkám v boxech také další týmy a Mücke se díky tomu posunul na 4. místo.
Těsně před uplynutím první hodiny se začalo závodit znovu. Mücke si při restartu vyšlápl na Mikea Rockenfellera s dieselovým Audi a probil se na třetí příčku. Německého jezdce sice za svými zády dlouho neudržel, nadále ovšem pokračoval ve skvělých výkonech na čtvrté pozici následovaný Turnerem, který se brzy do souboje s Geném s Peugeotem.
Turner však Geného za zády neudržel, Španěl šel v 18. kole na pátou pozici a začal stíhat zatím čtvrtého Mückeho, kterého o kolo později předjel. Německý jezdec dál bojoval jako lev, s továrním Peugeotem se držel v kontaktu a začal se naopak vzdalovat Turnerovi.
Přesně po hodině a půl zamířil Mücke do boxů k druhé plánované zastávce a vrátil se na trať na páté pozici.
Po dvou a čtvrt hodinách zajely tovární Astony ke třetí plánované zastávce. Nejprve k mechanikům zamířil vůz s číslem 008, za jehož volant usedl Jos Verstappen, o kolo později zastavil v boxech Mücke, kterého v kokpitu „českého“ Astonu vystřídal Enge.
Ve skvělých výkonech pokračoval v následujících minutách také Tomáš Enge, jenž si upevňoval pátou pozici. Vedoucí Peugeoty a Audi ovšem oběma Astonům uskočily kvůli agresivnější strategii.
„Nepřekvapilo nás, že Audi a Peugeoty jedou čtyři stinty s jedním jezdcem a na jedné sadě pneumatik, věděli jsme to. Ale sami jsme chtěli mít jistotu. Teď zjistíme, jak pneumatiky vypadají, pak uvidíme. Zatím bylo vše velmi dobré, jsme pátí a šestí, což je skvělé a já sám jsem to v této fázi závodu nečekal. Auto fungovalo dobře, všechno bylo ok, nemáme žádné problémy,“ zhodnotil úvodní část závodu krátce po vystoupení z vozu Stefan Mücke.
Jako třetí se za volant posadil Jan Charouz a hned ve svém prvním stintu měl smůlu, když mu po několika kolech praskla pneumatika. Do boxů naštěstí nebylo daleko, kusy gumy nijak nepoškodily vůz a tým mohl pokračovat v závodě, byť ztratil dvě pozice a klesl na 7. místo. Krátce před půl desátou zamířil Jan Charouz k plánované zastávce v boxech, po které se Aston Martin LMP1 se vrátil na závodní dráhu na sedmé pozici, ale brzy začal pořadím stoupat vzhůru. Než český jezdec stihl objet kolo, vylétl z trati do bariéry Lucas Luhr a pro Audi s číslem 2, jež dosud kroužilo na 3. místě závod skončil.
Německý závodník jel velmi konstantně a mazácky kontroloval páté místo s odstupem jednoho kola za čtvrtým Peugeotem týmu Pescarolo a se stejným náskokem před prvním ze starších Audi R10 TDI Teamu Kolles.
Ve tři čtvrtě na dvě Tomáš zamířil k mechanikům k plánované zastávce, ale na voze se tentokrát pracovalo důkladněji. Jeho vůz se v boxech zdržel téměř tři minuty, přesto se do závodu vrátil na páté pozici. Nad ránem bylo na okruhu v Le Mans pořádně rušno, ačkoliv většina fanoušků se alespoň na pár hodin uložila v kempech ke spánku. Mezi třetí a šestou hodinou ranní se na trati dvakrát objevil safety car
Krátce po třetí hodině všem na okruhu zatrnulo, když v pasáži zvané Esses de la Chapelle vylétl mimo trať dosud čtvrtý Peugeot týmu Pescarolo Sport. Vůz se rozbil o bariéru, na místo havárie vyjeli jak hasiči, tak záchranka a závodní vozy dlouho kroužily za safety carem. Francouzský jezdec Treluyer musel být převezen do nemocnice.
Odstoupení jednoho ze soupeřů nahrálo do karet českému týmu. Jan Charouz, který byl za volantem ve chvíli, kdy k incidentu došlo, předal řízení Mückemu. Po patnácti ze čtyřiadvaceti hodin patřilo trojici Enge, Charouz, Mücke čtvrté místos odstupem čtyř kol od továrního Audi posádky Kristensen, McNish, Capello.
Vůz s číslem 007 absolvoval téměř perfektní závod, jezdci se na rozdíl od řady soupeřů vyvarovali sebemenších chyb a úsilí všech členů týmu bylo odměněno fantastickým výsledkem.
V konkurenci dvou desítek vozů nejsilnější třídy LMP1, z nichž devět bylo osazeno výkonnějšími dieselovými motory se český tým zařadil mezi světovou elitu současných vytrvalostních závodů sportovních vozů.
BPA, 16.6.2009
Foto: Petr Frýba
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout