Historické vítězství českého týmu v LMS
Neděle 5. dubna se zapíše do dějin českého motoristického sportu. Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke s továrním vozem Aston Martin třídy LMP1 díky skvělému výkonu vyhráli po strhující bitvě závod 1000 km Katalánska, úvodní podnik Le Mans Series 2009.
Vozy továrního týmu Aston Martin Racing odstartovaly do úvodního podniku Le Mans Series na španělském okruhu Circuit de Catalunya u Barcelony, ze druhého a třetího místa. Česko-německá posádka Jan Charouz, Tomáš Enge, Stefan Mücke vyrazila do závodu ze třetí pozice. S vozem číslo 009 absolvoval kvalifikaci Angličan Darren Turner a krátce před tím, než kvalifikaci přerušilo vyvěšení červené vlajky, dosáhl času 1:32,942 min. Němec Mücke zvládl okruh za 1:33,532 min a skončil třetí, ačkoliv jej nejprve přibrzdil drobný problém s řazení a následně provoz na trati.
Dopoledne vozy absolvovaly druhý volný trénink, který byl pro všechny přípravou jak na odpolední kvalifikaci, tak na závod na tisíc kilometrů. Trénink, v jehož konečném hodnocení obsadily tovární Astony čtvrté a páté místo, neproběhl z pohledu Aston Martin Racing zcela bez problémů. U vozu číslo 007 došlo po kontaktu s jedním ze soupeřů k poškození zadní části, která musela být před kvalifikací opravena.
Závod na barcelonském okruhu znamenal debut týmu Aston Martin Racing v královské kategorii vytrvalostních závodů sportovních vozů a jeho výsledek potvrdil, že jak stáj, tak česko-německé jezdecké trio budou patřit k favoritům sezony.
Stefan Mücke, který s vozem s číslem 007 závod rozjížděl, se po startu ze třetí pozice dostal okamžitě do čela. Později klesl na čtvrté místo, ovšem Jan Charouz a Tomáš Enge jej dovedli zpět na druhou pozici. Mücke se do kokpitu vrátil na poslední část závodu, dokázal překlenout tři čtvrtě minutový odstup od vedoucího vozu a přibližně půl hodiny před koncem závodu se vrátil do čela a rychle si vybudoval několikasekundový náskok.
Závod měla skvěle rozjetý také posádka Harold Primat, Miguel Ramos, Darren Turner s druhým továrním vozem, která se dlouho držela na třetí pozici. V závěru však musela odstoupit, když se její vůz dostal do hodin, při kterých zhasl motor a ten se již nepodařilo znovu nastartovat.
Navzdory omezenému testování před sezonou absolvovaly oba tovární vozy Aston Martin šestihodinový závod bez technických problémů a v boxech se každý z nich objevil pouze šestkrát k plánovanému doplnění paliva a výměně pneumatik.
Aston Martin se startovním číslem 007 v závodě prokázal rychlost i spolehlivost a po startu ze třetí pozice se v posledních devadesáti minutách závodu postaral o dramatickou zápletku. Stefan Mücke snižoval odstup od vedoucího vozu, v čemž mu navíc pomohl výjezd safety caru. Mistrovským předjížděcím manévrem po vnější straně dráhy se dostal na první pozici a dokázal zvyšovat svůj náskok. Mücke znovu předvedl, jak umí být rychlý a pod šachovnicovou vlajkou projel s náskokem 14,8 sekundy.
Tomáš Enge (st. č. 007): „Byl to skvělý závod a mám obrovskou radost. Je to skvělý způsob, jak zahájit sezonu. V průběhu závodu jsme trochu ztráceli kvůli problémům se zadními pneumatikami a přetáčivosti, proto jsme postupně přidávali aerodynamické prvky na záď vozu a jeho chování se díky tomu výrazně zlepšilo. Sice nás to při každé zastávce v boxech stálo pár vteřinek, ale to se nám maximálně vrátilo na trati. Během svého stintu jsem se snažil udržet v kontaktu s vedoucím Pescarolem, ale nebylo to snadné.“
Stefan Mücke (st. č. 007): „Z výsledku mám obrovskou radost, ale až do cíle to bylo velice vyrovnané. V závěru to bylo tak těsné, že jsme vážně nevěděl, jak to dopadne. Nakonec jsme se díky vyjetí safety caru dokázali dotáhnout na vedoucí vůz a pak jsme v provozu našli skulinu, jak se dostat dopředu. Soupeř najel na vnitřek dráhy, my jsme jeli vnějškem a naštěstí to vyšlo. Jakmile jsme byli v čele, věřil jsem, že jsme dostatečně rychlí na to, abychom dokázali zvítězit.”
BPA, 8.4.2009
Foto Petr Frýba
Dopoledne vozy absolvovaly druhý volný trénink, který byl pro všechny přípravou jak na odpolední kvalifikaci, tak na závod na tisíc kilometrů. Trénink, v jehož konečném hodnocení obsadily tovární Astony čtvrté a páté místo, neproběhl z pohledu Aston Martin Racing zcela bez problémů. U vozu číslo 007 došlo po kontaktu s jedním ze soupeřů k poškození zadní části, která musela být před kvalifikací opravena.
Závod na barcelonském okruhu znamenal debut týmu Aston Martin Racing v královské kategorii vytrvalostních závodů sportovních vozů a jeho výsledek potvrdil, že jak stáj, tak česko-německé jezdecké trio budou patřit k favoritům sezony.
Stefan Mücke, který s vozem s číslem 007 závod rozjížděl, se po startu ze třetí pozice dostal okamžitě do čela. Později klesl na čtvrté místo, ovšem Jan Charouz a Tomáš Enge jej dovedli zpět na druhou pozici. Mücke se do kokpitu vrátil na poslední část závodu, dokázal překlenout tři čtvrtě minutový odstup od vedoucího vozu a přibližně půl hodiny před koncem závodu se vrátil do čela a rychle si vybudoval několikasekundový náskok.
Závod měla skvěle rozjetý také posádka Harold Primat, Miguel Ramos, Darren Turner s druhým továrním vozem, která se dlouho držela na třetí pozici. V závěru však musela odstoupit, když se její vůz dostal do hodin, při kterých zhasl motor a ten se již nepodařilo znovu nastartovat.
Navzdory omezenému testování před sezonou absolvovaly oba tovární vozy Aston Martin šestihodinový závod bez technických problémů a v boxech se každý z nich objevil pouze šestkrát k plánovanému doplnění paliva a výměně pneumatik.
Aston Martin se startovním číslem 007 v závodě prokázal rychlost i spolehlivost a po startu ze třetí pozice se v posledních devadesáti minutách závodu postaral o dramatickou zápletku. Stefan Mücke snižoval odstup od vedoucího vozu, v čemž mu navíc pomohl výjezd safety caru. Mistrovským předjížděcím manévrem po vnější straně dráhy se dostal na první pozici a dokázal zvyšovat svůj náskok. Mücke znovu předvedl, jak umí být rychlý a pod šachovnicovou vlajkou projel s náskokem 14,8 sekundy.
Tomáš Enge (st. č. 007): „Byl to skvělý závod a mám obrovskou radost. Je to skvělý způsob, jak zahájit sezonu. V průběhu závodu jsme trochu ztráceli kvůli problémům se zadními pneumatikami a přetáčivosti, proto jsme postupně přidávali aerodynamické prvky na záď vozu a jeho chování se díky tomu výrazně zlepšilo. Sice nás to při každé zastávce v boxech stálo pár vteřinek, ale to se nám maximálně vrátilo na trati. Během svého stintu jsem se snažil udržet v kontaktu s vedoucím Pescarolem, ale nebylo to snadné.“
Stefan Mücke (st. č. 007): „Z výsledku mám obrovskou radost, ale až do cíle to bylo velice vyrovnané. V závěru to bylo tak těsné, že jsme vážně nevěděl, jak to dopadne. Nakonec jsme se díky vyjetí safety caru dokázali dotáhnout na vedoucí vůz a pak jsme v provozu našli skulinu, jak se dostat dopředu. Soupeř najel na vnitřek dráhy, my jsme jeli vnějškem a naštěstí to vyšlo. Jakmile jsme byli v čele, věřil jsem, že jsme dostatečně rychlí na to, abychom dokázali zvítězit.”
| 1.Enge, Charouz, Mücke | Lola Aston Martin | 209 kol |
| 2.Boullion, Tinseau | Pescarolo Judd | +14,8 s |
| 3.Ortelli, Senna | Courage Oreca | - 3 kola |
| 4.Ragues, Mailleux | Courage Oreca | - 3 kola |
| 5.Hardman, Leventis, Watts | Ginetta Zytek | - 4 kola |
BPA, 8.4.2009
Foto Petr Frýba
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












