Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Hansen závodí a zároveň vyvíjí C4

O tomto víkendu začne v belgickém Maasmechelenu druhá polovina, respektive pět zbývajících podniků evropského rallycrossového šampionátu. V divizi 1, přezdívané královská, zatím vede Švéd Kenneth Hansen s novým vozem Citroën C4, ale cesta ke 14. titulu bude ještě hodně obtížná.

 

Aspirantů na zlato je hned několik. Vedle Hansena, jenž vyhrál dva závody, jednou dojel druhý a dvakrát třetí je to hlavně Sverre Isachsen. Ač je zatím třetí, tak má na svém kontě už tři první místa. Kdyby mu Focus fungoval na sto procent  v prvních dvou rallycrossech, v nichž paběrkoval pouhými třemi body, možná by průběžné pořadí vypadalo jinak. Druhou příčku se ztrátou deseti bodů a s jedním vítězstvím si drží Švéd Lars Larsson se Škodou Fabia. S největší pravděpodobností se o titul utkají tito tři jezdci, teoretickou šanci mají snad ještě Rustad nebo Bermingrud.

Na otázku, jestli se někomu podaří sesadit z trůnu Hansena, nejúspěšnějšího jezdce všech dob, si asi musíme počkat až do 1. října, kdy se v německém Buxtehude jede poslední závod. A jak vidí sezonu třináctinásobný mistr Evropy?

 

Můžete nám na úvod přiblížit svoji minulost.

Začínal jsem v letech 1976 až 81 na motokárách, pak jezdil národní závody a rallye. Rallycrossu se naplno věnuji od roku 1986, první rok s Volvem Amazon, pak dva roky s Volvem 240 Turbo, čtyři roky s Fordem Sierra RS 500 a od roku 1993 výhradně s Citroënem, nejdříve ZX, pak s Xsarou 1 a Xsarou 2. Dosud jsem absolvoval 196 evropských závodů, z nichž mám 68 zlatých pohárů.

 

Po loňsku se diskutovalo o vaší další kariéře?

Dlouho jsem nevěděl, jestli budu i dále pokračovat s citroenem anebo na čas závodění třeba i přeruším. Rozhodnutí padlo poměrně pozdě, teprve v prosinci po všech jednáních. Možná bych třeba rok počkal, než by byl homologován model C4. Nakonec se všechno ujasnilo a mohli jsme začít stavět nové auto. Obhájit titul bude rozhodně těžší, neboť jsem skočil do ME s neodzkoušeným automobilem. Při vlastních závodech stále ladíme a vývoj probíhá za pochodu, neboť na testování moc času nezbývá. Průběh šampionátu ukázal, že vítězství v prvním závodě v Portugalsku vůbec nic neznamenalo.

 

Co bylo třeba zlepšit?

Hlavně starty, s nimiž stále nejsem spokojen. Už jsme snad našli recept, ale musíme všechno dotáhnout ještě do konce. Pomalejší jsou také výjezdy ze zatáček, C4 zatím nemá takovou trakci, jakou bych si představoval. Hodně vynáší ven a výsledkem jsou příliš široké výjezdy ze zatáček, kde ztrácím.

 

Jak byste srovnal Xsaru a C4?

Xsara byla kratší a lépe se ovládala v zatáčkách, dobře reagovala na změnu směru jízdy. Ale byla také dost nervózní. C4 je naopak delší a na trati tudíž stabilnější.

 

Vychází vám vstříc sportovní oddělení?

Navázali jsme také užší spolupráci s Citroënem Sport, od něhož máme teď větší podporu a náhradní díly. Některé věci, které odzkoušíme, lze po určitých úpravách aplikovat na WRC, a proto si navzájem vyměňujeme zkušenosti. Citroën si například od nás stahuje různá data získaná při závodech.

 

Můžete přiblížit několik technických údajů?

C4 pohání benzinový dvoulitrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem Garrett GIK. S restriktorem o průměru 45 mm dosahuje výkonu 520 k a točivého momentu 720 N.m. Z nuly na sto zrychlí za 2,4 s. Podvozek je výsledek spolupráce Citroenu Sport a specializované firmy Epsilon. Šestistupňová sekvenční převodovka pochází od firmy Sadev. Používáme pneumatiky Avon 15" až 18".

 

Jak vidíte letošní konkurenci?

Řekl bych, že je asi o něco větší. Zvláště Sverre Isachsen ukazuje v poslední době, jak je s Focusem nebezpečný, stejně jako Jernberg nebo Rustad. Vyhrávat může i Larsson s Fabií nebo Bermingrud s Xsarou.

 

Ze špičky se však vytratil Eklund..

Per Eklund má za sebou opravdu excelentní kariéru a jezdí stále dobře. Roky mu však přibývají, letos mu bylo šedesát. Příčinu vidím hlavně v tom, jak jsem už řekl, že je větší konkurence. Jeho Saab je sice výkonný, ale zároveň moc dlouhý a hůře se tudíž ovládá.

 

Jaké tratě vám vyhovují?

Především rychlé, jako je třeba Sosnová a Švédsko, kde je výborný poměr různých povrchů a můžu využít maximální výkon. Jinak je mi jedno na jaké trati závodím. Nemám vyloženě neoblíbenou trať, ani vlastně nemohu. Na takové se potom nevyhrává.

 

Co říkáte na Joker lap?

Myslím, že je to velice dobrá věc. Přináší do rallycrossu nový prvek, ale hodně záleží do jaké části tratě se umístí. Třeba v Sosnové by mohl být po druhé zatáčce, aby vedl souběžně s tratí. A co je důležité, nájezd zpátky na trať musí být plynulý a bezpečný. Při závodě je pak třeba zvolit správnou taktiku a po dohodě s boxem se rozhodnout v jakém okamžiku do něj zajet. Výhody a nevýhody ukáže teprve čas.

 

Jindřich Lasík, 10. 8. 2006

 

\"\"\"\"\"\"\"\" 

\"\\"\\\\"\\\\"\\"\"\"\\"\\\\"\\\\"\\"\"\"\\"\\\\"\\\\"\\"\" 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar