Hail Saudi Baja - Zapletala sledoval princ
První částí mezinárodní série BAJAs je soutěž Hail Saudi Baja, které se zúčastní také naše posádka Miroslav Zapletal a Míla Janáček s Mitsubishi L200. V úvodním prologu obsadila velice pěkné třetí místo, ale opravdu se začne závodit až ve středu.
Organizátorům se podařilo po loňské kandidatuře dostat závod do kalendáře FIA, a tak začali pilně pracovat na této v místních podmínkách mega akci. „Po celé zemi visí billboardy, televize a noviny jsou plné upoutávek a reportáží a všichni závodem doslova žijí. Toho jsme si nemohli nevšimnout hned po našem příletu do Jeddahu, když vás všichni vítají, vědí proč jste přiletěli a chtějí se s vámi fotit,“ říká Míla Janáček z tým OffROADSPORT CZ.
Organizátoři nenechali nic náhodě a pozvali si ke konzultaci evropské odborníky jakým je bezesporu např. José Megre z Portugalska, který má letité zkušenosti s pořádáním nejen závodů Baja (Baja Anta da Serra – Portalegre 500), ale i Světového poháru – Rali Transiberico. Techničtí komisaři FIA jsou z Francie a tiskové středisko vede Neil Perkins z Anglie. Je vidět, že místním záleží na tom, aby vše probíhalo bez problémů a pro nadcházející ročník přilákali další, hlavně zahraniční účastníky. Mimo posádky Zapletal – Janáček startují týmy z dalších 11 zemí, mezi kterými jsou Němci, Maďaři, Rusové, Francouzi, Libanonci, Kypřané, Holanďané a další.
Největší hvězdou a samozřejmě i favoritem je Nasser Al Attiyah na továrním BMW X3 CC. Nesmíme však zapomínat na místní posádky, které mají výhodu znalosti domácího prostředí a je jich tu více jak padesát. Dalším kandidátem na pódiové umístění je Boris Gadasin z Ruska, loňský vítěz Poháru Baja, který startuje na voze Nissan Navara belgického týmu Overdrive. Respekt si po vítězství na Baja GB vybudovala také naše posádka, která nakonec získala v tomto poháru v roce 2007 třetí místo.
„Bylo slušným oříškem dostat závodní techniku do těchto míst. Auto jsme před 14 dny naložili do kontejneru, který putoval na náklaďáku do Hamburku, odtud lodí do Jeddahu, aby zde byl naložen opět na podvalník a zdolal zbývajících 1000 km po silnici. To se nakonec podařilo. Zbývá ho jen dostat jeřábem dolů a zjistit jestli je vše uvnitř jak má být,“ přibližuje transport Janáček.
Soutěž začíná dvoukilometrovým prologem, který určí pořadí startu do středeční a čtvrteční etapy. Středeční etapa má více jak 500 km. Samotná zkouška měří 300 km a bude kompletně vedena v písku, podobně jako ve čtvrtek. Etapa má cca 350 km a měřených bude více jak 180 km.
Administrativní a technické přejímky se nesly v řekněme „arabském“ duchu. Ne, že by něco nefungovalo, ale všudypřítomný chaos a přehnaná „pompéznost“ akce je v mnoha případech úsměvná a člověk to musí brát s klidem. Již od přejímek jsou všude kamery a fotografové a zájem médií se dá přirovnat k zájmu o wrc či formuli 1.
Kontejner s autem nám přišel až v devět ráno, ale bez problémů stačila posádka vůz připravit, polepit a odjet z hlavního střediska závodu do asi 18 km vzdáleného Mitsubishi servisu, kde probíhaly technické přejímky. Město Hail se nachází uprostřed severní části Saudské Arábie, a protože jsme v nadmořské výšce nad 1000 m n.m. není zde po ránu a k večeru až takové horko, ale přes den se teploty vyšplhaly až ke třiceti stupňům.
Prolog byl dle očekávání celonárodní událostí na kterou přiletěl samotný princ Saudské Arábie Saud Bin Abdul Mosen Bin Abdul Aziz. Jeho účast znamenala tisíce diváků podél trati a asi stejný počet vojáků a policistů hlídajících jeho bezpečnost.
„Jelo se na rovné planině a trať byla namotána tak, že jsme si vlastními průjezdy zatáček celkem bez problémů prášili do následujících rovinek. Navíc jsme startovali z 12. pozice, a tak již byly v zatáčkách vyjeté koleje, které nás zpomalovaly. Nějak jsme to nakonec bez většího zaváhání zvládli a dojeli na celkovém třetím místě. Gadasin, který startoval na Nissanu Navara první, zůstal tři vteřiny za námi. Před námi je o osm vteřin Nasser Al-Attiyah na BMW X3, který startoval z druhé pozice a trochu diskutabilně Tonnie Van Deijne na Mitsubishi L200 EVO. Dle časomíry jel o další tři vteřiny rychleji než tovární BMW, ale dle mnohých diváků a novinářů si trať o jednu celou otočku zkrátil. Nicméně uvidíme, jestli jej stihne nějaký postih, neboť dnes se ještě nejelo dle itineráře a v tuto chvíli stále figuruje na vedoucí pozici“, líčí atmosféru prologu Janáček.
MJ, 13.2.2008
Organizátoři nenechali nic náhodě a pozvali si ke konzultaci evropské odborníky jakým je bezesporu např. José Megre z Portugalska, který má letité zkušenosti s pořádáním nejen závodů Baja (Baja Anta da Serra – Portalegre 500), ale i Světového poháru – Rali Transiberico. Techničtí komisaři FIA jsou z Francie a tiskové středisko vede Neil Perkins z Anglie. Je vidět, že místním záleží na tom, aby vše probíhalo bez problémů a pro nadcházející ročník přilákali další, hlavně zahraniční účastníky. Mimo posádky Zapletal – Janáček startují týmy z dalších 11 zemí, mezi kterými jsou Němci, Maďaři, Rusové, Francouzi, Libanonci, Kypřané, Holanďané a další.
Největší hvězdou a samozřejmě i favoritem je Nasser Al Attiyah na továrním BMW X3 CC. Nesmíme však zapomínat na místní posádky, které mají výhodu znalosti domácího prostředí a je jich tu více jak padesát. Dalším kandidátem na pódiové umístění je Boris Gadasin z Ruska, loňský vítěz Poháru Baja, který startuje na voze Nissan Navara belgického týmu Overdrive. Respekt si po vítězství na Baja GB vybudovala také naše posádka, která nakonec získala v tomto poháru v roce 2007 třetí místo.
„Bylo slušným oříškem dostat závodní techniku do těchto míst. Auto jsme před 14 dny naložili do kontejneru, který putoval na náklaďáku do Hamburku, odtud lodí do Jeddahu, aby zde byl naložen opět na podvalník a zdolal zbývajících 1000 km po silnici. To se nakonec podařilo. Zbývá ho jen dostat jeřábem dolů a zjistit jestli je vše uvnitř jak má být,“ přibližuje transport Janáček.
Soutěž začíná dvoukilometrovým prologem, který určí pořadí startu do středeční a čtvrteční etapy. Středeční etapa má více jak 500 km. Samotná zkouška měří 300 km a bude kompletně vedena v písku, podobně jako ve čtvrtek. Etapa má cca 350 km a měřených bude více jak 180 km.
Administrativní a technické přejímky se nesly v řekněme „arabském“ duchu. Ne, že by něco nefungovalo, ale všudypřítomný chaos a přehnaná „pompéznost“ akce je v mnoha případech úsměvná a člověk to musí brát s klidem. Již od přejímek jsou všude kamery a fotografové a zájem médií se dá přirovnat k zájmu o wrc či formuli 1.
Kontejner s autem nám přišel až v devět ráno, ale bez problémů stačila posádka vůz připravit, polepit a odjet z hlavního střediska závodu do asi 18 km vzdáleného Mitsubishi servisu, kde probíhaly technické přejímky. Město Hail se nachází uprostřed severní části Saudské Arábie, a protože jsme v nadmořské výšce nad 1000 m n.m. není zde po ránu a k večeru až takové horko, ale přes den se teploty vyšplhaly až ke třiceti stupňům.
Prolog byl dle očekávání celonárodní událostí na kterou přiletěl samotný princ Saudské Arábie Saud Bin Abdul Mosen Bin Abdul Aziz. Jeho účast znamenala tisíce diváků podél trati a asi stejný počet vojáků a policistů hlídajících jeho bezpečnost.
„Jelo se na rovné planině a trať byla namotána tak, že jsme si vlastními průjezdy zatáček celkem bez problémů prášili do následujících rovinek. Navíc jsme startovali z 12. pozice, a tak již byly v zatáčkách vyjeté koleje, které nás zpomalovaly. Nějak jsme to nakonec bez většího zaváhání zvládli a dojeli na celkovém třetím místě. Gadasin, který startoval na Nissanu Navara první, zůstal tři vteřiny za námi. Před námi je o osm vteřin Nasser Al-Attiyah na BMW X3, který startoval z druhé pozice a trochu diskutabilně Tonnie Van Deijne na Mitsubishi L200 EVO. Dle časomíry jel o další tři vteřiny rychleji než tovární BMW, ale dle mnohých diváků a novinářů si trať o jednu celou otočku zkrátil. Nicméně uvidíme, jestli jej stihne nějaký postih, neboť dnes se ještě nejelo dle itineráře a v tuto chvíli stále figuruje na vedoucí pozici“, líčí atmosféru prologu Janáček.
MJ, 13.2.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout