Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hail Saudi Baja - Zapletal pátý, ale…

Svou roli favorita na Hail Saudi Baja potvrdil Nasser Al-Attiyah z Quataru a s vozem BMW X3 týmu X-Raid suverénně zvítězil nejen ve všech etapách, ale také celkově. Naše posádka Zapletal a Janáček obsadila s Mitsubishi L200 pěkné páté místo, když jí stupně vítězů unikly jen o kousek.

V první etapě, když nepočítáme krátký prolog čekalo na posádky 300 náročných kilometrů v písku. Jako první vyrazil na trať tovární jezdec BMW – Nasser Al-Attiyah z Quataru s francouzským spolujezdcem Mathieu Baumelem. Ten sice stabilně jezdí v týmu X-raid s mladým Chicheritem, ale protože v Saudské Arábii se ženy nemohou účastnit závodů a Nasser má za normálních okolností navigátorku, musel si jej vypůjčit.
Dle očekávání splnil úlohu favorita a v první etapě zvítězil o 20 minut před ruskou posádkou Gadasin – Mironěnko na Nissanu Navara. Na třetím místě dojeli Zapletal s Janáčkem se ztrátou 28:05 na druhého. „Bohužel jsme nemohli dělat víc, neboť jsme si neuvědomili, že se v Saudské Arábii nedá koupit více oktanový benzín než je 95. Nepřibalili jsme jej proto do kontejneru s naším vozem, a tak musíme jezdit na místní benzín, a tím i na druhý program našeho motoru. Ten nepodává plný výkon, což je v těžkém písku znát. Ale nestěžujeme si a jsme se současnou pozicí spokojeni, „ líčil úvod Miloslav Janáček.
Trať byla velmi náročná na navigaci a průjezdy všech waypointů, kterých bylo přes 140. Holanďan Van Deijne, který vyhrál prolog, měl problémy s předním pohonem a propadl se na 13.místo. Ovšem vše se rázem změnilo před startem závěrečné etapy. Při kontrole GPS byla naší posádce udělena hodinová penalizace, která znamenal propad na sedmé místo.
Penalizace za neprojeté čtyři body (hned po startu RZ) byla přinejmenším diskutabilní, neboť organizátoři na poslední chvíli přesunuli místo startu, v roadbooku nebyla žádná změna (ani nebyla ohlášená na briefingu), a tak pokud si posádky mohly vybrat, jestli budou dodržovat trať určenou roadbookem či gsp-kou, která zmateně ukazovala směr stále k původnímu bodu startu, který byl však jinde.
„Bohužel jsme zvolili první logičtější variantu, asi jako většina účastníků a k našemu překvapení jsme byli penalizováni. Pravidla však zní jasně – vynechaný gps bod = 15min. Druhá etapa tedy byla s trochu hořkou ranní příchutí, která doznívala po závěrečném ceremoniálu. I když jsme zopakovali etapový bronz, podařilo se nám dostat jen na páté místo v absolutním pořadí.
Trať speciálu byla o mnoho rychlejší, ale obsahovala pasáže v jemném písku a tak bylo o zábavu postaráno. Navíc v ní bylo dalších neuvěřitelných 170 gps bodů (waypointů), a tak to byl chvilkami i trochu orientační závod, neboť body byly mnohdy špatně natrasovány a byly i několik stovek metrů od trasy. Nezbývalo tedy nic jiného než trasu opustit a vyrazit přes velbloudí trávu napříč pouští a čekat až se bod zaznamená. Navíc vše bylo umocněno neuvěřitelným množstvím chyb v roadbooku, například asi ve 120 km/h rychlosti nabrali příkop a nekontrolovatelně přeletěli asfaltovou silnici. Naštěstí jsme zhruba 25 m dlouhý a 2,5 m vysoký skok s dopadem na levé přední kolo zvládli bez kotrmelců. Díky skvělému podvozku a tlumičům Donerre můžeme být vděční, že auto dáváme do kontejneru jako jeden kus. Jako zázrakem nemáme žádnou újmu na zdraví i technice. Takové štěstí neměla posádka z Dubaje. Přesně ve stejném místě skok neustála a skončila se svým Land Roverem v kotrmelcích. Ale i to patří k závodům. Vše z těchto věcí nakonec nekazí náš dobrý dojem z celého závodu, který byl ve fantastickém prostředí hor a pouště, přátelské atmosféře s místními lidmi i s ostatními závodníky. Organizátoři se i přes zmíněné chyby snažili odvést asi maximum co mohli,“ přibližuje závod Míla Janáček.
Etapu a celý závod nakonec vyhrál bez větších problémů Nasser Al-Attiyah na BMW X3CC před Borisem Gadasinem na Nissanu Navara. Třetí byl Yahya Al-Helei z Emirátů na Nissanu Patrol. Posádka Zapletal a Janáček byla i přes penalizaci nejvýše umístěným vozem Mitsubishi a získala zvláštní cenu hlavního sponzora závodu Hail Baja za své účinkování. Za páté místo si posádka připisuje cenné body do IBC (International Baja Cup), který pokračuje v polovině března Italian Baja v okolí severoitalského městečka Pordenone. Tohoto závodu by se měl tým účastnit v kompletním složení tří vozů.

MJ, 18.2.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar