Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Grönholm porazil Loeba o 3 desetiny sekundy

Finská posádka Grönholm a Rautiainen zvítězila s Fordem Focus RS WRC v Rally Nový Zéland nejtěsnějším rozdílem, jaký byl v dosavadní historii mistrovství světa zaznamenán. Před druhým Loebem byli rychlejí o tři desetiny sekundy.

Grönholm - Rautiainen

Loeb - Elena

Hirvonen - Lehtinen

Sordo - Marti

Xavier Pons

Xavier Pons

Vedením od startu do cíle zahájila posádka Grönholm a Rautiainen úvodní etapu Rally Nový Zéland, jedenáctého podniku MS. Finové vyhráli obě první zkoušky a odpoledne si udrželi náskok 13 sekund před Loebem s Citroënem. Týmový kolega Hirvonen, rovněž s Fordem Focus RS WRC byl třetí se ztrátou 49,2 sekundy.
Tamní tratě jsou považovány za jedny z nejkrásnějších v celém šampionátu. Hladké cesty vedou zelenou venkovskou přírodou a jejich četné zatáčky vybízejí jezdce k rychlým průjezdům. Hustý déšť, který se snesl během noci, byl vystřídán ranní oblohou bez mráčku. Zimní slunce však nevyhřálo vzduch na více než 16 °C. Šotolinové tratě vypadaly ráno přesně tak, jak si přál Grönholm, startující jako první. Voda spláchla prašnou šotolinu z povrchu a jeho startovní pozice se změnila z nevýhodné ve výhodnou. Podklad hladkých cest se působením vody „utáhl“ a Grönholm mohl od začátku soutěže začít útočit. Sebastien Loeb loni na Novém Zélandu kvůli zranění nestartoval, což byla další výhoda pro Fina. Po první sérii měl náskok 14,8 sekundy, zatímco Francouz mu odpoledne na stejných tratích porážku oplatil, ale v součtu nebyl rychlejší o více než půl sekundy.
„První dvě erzety udělaly největší rozdíl. Za těchto podmínek bylo vyjetí na trať jako první výhodou a moje volba pneumatik byla perfektní. Měl jsem v plánu začít hned ráno zostra a vyplatilo se mi to. Odpoledne jsem nesledoval Loebovy mezičasy a jel jsem si podle svého. Necítím se stoprocentně dobře a 43 kilometrů dlouhá erzeta mě unavila více, než normálně,“ přiznal Grönholm provázený chřipkou
Hirvonen dojel třetí na čtyřech z úvodních pěti zkoušek, když si stěžoval, že jeho volba středně tvrdé směsi pneumatik nebyla správná.
„Rozdíl mezi mými a Marcusovými pneumatikami nebyl tak velký, ale necítil jsem se s nimi dobře. Když se vám volba nevydaří na 100 %, není ani pocit stoprocentní. Začal jsem rychle a v několika zatáčkách jsem byl příliš široký. Odpoledne už to bylo lepší“. Čtvrté místo si držel Atkinson (Subaru) před Latvalou (Ford) a Sordem (Citroën).
Narozdíl od pátečního blátivého povrchu se jelo převážně na suchých tratích. Dopolední sekce zahrnovala tři měřené úseky, před polední přestávkou byl na programu druhý průjezd divácké rychlostní zkoušky kolem servisní zóny a sobotu uzavřely dvě odpolední zkoušky.
Volba správných pneumatik byla opět velmi složitá. Podle zpráv, které měl tým k dispozici, byly některé úseky suché, na jiných se držela vlhkost. Grönholm vedl s náskokem 13,0 s a rozhodl se pro pneumatiky se středně měkkou směsí, když si do vzorku nechal prořezat drobné drážky. V prvních dvou zkouškách byl jednou nejrychlejší Grönholm a jednou Loeb. Finův náskok se zvětšil na 14,9 sekundy, ale vzápětí došlo ze strany Francouze k redukci na necelé 4 s. Měkčí pneumatiky se ukázaly jako nevyhovující pro nejdelší úsek 32 km). Na posledních kilometrech závěrečného měřeného úseku rozhodl Loeb souboj o těsné vedení ve svůj prospěch a vedl o 1,7 s před Finem, zatímco Hirvonen zaostával o 1.12,5 s a Latvala o 2 minuty.
„Ráno jsem si vybral příliš měkké pneumatiky, které na nejdelší erzetě nefungovaly. Auto se kroutilo jako had a nedrželo stopu. Vypadl jsem z rytmu a ztratil nějaký čas, protože Loeb měl pneumatiky tvrdší. Volba pneumatik byla rozhodující, ale jak je máte správně vybrat, když je zkouška sto kilometrů a dvě hodiny jízdy vzdálená. Ve druhé polovině závěrečné erzety jsem navíc najel do díry a potkal mě defekt. Musel jsem zvolnit, protože se auto začalo chovat nervózně a to mě stálo nějaké tři, čtyři sekundy,“ přiznal před závěrečnou etapou Grönholm.
Nejel jsem na limitu a snad se mi podaří ho najít během zítřka. Odstup je minimální a věřím, že výsledek mohu ještě zvrátit. Druhé místo by nebyla žádná katastrofa, ale stav šampionátu by byl ještě těsnější. Buď to vyjde, nebo ne. Večer jsme udělali pár změn v nastavení diferenciálů a podvozku“ dodává.
Mikko Hirvonen měl podobné problémy s pneumatikami, ale s přehledem si držel třetí příčku s náskokem 50 s před Latvalou.
Po nočním dešti tratě rychle osychaly, ale jejich povrch zůstával místy stále mokrý. Grönholm se rozhodl použít pro všech sedm úseků pneumatiky s měkkou směsí. Hned po úvodní zkoušce se Fin vrátil do vedení, ale po další už byl opět na čele Loeb s náskokem 2,9 sekundy. Jezdec týmu BP-Ford odpověděl třemi nejrychlejšími časy a do závěrečného jen 3,14 kilometrů dlouhého diváckého úseku startoval 0,7s před Loebem. Tento náskok se nakonec ukázal jako dostačující a Marcus si dojel pro třicáté vítězství své kariéry. Devětatřicetiletý Gronholm vyhrál letos popáté a zároveň dosáhl svého pátého vítězství na novozélandských tratích. Po třech dnech soutěže s délkou rychlostních zkoušek 350 km jde o rozdíl 7,5 metru, tedy necelé dvě délky soutěžního vozu. Tím se zapsal do historických tabulek světového šampionátu. Zároveň si upevnil vedoucí pozici v šampionátu jezdců a jeho náskok má opět hodnotu deseti bodů.
„Byl to po celý víkend neuvěřitelný souboj a tohle vítězství mi dává naději pro další vývoj šampionátu. Zažil jsem nejtěsnější a nejlepší bitvu v mé kariéře a jsem rád, že jsem ji vyhrál. Nebyl tu prostor ani pro sebemenší zaváhání při řazení. V autě jsem zůstával naprosto klidný. To je něco, co jsem se naučil za všechny ty roky sbírání zkušeností. Jediný stres jsme měli při výběru pneumatik. „
Ředitel týmu BP-Ford Malcolm Wilson ocenil perfektní načasování vítězství z hlediska dalšího průběhu sezony. „Je to dobré pro Marcusovu psychiku a posílili jsme naše pozice v obou šampionátech. Patří mu můj obdiv za to, jak zvládl útočit zezadu a zvítězit. Během celé kariéry jsem takový konec soutěže nezažil. Když jsem viděl Marcuse jak v cíli skáče po střeše auta, bylo mi jasné, že to dokázal. Teď mu pošlu účet za opravu pomačkané střechy!“

1.Grönhom – RautiainenFord Focus WRC3:52.53,9
2.Loeb – ElenaCitroën C4 WRC+00,3
3.Hirvonen – LehtinenFord Focus WRC+1.42,8
4.Atkinson – PrévotSubaru Impreza WRC+2.32,3
5.Latvala – AntillaFord Focus WRC+2.36,9
6.Sordo – MartiCitroën C4 WRC+3.42,0
7.P.Solberg – MillsSubaru Impreza WRC+3.54,7
8.Aava – SikkMitsubishi Lancer+9.16,3
9.H.Solberg – MenkerudFord Focus WRC+9.54,6
10.Wilson – OrrFord Focus WRC+10.19,9


Průběžné pořadí – jezdci: 1. Grönholm (90), 2. Loeb (80), 3. Hirvonen (69), 4. P.Solberg (31), 5. Sordo (31)

Průběžné pořadí – značky:1. Ford (159), 2. Citroën (113), 3. Subaru (60)

PL, 3.9.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar