Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Frankie Vojtíšek - radosti a strasti

Čtyři podniky evropského šampionátu tahačů má za sebou Franck truck racing team reprezentovaný Frabtiškem „Frankie“ Vojtíškem a rakouským jezdcem Markusem Altenstrasserem. V průběžném pořadí jim zatím patří velice slušné sedmé, respektivě osmé místo.

Frankie Vojtíšek zahájil seriál evropského poháru tahačů 2008 tím nejlepším způsobem – vítězstvím v hlavním sobotním závodě na Circuit de Catalunya. Slunečné počasí vydrželo pouze do příjezdu týmů do Španělska, kde se odehrál úvodní podnik EP tahačů. Při prvním měřeném tréninku čekal na závodníky boj o co nejlepší umístění na mokrém okruhu.
V sobotním kvalifikačním závodě bodovala obě vozidla Frankie truck racing teamu. Rakušan Altenstrasser skončil osmý, Vojtíšek se na začátku závodu důsledkem nárazu jednoho ze soupeřů propadl na 15 pozici, ale célem projel desátý. Pohárový závod byl i přes přetrvávající hustý déšť odstartován. Déšť však výrazně zhoršoval viditelnost a společně s vodou na dráze tak celkově 27 startujícím závodníkům komplikoval jízdu.
Není překvapením, že hned v prvním kole došlo ke kolizím, kdy řada favoritů včetně současného šampióna Markuse Bosigera, vyjela z dráhy. Závod byl krátký pro Altenstrassera. Hned v první zatáčce obdržel velký náraz, po kterém se sice vrátil zpět na okruh, ale po dalším smyku skončil mimo dráhu a závod pro něj skončil.
Jeden muž byl však skutečným mistrem nepříznivých podmínek – Frankie Vojtíšek, který jezdil od počátku v čele a zůstal tam až do konce závodu na 15 kol poté, co uprostřed závodu odrazil útok britského pilota Stuarta Olivera. V průběhu závodu se intenzita deště ještě zvětšovala – na dráze bylo tolik vody, že Frankieho závodnímu speciálu prokluzovala zadní kola uprostřed hlavního rovného úseku! Frankieho však zvyšoval svůj náskok, a cílem projel o 2,959 sekundy před Oliverovým vozem MAN a o 8,867 s před třetím Davidem Vršeckým s Freightlinerem.
V nedělním kvalifikačním závodě začal Frankie velkolepě, když se krátce posunul na 5. místo, ale po nárazu od Jochena Hahna (MAN) „udělal hodiny“ a klesl na 8. místo za týmového kolegu Altenstrassera. Před koncem získal Vojtíšek nakonec 7. pozici.
V dalším velkém představení víkendového pohárového závodu bojoval Vojtíšek s Němcem Hahnem (MAN) – český pilot se nakonec musel spokojit s 6. místem, zatímco Altenstrasser přivezl druhý závodní speciál do cíle jako osmý.


Druhý podnik hostil okruh v italském Misanu, který i díky příznivému jarnímu počasí přilákal na 27 000 diváků. Vedle stěžejních závodů se na italském závodišti uskutečnila i obchodní předváděcí akce, na jejíž scéně byla vozidla Renault Trucks hlavní atrakcí, mj. pro více než 100 VIP hostů, pozvaných do zázemí Renault Trucks a Frankie truck racing teamu.
V sobotním tréninku měl Frankie problémy se systémem chlazení brzd, ale přesto si vyjel dobrou 7. pozici. Jeho kolega Altenstrasser byl šestý. V kvalifikačním závodě využil podmínek nejlépe Albacete (MAN), který se rychle dostal do čela, zatímco Altenstrasser si šestou startovní pozici udržel až do cíle. Vojtíšek bojoval o bodované místo, ale v kolizi s Dominiquem Lachezem (MAN) poškodil vozidlo a spadl na 14. místo.
Do mistrovského závodu nejlépe odstartoval David Vršecký (Freightliner), když oba vozy Frankie truck racing teamu vyrazila volněji. Altenstrasser přivedl vozidlo do cíle na pěkném 6. místě, Vojtíšek bojoval. Proti startovní pozici postoupil o pět míst a projel cílem devátý.
Nedělní závody byly pro Frankie truck racing team příznivější. Frankie, který slavil 47. narozeniny, dosáhl dobrých výsledků a skončil sedmý, což mu pomohlo udržet se mezi nejlepšími šesti v celkovém pořadí. Z 9. místa na startovním roštu, kam jej postavil kvalifikační závod, se Vojtíšek v posledním kole prodral o dvě místa dopředu na sedmou příčku, když předjel oba MANy Blaise a Allgauera.
Altenstrasser se z 20. pozice na startu, kam jej srazily technické potíže z tréninku, se probojoval na 11. místo v cíli. V dobré formě jel úřadující mistr Markus Bosiger, který zvítězil.
V mistrovském závodě Vojtíšek znovu útočil na 7. místo a jen těsně se mu nepodařilo dostat se před MAN zkušeného Brita Stuarta Olivera. Dojel před týmovým spolujezdcem Altenstrasserem, který si dobrou jízdou o tři místa polepšil a skončil osmý.


Frankie Vojtíšek a týmový kolega Markus Altenstrasser si vedli dobře také v třetím závodě ve španělském Albacete. Kromě horečnaté závodní činnosti na okruhu a přípravných prací v boxech mezi jednotlivými závody poskytoval Frankie truck racing team společně s Renault Trucks opět prvotřídní pohostinnost svým španělským hostům.
Avšak o čem se v boxech nejvíce mluvilo, bylo počasí, které přecházelo z extrému do extrému. Zatímco v sobotu panovalo teplé a slunečné počasí, nedělní ráno zahalila zamračená obloha.
Kvalifikační závod ještě proběhl za sucha, ale při rovnání tahačů na startovací rošt posledního závodu se otevřela obloha a začalo hustě pršet.
Navzdory děsivým podmínkám, včetně hlubokých kaluží na závodní dráze a nemalým zaplávám celého okolí, si oba jezdci v tahačích Renault Trucks vedli dobře – ze závodu vyšli nezranění, zatímco několik kolegů známých jmen dostalo na trati smyk a vyjeli mimo dráhu.
Oba jezdci odstartovali do kvalifikace dobře a vypořádali se s přeplněnou první zatáčkou, po které si Altenstrasser zajistil šesté a Vojtíšek sedmé místo; tato místa si dvojice závodníků udržela až do cíle.
Sobotní pohárový závod byl drsným bojem o pozice, Altenstrasser si celkem snadno dojel opět pro šesté místo, ale Frankie se ocitl pod silným útokem Stuarta Olivera a horko těžko obhájil sedmou příčku. Anglickému jezdci se podařil nebezpečný kousek při předjíždění, kterým donutil Frankieho prudce brzdit a ten se propadl o čtyři místa. Nicméně Oliver byl později diskvalifikován.
První zatáčky kvalifikačního závodu byly opět tělo na tělo – Altenstrasser si „vyměnil“ lak karosérie s Francouzem Jean-Philippe Bellocem (MAN), aby nakonec dosáhl pátého místa.
Vojtíšek opět jako vždy rychle odstartoval a snadno vklouzl do skupinky tahačů jedoucích vpředu a již od prvního kola si udržoval šesté místo. Po celou dobu závodu oba tahače Reanult Trucks jely vedle sebe, a dojely s odstupem pouhých 1,15 sekundy.
Díky extrémnímu počasí, které panovalo během závěrečného závodu dne, nebylo možné porovnávat skutečné závodní výkony – avšak kluzká trať vyžadovala maximálně přesné řízení. Frankie za mokra vždy exceluje a předvedl dobrou jízdu, kdy nakonec skončil šestý. „Díky nedostatečné akceleraci jsem nemohl řadit vyšší stupně – za mokrého počasí mi prokluzovala kola, takže třebaže byl start dobrý, nemohl jsem svoji pozici během závodu dál zlepšovat,“ vysvětlil Frankie.
Také Altenstrasser se dobře vypořádal se zrádnými podmínkami – držel se ve stínu svého stájového kolegy, a dojel sedmý.

Čtvrtý podnik přilákal přes 32 000 diváků, kteří sledovali závod na náročném 3,636 km dlouhém okruhu Paul Armagnac v Nogaru v jihozápadní slunné Francii. Pro zábavu tak vysokého počtu návštěvníku byla připravena řada atrakcí, na kterých se podílel i Renault Trucks svým stánkem, který nabízel velice oblíbené závody dálkově ovládaných modelů tahačů, kterých se zúčastnili také Frankie Vojtíšek a Markus Altenstrasser.
Nicméně technické problémy zkazily Frankie truck racing teamu jinak hezký den – přesto byli ale oba jezdci v barvách Renault Trucks velice rychlí a nasbírali do probíhajícího šampionátu několik bodů.
V sobotním tréninku dosáhl Altenstrasser osmý nejlepší čas, zatímco Vojtíšek se jej nezúčastnil pro problémy s diferenciálem. Nicméně, jakmile dorazil náhradní díl (po 1800 km strávených na cestách), mechanici ho nainstalovali v rekordním čase... a Franki mohl startovat v kvalifikaci.
Během ní Altenstrasser výborně odstartoval, a brzy se dostal na šesté místo, které si udržel do cíle. Během závodu urputně bojoval s evropským šampiónem z roku 2004 Stuartem Oliverem s kamiónem MAN, v cíli je od sebe dělilo 0,438 s.
Frankie startoval z 24. místa a běhwem několika kol se probojoval do středu pole. Na konci závodu na osm kol předstihl Frankie 10 rivalů a dojel třináctý.
V hlavním sobotním závodě dojel Altenstrasser sedmý, když Vojtíšek vycítil, že může vybojovat několik bodů a rychle se posunul o tři místa vpřed – o desáté místo bojoval s belgickým jezdcem Blaisem. Nicméně v zápalu boje utrpěl tahač defekt pneumatiky a Frankie neměl jinou možnost než zajet do boxu.
Od startu nedělního kvalifikačního závodu si oba jezdci Renault Trucks vedli dobře; Frankie byl na pátém místě a Markus si během úvodního kola polepšil na osmé místo. Nicméně štěstí nestálo na jeho straně. Dvě kola po startu musel vzdát pro poruchu převodovky.
Vojtíšek si vedl lépe, cílovou páskou projel šestý, ale byl penalizován kvůli problému s jednotkou řízení rychlosti, čímž se dostal mimo bodované pořadí.
Altenstrasser, který z důvodu předchozích problémů zahajoval z chvostu, se z dvacátého místa probojoval až na sedmé místo v cíli. Frankie jako obvykle odstartoval velice rychle a brzy se pohyboval mezi deseti nejlepšími. Avšak veškeré úsilí přišlo vniveč, když Frankie pět kol před cílem musel ze závodu odstoupit rovněž pro závadu převodovky.
„Tento víkend nás provázely technické problémy víc než je obvyklé, a tak jsou výsledky zklamáním,“ vysvětlil Vojtíšek. „Do neděle jsme stále vylepšovali traťové časy, ale stále máme problémy s elektrickým systémem řízení rychlosti. Bohužel jsme měli oba problémy s převodovkou... což je pro nás novinka. Ale tvrdě v dílně zapracujeme na překonání problémů a pro příští závod se opět pokusíme být ve špičkové formě.“

Dalším podnikem v kalendáři je ADAC International Truck GP v Nurburgringu ve dnech 11. až 13. července, což je tradičně zlatý hřeb závodní sezóny.

JL, 4.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar