Formule ze strojní fakulty Plzeň
UWB Pilsen Racing Team neboli tým Formule SAE na Fakultě strojní Západočeské univerzity v Plzni chce uspět v závodě univerzitních formulí v italském Varano de´Melegari a skončit do 15. místa absolutní klasifikace. V těchto dnech proto začal stavět nový vůz s názvem Evo2010.
Hotový má být koncem června, aby o prázdninách absolvoval důkladné testování. Oproti loňské formuli má být menší, lehčí, a přitom výkonnější. Počítá se například i s robotizovanou převodovkou nebo kontrolou trakce zamezující prokluzu kol.
„Při závodech formule SAE se hodnotí řada různých věcí včetně nákladů na výrobu, designu či bezpečnosti. Mezi dynamickými testy je pak třeba sprint na 75 metrů, slalom nebo kroužení osmiček. Těmto disciplínám chceme nový vůz přizpůsobit. Loňský model byl oproti konkurenci větší a hodil se spíše na klasické závody na okruzích,“ říká Ing. Jiří Barták z katedry konstruování strojů, který zajišťuje chod celého týmu.
Loňský model vážil 295 kilogramů, zatímco Evo2010 může být lehčí až o třetinu. Jednotlivá kila se budou spořit hlavně na rámu, ramenech pro zavěšení kol, kolech či brzdách nejen subtilnější konstrukcí, ale i použitím moderních materiálů a technologií. Studenti zlepší akceleraci vozu výkonnějším motorem využívajícím speciální řídící jednotku s vlastním programem.
„Abychom se stali konkurenceschopnými špičkovým týmům, nemůžeme mít ruční řazením, které je pomalé,“ říká vedoucí týmu Jiří Koldinský. S kolegy připravuje řazení elektronické. Řidič bude převodovku ovládat páčky pod volantem. Přeřazení se tím zkrátí z několika desetin vteřiny na několik setin. Při sprintu, tedy závodu na 75 metrů z nulové rychlosti, ale ani tato úspora stačit nemusí. Pro tuhle část závodu proto studenti doplní řazení o automatický systém vyhodnocující ideální otáčky pro změnu převodového stupně, kterou sám provede.
Kromě základních komponent motoru a několika dalších specifických dílů lze auto označit jako Made in ZCU. „Vnější podobu navrhuje student Ústavu umění a designu, konstrukci strojaři a na některých elektronických součástkách spolupracují s kolegy z elektrotechnické fakulty. Kromě toho si studenti sami vyrábí mnohé díly a celý vůz sestavují,“ říká Ing. Jiří Barták.
V závodech Formule SAE figuruje zhruba 300 univerzitních týmů, které ročně absolvují devět závodů. Většina se ale účastní jednoho či dvou. Jen pár týmů absolvuje celý seriál. „To už jsou velké týmy se silným ekonomickým zázemím na téměř profesionální úrovni. Tvoří je třeba 60 lidí, kde každý má svoji funkci. Jsou tam piloti, kteří jen řídí, mechanici, lidi, co se starají o jídlo, o propagaci, lékař týmu a další. Pak přijede kamion, kde v části je uložená formule a někdy i náhradní vůz a část kamionu se rozloží a slouží jako dílna,“ říká Ing. Jiří Barták.
Rozpočty velkých týmů, jdou do milionů. Plzeňský tým potřebuje na sezonu kolem půl milionu korun. Tým ZČU má přitom na letošek smělé plány k propagaci formule a tedy i jejích mecenášů.
Technické údaje
Motor:Yamaha 600 ccm
Výkon:100 k
Zrychlení 0-100 km/h: 3 s
Délka:2950 mm
Výška:1150 mm
Rozvor:1700
Rozchod:1190 mm
„Při závodech formule SAE se hodnotí řada různých věcí včetně nákladů na výrobu, designu či bezpečnosti. Mezi dynamickými testy je pak třeba sprint na 75 metrů, slalom nebo kroužení osmiček. Těmto disciplínám chceme nový vůz přizpůsobit. Loňský model byl oproti konkurenci větší a hodil se spíše na klasické závody na okruzích,“ říká Ing. Jiří Barták z katedry konstruování strojů, který zajišťuje chod celého týmu.
Loňský model vážil 295 kilogramů, zatímco Evo2010 může být lehčí až o třetinu. Jednotlivá kila se budou spořit hlavně na rámu, ramenech pro zavěšení kol, kolech či brzdách nejen subtilnější konstrukcí, ale i použitím moderních materiálů a technologií. Studenti zlepší akceleraci vozu výkonnějším motorem využívajícím speciální řídící jednotku s vlastním programem.
„Abychom se stali konkurenceschopnými špičkovým týmům, nemůžeme mít ruční řazením, které je pomalé,“ říká vedoucí týmu Jiří Koldinský. S kolegy připravuje řazení elektronické. Řidič bude převodovku ovládat páčky pod volantem. Přeřazení se tím zkrátí z několika desetin vteřiny na několik setin. Při sprintu, tedy závodu na 75 metrů z nulové rychlosti, ale ani tato úspora stačit nemusí. Pro tuhle část závodu proto studenti doplní řazení o automatický systém vyhodnocující ideální otáčky pro změnu převodového stupně, kterou sám provede.
Kromě základních komponent motoru a několika dalších specifických dílů lze auto označit jako Made in ZCU. „Vnější podobu navrhuje student Ústavu umění a designu, konstrukci strojaři a na některých elektronických součástkách spolupracují s kolegy z elektrotechnické fakulty. Kromě toho si studenti sami vyrábí mnohé díly a celý vůz sestavují,“ říká Ing. Jiří Barták.
V závodech Formule SAE figuruje zhruba 300 univerzitních týmů, které ročně absolvují devět závodů. Většina se ale účastní jednoho či dvou. Jen pár týmů absolvuje celý seriál. „To už jsou velké týmy se silným ekonomickým zázemím na téměř profesionální úrovni. Tvoří je třeba 60 lidí, kde každý má svoji funkci. Jsou tam piloti, kteří jen řídí, mechanici, lidi, co se starají o jídlo, o propagaci, lékař týmu a další. Pak přijede kamion, kde v části je uložená formule a někdy i náhradní vůz a část kamionu se rozloží a slouží jako dílna,“ říká Ing. Jiří Barták.
Rozpočty velkých týmů, jdou do milionů. Plzeňský tým potřebuje na sezonu kolem půl milionu korun. Tým ZČU má přitom na letošek smělé plány k propagaci formule a tedy i jejích mecenášů.
Technické údaje
Motor:Yamaha 600 ccm
Výkon:100 k
Zrychlení 0-100 km/h: 3 s
Délka:2950 mm
Výška:1150 mm
Rozvor:1700
Rozchod:1190 mm
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout










