Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fordy ovládly Finskou rallye

Létající Finové ve službách týmu BP-Ford dominovali devátému podniku světového šampionátu Finské rally. S novými Focusy RS WRC 07 vybojovali Grönholm a Hirvonen první a druhé místo před Loebem s Citroënem. Takže nic nového pod sluncem.

Zbytek startovního pole je předem odsouzen více méně do role statistů a o první místo se stále dělí jen Ford a Citroën. Na startu se představilo jedenáct Focusů WRC, což je nejvyšší počet vozů jedné značky, jaký se kdy v soutěži MS objevil.
Přestože první den vyhrál Grönholm osm z jedenácti rychlostních zkoušek (o další se podělili Latvala a Hirvonen), tak se jej Hirvonen držel zuby nehty. První dvě pozice obsadili jezdci Fordu hned sedmkrát. Během prvních 133,49 kilometrů se rozestup mezi oběma Focusy RS počítal na desetiny sekundy. Celkový rozdíl 4,4 sekundy jen potvrzuje, jak těsné souboje se odehrávaly, třetí Loeb zaostával o 20,2 s. Teprve za ním následovali Atkinson a Solberg na vozech Subaru. Marcus Grönholm po celý den držel iniciativu ve svých rukou a jeho průměrná rychlost dosahovala hodnot kolem 132 km/h!
„Bylo to neuvěřitelné tempo a žádný velký náskok. Věděl jsem, že nebude jednoduché být ve vedení, protože jsem byl první na trati, což se nakonec potvrdilo. Těsný souboj s Mikkou jsem čekal. Jel dobře a možná by měl být přede mnou, ale udržel jsem ho za svými zády,“ svěřil se v cíli vedoucí Fin.
K tomu Hirvonen, který vyhrál dvě zkoušky a šestkrát byl druhý, dodal: „První páteční erzeta hodně klouzala a po ní jsem udělal menší změnu v nastavení tlumičů. Vybral jsem správné pneumatiky, zvláště odpoledne, kdy se vyplatila tvrdá směs s prořezanými drážkami. S novým autem jsme udělali krok kupředu a Loeb musí jet hodně tvrdě. Rozestup mezi námi je oproti loňsku téměř dvojnásobný. Užíval jsem si každou minutu dnešního dne, je to absolutně fantastický boj. Naše mezičasy byly téměř identické. Nový Focus RS se snadněji ovládá a mám z něj dobrý pocit. Nejvíce cítím lepší přilnavost a ovladatelnost na skocích.Dává mi neskutečnou sebedůvěru.“
Také během druhého dne si tým BP-Ford udržel svou dominantní pozici v celkovém pořadí. Grönholm si vybudoval solidní náskok před svým týmovým kolegou Hirvonenem. Během soboty zvítězil v šesti měřených úsecích za sebou a do Jyväskylä se vrátil 20,4 sekundy před svým krajanem, dvě vítězství Hirvonena v závěru dne rozšířila dosavadní bilanci na 17 prvních míst ve dvaceti měřených úsecích. Hlavní soupeř Sebastien Loeb, který vyhrál jednu zkoušku, na něj ztrácel více než minutu, na Hirvonena 40 sekund. Sobota byla jedním z nejdelších dnů v MS za několik posledních let. Devět rychlostních zkoušek měřilo 186 km, což byla více než polovina celkové délky soutěže. Tratě vedly po klasických úsecích s hladkou šotolinou, davy diváků se ukrývaly v lesích před paprsky slunce a sledovaly nejlepší jezdce světa v akci. Starší z dvojice finských jezdců si na rychlostních zkouškách druhé etapy vysloužil pověst neporazitelnosti, což prokázal také na nejdelším úseku Ouninpohja. Dech beroucí rychlost na hladké šotolině, zatáčky ukryté za horizonty a nekonečné skoky jsou vždy dokonalou prověrkou odvahy a dovednosti pilota. Marcus Grönholm při prvním průjezdu zvítězil s pětisekundovým náskokem a jako jediný překonal průměr 127 km/h. „Mikko na mě velmi zle dotíral a musel jsem jet opravdu na plný plyn. Myslel jsem si, že mu ujedu trochu více, ale byl tak dobrý, že jsem neměl šanci. Takhle rychle jsem Ouninpohja ještě neprojel. Je to bláznivá erzeta, na rovinkách jsme jeli kolem 200 km/h. Ráno dost klouzala a hodně času jsem strávil ve smyku. Nové auto jede rychleji, než předchozí model, protože jsme skákali i na místech, kde jsme se loni od země neodlepili,“ prohlásil v cíli Grönholm. Mikko Hirvonen přiznává, že měl v několika úzkých úsecích na Ouninpohja namále, ale s tempem byl spokojený. „Bylo tam pár horkých chvilek. Jel jsem nadoraz a někdy to bylo o strach. Není to zrovna pohodová erzeta, protože vyžaduje od jezdce hodně riskování, pokud chce být rychlý. V jednu chvíli jsme za levotočivou zatáčkou vyjeli za horizont a ocitli jsme se v příkopu. Vyvázli jsme z toho dobře, ale bylo tam tolik diváků, že kdybychom to nezvládli, jediné co bychom mohli udělat, by bylo vylézt z auta ven a uklánět se! Byla to neuvěřitelná rychlost a mimo trať jsme byli několikrát. Bylo mi jasné, že při druhém průjezdu už jako šílenec nepojedu. Marcus mi na každé erzetě nadělil několik sekund. Vůbec nezáleželo na tom, jak jsem se snažil. Už jsem nemohl jet rychleji. Na těchto tratích má více zkušeností než já
Třetí den se na pořadí už nezměnilo, Marcus Grönholm a Timo Rautiainen svým prvenstvím přepsali historické tabulky. Triumfovat sedmkrát na jednom podniku MS se dosud nepodařilo žádné jiné posádce. Týmoví kolegové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen rozjásali početné davy domácích fanoušků druhým místem.
Nový Focus RS WRC dominoval celému průběhu finské soutěže. Zvítězil ve dvaceti ze třiadvaceti rychlostních zkoušek Grönholm – 16x, Hirvonen – 3x, Lastvala, Atkinson, Loeb – 1x. Marcus Grönholm vyhrál svoji 29. světovou rallye a třetí v řadě za sebou. Díky tomu zvýšil svůj náskok v šampionátu jezdců na 13 bodů, když do konce sezony zbývá sedm soutěží.
Finská rally je nejrychlejším podnikem v celé sérii. Její hladké šotolinové tratě vyžadují přesné ovládání vozu a nezbytnou dávku odvahy. Na 23 rychlostních zkouškách o celkové délce 360,34 kilometrů činila průměrná rychlost více než 132 km/h.
„Když jsem v devatenácti začínal s rally, nikdy jsem si nepomyslel, že bych mohl Finskou rally vyhrát sedmkrát. Mikko na mě tlačil neskutečným způsobem a celý víkend jsem neměl šanci si vydechnout. Jediná moje malá chybička by znamenala, že by se dostal přede mne. Jsem rád, že mi pomohl v boji o titul a udržel Loeba za svými zády. Takovýto výsledek je skvělý z hlediska obou šampionátů. S novým autem jsme udělali krok kupředu. Bylo po celý víkend spolehlivé a nepřekonatelné,“ říkal v cíli šťastný Grönholm, který tak vyrovnal skóre s Loebem na 4:4, zbývající vítězství vybojoval Hirvonen.
Mikko Hirvonen si souboj se svým zkušenějším týmovým kolegou vychutnával. „Snažil jsem se na Marcuse tlačit, jak jen to šlo a byl to krásný duel. Je to pro mě velká mentální vzpruha. Byl jsem schopen s ním držet krok. Věděl jsem, že tu mohu být rychlý, ale to, že jsem jeho tempo udržel po celý víkend, je pro mě velká satisfakce. Vychutnával jsem si každou minutu, byl to fantastický podnik. Občas je to kvůli rychlosti o strach, ale finské tratě jsou ty nejlepší na světě. Takhle rychle jsem po nich ještě nejezdil.“
Třetí posádka týmu BP-Ford, Abu Dhabi - Khalid Al Qassimi a Nicky Beech – skončila při svém debutu s Focusem RS šestnáctá. „Bylo tu všechno, co jsem čekal. Do Finska jsem se přijel hlavně učit a zvykat si na auto. Všechno je tu výjimečné, hrozně rád bych viděl takovouto soutěž v Abu Dhabi.“
Dobré časy zajížděl Jan Kopecký se Škodou Fabia WRC, ale v první zkoušce posledního dne havaroval a musel odstoupit z pěkného desátého místa.

1.Grönholm – RautiainenFord Focus WRC2:57.26,1
2.Hirvonen – LehtinenFord Focus WRC+0.24,2
3.Loeb – ElenaCitroën C4 WRC+1.09,9
4.Atkinson – PrevotSubaru Impreza WRC+3.02,8
5.Solberg H. – MenkerudFord Focus WRC+4.29,4
6.Pons – AmigoSubaru Impreza WRC+7.00,5
7.Aava – SikkMitsubishi Lancer WRC+7.39,6
8.Östberg – UnnerudSubaru Impreza+9.31,9
9.Wilks – RughFord Focus WRC+9.39,4
10.Wilson – OrrFord Focus WRC+11.13,4



Průběžné pořadí – jezdci: 1. Grönholm (75), 2. Loeb (62), 3. Hirvonen (57), 4. Sordo (28), 5. H. Solberg (26)

Průběžné pořadí – značky: 1.Ford (141), 2. Citroën (92), 3. Subaru (48)

JL, 7.8.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar