Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Fordy kralovaly v tureckém bahně

Ani angažování zkušeného Colina McRaee nebylo Citroënu nic platné, aby se pokusil zaútočit na Grönholma a ztížit mu cestu za mistrovským titulem. Na bahnité trati Turecké rallye byl k neporažení a nyní, když zbývají ještě tři soutěže, nezbývá Finovi nic jiného než vyhrávat a čekat jestli se zraněný Loeb uzdraví.

 

Hirvonen - Lehtinen

Hirvonen - Lehtinen

Gronholm - Rautianen

Gronholm - Rautianen

Solberg - Mills

Solberg - Mills

Atkinson - MacNeall

Atkinson - MacNeall

Aigner - Wicha

Aigner - Wicha

Rovanpera - Pietilainen

Rovanpera - Pietilainen

McRae - Grist

McRae - Grist

Pons - Del Barrio

Pons - Del Barrio

Posádky měly absolvovat devět zkoušek (152,94 km), ale tři dny hustých dešťů proměnily suché tratě v bažiny, v řečiště bahna, a tak byla etapa zkrácena o polovinu. Zři zkoušky musely být zrušeny a jedna zkrácena o polovinu. Celkem posádky ujely v první etapě jen 70,71 km. Hned v první měřeném úseku si Grönholm vybojoval na pouhých 10 kilometrech náskok 24,9 s před P.Solbergem a bylo prakticky rozhodnuto, zvláště, když přidal další dva nejrychlejší časy. Odpoledne začala trať rychle vysychat a Solbergovi se podařilo ztrátu snížit ze 37 na 26 sekund. „Ráno bylo neskutečně těžké, tolik bláta každého překvapilo. Nebylo možné jet naplno, protože sklouznout mimo trať se dalo klidně i na jedničku. Byla to otázka přežití. Odpoledne trať rychle osychala a ideální stopa se místy úplně vysušila. Nejel jsem tak agresivně, jako kdybych bojoval s Loebem, ale na čele si stále nemohu jet podle svého. Petter jel hodně rychle," hodnotil první den Grönholm Na třetím místě jedoucí Hirvonen odstartoval do soutěže opatrněji. „Bylo to jak jízda po tenkém ledu a neustále se měnila přilnavost. Nevěděl jsem, kde bude trať klouzat a kde ne. Opravdu si souboj užívám, protože na několika posledních soutěžích jsem neměl s kým bojovat. Musel jsem zrychlit, z čehož mám z toho radost". Čtvrtou příčku si nejdříve držel McRae, ale na osychající trať použil nevhodné pneumatiky a propadl se na 7. příčku. Za Hirvonenem se usadil skvěle jedoucí Hennig Solberg s Peugeotem 307.

Ani druhý den nebyl jiný. Po slunečném dopoledni přívalové deště opět proměnily tratě v bažinu. V jednu chvíli se dokonce snášely na cesty v horách sněhové vločky a kroupy, a pokryly je během okamžiku ledem. Neustále se měnící podmínky byly prověrkou připravenosti při výběru pneumatik. Grönholm začal druhý sice druhým časem, ale další dvě zkoušky vyhrál a zvýšil náskok na 43 s, pak znovu zaútočil Solberg. Bohužel však naposledy. V předposlední zkoušce druhého dne spadl do příkopu a bylo na nadějích. Tato zkouška se stala osudnou také pro Jana Kopeckého, který spadl do hluboké rokle. Ze zničené Fabie však vystoupili se Schovánkem nezraněni. Tím si vybrali kalich hořkosti do dne. Nedokončili totiž ani první den, když si šesté zkoušce škrtli o můstek a záhy zůstali na trati stát s poškozeným spojovacím hřídelem.

V okamžiku, kdy se Grönholm dozvěděl o odstoupení Solberga, ihned zvolnil a spokojil se až s třetím časem za Sordem a výborně jedoucím krajanem Katajamäkim. „Je lepší být hodně vpředu, než mít náskok jen 30 sekund. Věřím si a auto je odolné, ale jeden nikdy neví. Petter jel rychle a musel jsem bedlivě sledovat jeho časy. Odpoledne byly podmínky opět noční můrou. Na kluzké trati nebylo možné ani zastavit. Když jsem viděl kroupy, nemohl jsem tomu uvěřit. Se všemi těmi kluzkými kameny uvnitř zatáček jsem si celé odpoledne připadal jako na bruslích," objasňoval podmínky vedoucí muž. Hirvonen si během dne upevňoval třetí pozici a po odstoupení Solberga poskočil o příčku výše o 40,4 sekundy před Hennigem Solbergem. „Odpoledne byly tratě strašné. Bylo na nich tolik bláta a vody, že to bylo jako jízda po ledu na slickách.  Na nejhorším úseku jsem dvakrát málem vyjel mimo trať a tak jsem usoudil, že je čas zpomalit". McRae na sedmém místě již ztrácel takřka 4 minuty. Ze škodovek si vedl stále nejlépe Duval, který stejně jako Aigner zajel čtvrtý čas.

Do závěrečné etapy s třemi zkouškami vyrážel Grönholm s náskokem 2 minut před Hirvonenem a oba jezdci s Fordy neměli důvod riskovat. A tak první zkoušku vyhrál Duval se Škodou, další dvě Petter Solberg, který využil systému SupeRallye a pokračoval dále v soutěži. Grönholm nakonec vyhrál pět zkoušek, Solberg 7, Hirvonen 2 a Sordo i Duval po jedné. „Druhá etapa byla jednou z nejhorších, jsem v MS zažil. Byla to těžká rally se spoustou bláta a velmi se mi ulevilo, když jsem mohl po odstoupení Pettera Solberga o něco zpomalit", zhodnotil rallye Marcus Grönholm, který vyhrál už svoji 23. světovou rallye.

Za továrními Fordy se z třetího místa radoval H.Solberg, zatímco o 4. místo se bojovalo až do samého závěru. Ale body si nepřipsali ani Katajamäki ani Atkinson, ale Pons s třetím Citroënem Kronos. Všechny tři škodovky dokončily soutěž na 9. až 11. místě v pořadí Duval, Aigner a Rovanpera. Tolik štěstí neměl Colin McRae, jenž odstoupil ze soutěže v poslední zkoušce pro poruchu motoru. Tajný tip tak Kronosu zatím nevyšel a s napětím můžeme očekávat, zda dostane Skot šanci ještě v dalších rallye, místo Loeba.

Dvojího vítězství dosáhl tým BP-Ford naposledy v roce 2004 v Mexiku. Tím se Ford posunul do vedení v šampionátu značek a Grönholm snížil ztrátu na Loeba na 25 bodů. Třináctý podnik šampionátu připravil pro posádky nejriskantnější tratě, jaké nebyly v MS již dlouho k vidění. Přívalové deště změnily tratě v pohoří Toros doslova v bažiny. Další info a foto na http://www.ewrc.cz/

 

1. Grönholm - Rautianen

Ford Focus WRC

3:28.16,5

2. Hirvonen - Lehtinen

Ford Focus WRC

+2.23,4

3. Solberg H. Menkerud

Peugeot 207 WRC

+3.06,0

4. Pons - Del Barrio

Citroën Xsara WRC

+3.27,4

5. Katajamäki - Ajanne

Ford Focus WRC

+3.28,5

6. Atkinson - MacNeall

Subaru Impreza

+3.36,5

7. Sordo - Marti

Citroën Xsara WRC

+4.24,8

8. Stohl - Minor

Peugeot 207 WRC

+4.30,3

9. Duval - Pivato

Škoda Fabia WRC

+6.57,4

10.Aigner - Wicha

Škoda Fabia WRC

+6.57,4

 

Průběžné pořadí: 1. Loeb (112), 2. Grönholm (87), 3. Hirvonen (47), 4. Sordo (43), 5. Stohl (34)

 

Jindřich Lasík, 16.10.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar