Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Ford poprvé mistrem světa od roku 1979

Ačkoliv se Ford zúčastňuje světových rallye jako jediná značka prakticky nepřetržitě, co mistrovství světa vzniklo, tak naposledy získal titul v Poháru konstruktérů v roce 1979. Až letos se mu podařilo tento úspěch zopakovat, díky bezchybnému výkonu obou jezdců při Rallye Nový Zéland

 


Na úvodních čtyřech zkouškách neponechali nic náhodě a Grönholm i Hirvonen obsadili první dvě místa. Teprve v páté přerušil jejich sérii druhým časem Atkinson se Subaru. Přitom začátek nebyl pro Ford jednoduchý, zvláště když Grönholm v první  

Grönholm - Rautiainen
zkoušce trefil sloupek oplocení a poškodil řízení. Třetí příčku si držel Sordo, který však ztrácel už více než minutu. Hned za ním útočil Manfred Stohl s Peugeotem 307 WRC, který při hodinách poškodil chladič a musel bojovat nejen s nástrahami tratě, 

Hirvonen - Lehtinen
ale také s přehříváním motoru, přesto na Sorda ztrácel jen 2,2 sekundy. První pětku uzavíral Pons před bratry Solbergovými - Petterem se Subaru a Hennigem s Peugeotem. Petter Solberg nebyl po prvních zkouškách vůbec spokojený: „Teprve  

Malcolm Wilson
na osychající trati odpoledne se nám jelo lépe. Na rovných úsecích jsem rychlý jako Grönholm, v zatáčkách však ztrácím“.

Také v druhé etapě kralovaly oba Fordy, když  

Stohl - Minorova
Grönholm začal opět nejrychlejším časem a poté odpoledne přidal ještě dva. Vzápětí se dvakrát prosadil Atkinson, ale v deváté opustil po defektu pneumatiky trať a už se mu nepodařilo vůz z příkopu vlastními 

Pons - del Barrio
silami vydolovat.

Na třetí místo se vrátil Stohl, který díky lepší volbě pneumatik předstihl Sorda a ještě zvýšil náskok na druhý Citroën týmu Kronos řízený  

Solberg - Mills
Ponsem. Šesté místo patřilo stále Petteru Solbergovi, který v den svých 32. narozenin bojoval mj. se zlomenou spojovacím hřídelem. Ještě hůře dopadl jeho bratr, který se v desáté zkoušce převrátil a se ztrátou 13 minut klesl na 14.místo. Ale v soutěži pokračoval dále. Po druhé etapě zvýšil Grönholm náskok na 50 sekund před svým kolegou Hirvonenem, takže mohli do závěrečného dne nastoupit už v klidu.

Po deštivé noci opět záleželo ráno na volbě pneumatik, do nichž se nejlépe trefil Grönholm a vyhrál další tři dopolední zkoušky a kromě poslední erzety byl nejrychlejší také odpoledne. Podmínky se neustále zhoršovaly a přívalový déšť houstnul. „Odpoledne jsme měl problémy se stírači, které jsem musel neustále zapínat a vypínat, aby fungovaly. Jinak jsem s průběhem spokojen a jsem rád, že je Mikka na špici společně se mnou“, komentoval rallye Fin.

Drama se odehrávalo v boji o třetí místo, když Stohl musel nejdříve odolávat útokům Sorda, ale když zvolil špatné pneumatiky, pak jej předstihl týmový kolega Pons. Ten se v závěru blýskl několika pěknými časy, jednou byl rychlejší než Grönholm, jednou dokonce stejně rychlý. Na Stohla mu přesto chybělo 28 sekund.

Na šestém místě zůstal Petter Solberg, který neměl sebemenší šanci bojovat o přední místa: „Zkoušel jsem všechno. Nechci na nikoho svádět vinu, ani na auto ani na pneumatiky. Jde o kombinaci několika faktorů, ale to už je u mě skoro normální“.

Za sedmým Compancem s Focusem WRC dorazil do cíle nejrychlejší jezdec skupiny N – Fin Latvala se Subaru Impreza. Na jedenáctém místě dojel motocyklový šampión Valentino Rossi se Subaru Impreza WRC.

Letošní tratě nebyly používány osm let a prakticky všechny posádky se vydávaly do neznámých míst. To však neplatilo o charakteru šotolinového povrchu, který zůstal zachován a který většina jezdců přímo zbožňuje. Přestože byl povrch zablácený, nabízel mnohem více přilnavosti, než sypká šotolina.

Maximální bodový zisk znamená pro Ford náskok 25 bodů v čele šampionátu, který již nemůže být překonán. Sedm vítězství v letošní sezoně znamená také jisté druhé místo Grönholma v šampionátu jezdců a třetí pro Hirvonena. Na Novém Zélandu bodoval Ford po 75. v řadě, což se v historii MS nepodařilo žádné jiné automobilce a jehož počátek se datuje k Rallye Monte Carlo v roce 2002. Šéf týmu Malcolm Wilson k výsledku jen dodal: „Titul je obrovskou osobní satisfakcí. Ford byl již mnohokrát blízko titulu v hodnocení značek. Od doby, kdy se nám této cti naposledy dostalo, však uplynula spousta let. Jsem hrdý na to, že se nám to nyní podařilo. Za úspěchem je obrovské úsilí od každého z nás.“

Více info na www.ewrc.cz



 1. Grönholm - Rautiainen Ford Focus WRC4:02.30,7 
 2. Hirvonen - Lehtinen Ford Focus WRC +0.56,0
 3. Stohl - Minorová Peugeot 307 WRC +2.39,3
 4. Pons - del Barrio Citroën Xsara WRC +2.56,1
 5. Sordo - Marti Citroën Xsara WRC +3.20,7
 6.Solberg - Mills Subaru Impreza WRC +4.57,1
 7. Companc - Volta Ford Focus WRC +10.51,6
 8. Latvala - Antilla Subaru Impreza (1.N) +16.22,4
 9. Hanninen - Sallinen Mitsubishi Lancer (2. N) +17.30,2
 10.Mason - Randall Subaru Impreza (3.N) +20.20,0


Průběžné pořadí: 1. Loeb (112), 2. Grönholm (101), 3. Hirvonen (65), 4. Sordo (47), 5. Stohl (46), 6. Solberg (34)



Jindřich Lasík, 20.11.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar