Ford poprvé mistrem světa od roku 1979
Ačkoliv se Ford zúčastňuje světových rallye jako jediná značka prakticky nepřetržitě, co mistrovství světa vzniklo, tak naposledy získal titul v Poháru konstruktérů v roce 1979. Až letos se mu podařilo tento úspěch zopakovat, díky bezchybnému výkonu obou jezdců při Rallye Nový Zéland
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Také v druhé etapě kralovaly oba Fordy, když
![]() |
![]() |
Na třetí místo se vrátil Stohl, který díky lepší volbě pneumatik předstihl Sorda a ještě zvýšil náskok na druhý Citroën týmu Kronos řízený
![]() |
Po deštivé noci opět záleželo ráno na volbě pneumatik, do nichž se nejlépe trefil Grönholm a vyhrál další tři dopolední zkoušky a kromě poslední erzety byl nejrychlejší také odpoledne. Podmínky se neustále zhoršovaly a přívalový déšť houstnul. „Odpoledne jsme měl problémy se stírači, které jsem musel neustále zapínat a vypínat, aby fungovaly. Jinak jsem s průběhem spokojen a jsem rád, že je Mikka na špici společně se mnou“, komentoval rallye Fin.
Drama se odehrávalo v boji o třetí místo, když Stohl musel nejdříve odolávat útokům Sorda, ale když zvolil špatné pneumatiky, pak jej předstihl týmový kolega Pons. Ten se v závěru blýskl několika pěknými časy, jednou byl rychlejší než Grönholm, jednou dokonce stejně rychlý. Na Stohla mu přesto chybělo 28 sekund.
Na šestém místě zůstal Petter Solberg, který neměl sebemenší šanci bojovat o přední místa: „Zkoušel jsem všechno. Nechci na nikoho svádět vinu, ani na auto ani na pneumatiky. Jde o kombinaci několika faktorů, ale to už je u mě skoro normální“.
Za sedmým Compancem s Focusem WRC dorazil do cíle nejrychlejší jezdec skupiny N – Fin Latvala se Subaru Impreza. Na jedenáctém místě dojel motocyklový šampión Valentino Rossi se Subaru Impreza WRC.
Letošní tratě nebyly používány osm let a prakticky všechny posádky se vydávaly do neznámých míst. To však neplatilo o charakteru šotolinového povrchu, který zůstal zachován a který většina jezdců přímo zbožňuje. Přestože byl povrch zablácený, nabízel mnohem více přilnavosti, než sypká šotolina.
Maximální bodový zisk znamená pro Ford náskok 25 bodů v čele šampionátu, který již nemůže být překonán. Sedm vítězství v letošní sezoně znamená také jisté druhé místo Grönholma v šampionátu jezdců a třetí pro Hirvonena. Na Novém Zélandu bodoval Ford po 75. v řadě, což se v historii MS nepodařilo žádné jiné automobilce a jehož počátek se datuje k Rallye Monte Carlo v roce 2002. Šéf týmu Malcolm Wilson k výsledku jen dodal: „Titul je obrovskou osobní satisfakcí. Ford byl již mnohokrát blízko titulu v hodnocení značek. Od doby, kdy se nám této cti naposledy dostalo, však uplynula spousta let. Jsem hrdý na to, že se nám to nyní podařilo. Za úspěchem je obrovské úsilí od každého z nás.“
Více info na www.ewrc.cz
1. Grönholm - Rautiainen | Ford Focus WRC | 4:02.30,7 |
2. Hirvonen - Lehtinen | Ford Focus WRC | +0.56,0 |
3. Stohl - Minorová | Peugeot 307 WRC | +2.39,3 |
4. Pons - del Barrio | Citroën Xsara WRC | +2.56,1 |
5. Sordo - Marti | Citroën Xsara WRC | +3.20,7 |
6.Solberg - Mills | Subaru Impreza WRC | +4.57,1 |
7. Companc - Volta | Ford Focus WRC | +10.51,6 |
8. Latvala - Antilla | Subaru Impreza (1.N) | +16.22,4 |
9. Hanninen - Sallinen | Mitsubishi Lancer (2. N) | +17.30,2 |
10.Mason - Randall | Subaru Impreza (3.N) | +20.20,0 |
Průběžné pořadí: 1. Loeb (112), 2. Grönholm (101), 3. Hirvonen (65), 4. Sordo (47), 5. Stohl (46), 6. Solberg (34)
Jindřich Lasík, 20.11.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout