Ford chce rozehřát švédský sníh
Švédská rally je výjimečným podnikem v rámci kalendáře MS v rally. Odehrává se uprostřed skandinávské zimy a přes každoroční debaty o změnách klimatu a pochybách o množství sněhu, je jasné, že na jezdce čekají podmínky, jaké nezažijí nikde jinde. Právě proto je také mezi jezdci tak oblíbená.
Opět se očekává souboj dvou tradičních rivalů – značek Citroën a Ford. Loeb, kterému se jako jedinému neskandinávskému jezdci podařilo tuto rallye v roce 2004 vyhrát, by rád oslavil jubilejní 100.start vítězstvím. Stejné ambice si dělá i Mikka Hirvonen. A nebo se bude tentokrát smát někdo třetí?
V souladu s novými pravidly o pneumatikách budou mít týmy k dispozici pouze jeden vzorek – úzké Pirelli Sottozero s dlouhými hroty. V každém voze mohou být dvě rezervní kola.
Oproti roku 2007 zaznamenala Švédská rally mnoho změn. Hlavní servisní zóna se přestěhovala z Hagforsu do Karlstadu, a také mnoho zkoušek doznalo změn. Pouze šest ze dvaceti se pojede ve stejné podobě jako vloni. Mnoho dalších je známých z předchozích let. Soutěž startuje ve čtvrtek večer superspeciálkou na dostihové dráze. Celkem rallye měří 1440,08 km, z nichž bude 340,24 km měřených.
Ford – sedm Focusů WRC
Po relativně mírném počasí během Rallye Monte Carlo, kde si posádky příliš sněhu a ledu neužily, čekají puristé určitou satisfakci ve Švédsku. Všichni sní o teplotách kolem –20 °C, zmrzlých tratích a vysokých sněhových bariérách kolem nich. Jestli se jejich představy naplní, ukáží teprve následující dny. Dokonce, vzhledem k nedostatku sněhu, ležel nad uspořádáním soutěže velký otazník. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, stejně jako jejich týmoví kolegové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila, se budou muset v každém případě spolehnout na pneumatiky opatřené hroty, brýle proti oslnění sluncem a vyhřívanou obuv.
Tradiční zimní soutěž v nehostinném regionu Varmland v centrálním Švédsku je vždy dokonalou prověrkou techniky i lidí. Finské posádky týmu Ford Abu Dhabi se v těchto podmínkách cítí jako ryby ve vodě, protože právě na takových tratích vyrostly. Udržet v nepříjemném chladu jejich Focusy RS WRC ve špičkovém stavu však vyžaduje i nesmírné úsilí mechaniků.
Hroty v pneumatikách Pirelli dodají vozu neskutečnou přilnavost, opora ve sněhových bariérách (pokud budou) jim umožní projíždět zatáčky vysokou rychlosti. Nejseverněji položenou soutěž světového šampionátu vyhrál za její pětačtyřicetiletou historii pouze jednou jezdec, nepocházející ze Skandinávie.
Mikko Hirvonen startoval na Švédské rally již pětkrát, vloni dojel třetí a byl také vítězem poslední zimní soutěže v Norsku. „Každý se mě ptá, jestli se cítím být favoritem. Je jen pár lidí, kteří mohou pomýšlet na vítězství a já jsem jedním z nich. Jako favorit se necítím. Budu trochu pod tlakem, ale to jsem byl i v Monte Carlu a nakonec jsem zajel dobrý výsledek. Cítím, že tohle je první ze soutěží, kterou bych měl vyhrát, pokud chci bojovat o titul mistra světa,“ říká Hirvonen před startem.
„Doufám, že nás čekají pravé zimní podmínky. Když bude dostatek sněhu a ledu, budou pneumatiky fungovat spolehlivě. Důležitá je také spolehlivost, protože nebudou tradiční třicetiminutové polední servisy, ale budeme mít pouze 15 minut na opravy za použití dílů, které povezeme ve voze. Moc s tím nesouhlasím, protože vás může během dopoledne potkat menší problém, který vás vyřadí na celý den. Focus je ale spolehlivé auto, takže se toho příliš neobávám,“ dodává Hirvonen.
Přestože Jari-Matti Latvala oslavil teprve dvaadvacáté narozeniny, ve Švédsku bude startovat již počtvrté. Doufá, že sněhová a ledová nadílka dorazí do Karlstadu právě včas. „Opravdová zimní soutěž je skutečná zábava. Sněhových rallye jsem zažil spoustu a pocit z takovéto rychlé jízdy mě naplňuje. Podmínky jsou pro nás příznivější než na šotolině, protože auto může být stále ve smyku. Takový styl naopak pomáhá při nájezdu do zatáček,“ říká.
„Když není země dost promrzlá, není to tak jednoduché. Nedostatek sněhu není takovým problémem. Bez ledu se ale dostává na povrch šotolina, na které se vytrhávají z pneumatik hroty. Sníh je dobrý, když vytvoří kolem cest bariéry, o které je možné se opřít. Když jsou nízké a měkké, snadno do nich můžete zapadnout. Přední kola proto musí stále směřovat mimo ně, aby se tomu zabránilo,“ dodává Latvala.
Třetí oficiálně nasazený Focus RS bude pilotovat jezdec Abu Dhabi Khalid Al Qassimi se spolujezdcem Michaelem Orrem. „Je těžké přemýšlet o tom, jak budu k soutěži přistupovat. Na sněhu jsem jel pouze jednou, asi před rokem při krátkém testu. Mám tedy málo zkušeností, ale je mi jasné, že to bude úplně něco jiného než na asfaltu nebo na šotolině. Musím se snažit najet na sněhu co nejvíce kilometrů a teprve pak zjistím, co a jak. Odstartujeme klidně a budeme se snažit poznat podmínky a chování auta. Na tom budeme stavět. Zjistil jsem, že na sněhu se nejvíce vyplácí technika, při které se kola otáčejí jenom tak, aby se hroty co nejvíce zabodávaly do ledu pod ním. Až si to vyzkouším při samotné soutěži, mohu na tom dále pracovat,“ dodává Quassimi.
Na start Švédské rally se vedle továrních vozů postaví dalších pět Focusů RS WRC řízených jezdci Gigi Galli, Henning Solberg, Matthew Wilson, soukromé Focusy WRC budou pilotovat Andreas Mikkelsen a Peter Van Merksteijn.
Citroën – čtyři vozy
Do jediné klasicky zimní rallye v sezoně vysílá Citroën Sport dva vozy C4 WRC s posádkami Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordó – Marc Martí. Do výčtu je třeba započítat také soukromé C4 WRC s posádkou Urmo Aava – Kulda Sikk a Xsaru WRC posádky Conrad Rautenbach – David Senior. Tyto vozy jedou za stáj PH Sport a za technické podpory Citroën Sport.
„Závodit na těchto extrémně rychlých, ledových zkouškách je vyloženě radost,“ potvrzuje Sébastien Loeb a přidává výčet všeho, co je pro švédské tratě typické a nezbytné – od udržení pozornosti na dlouhých tratích, přes množství ledových úseků a optimální nastavení vozu až po využití sněhových bariér pro udržení se na trati. „To je veliký zážitek. A když vás hřeby drží na trati, je to opravdu fantastická rallye.“
Dani Sordó přidal na jedné z nejnáročnějších soutěží před rokem bod k těm, které vybojoval jeho týmový kolega. „Když hroty drží, můžete si s autem dělat, co chcete, a pak je to obrovská zábava. Pokud však sněhová vrstva neumožní hrotům se dobře zarýt, může se to negativně projevit na přesnosti řízení auta. Přidáme-li k tomu všemu ještě extrémně vysoké rychlosti, pak se ze Švédska může stát velice těžká soutěž.“
Technický šéf Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon k tomu dodává. „Vezmeme v úvahu dlouhý seznam všech parametrů. Myslím tím teploty pod nulou, vysokou průměrnou rychlost, přítomnost sněhových bariér a dlouhé reakční časy, které jsou mezi okamžikem od povelu řidiče a tím, kdy auto skutečně začne reagovat. Tento fenomén jasně diktuje použít užší pneumatiky s nižší vrstvou gumy pro lepší kontakt s podkladem. Bez sněhu by to mohla být soutěž obzvlášť náročná na tlumiče. Kdyby byla zmrzlá šotolina odkrytá, museli bychom je zdrsnit a bylo by to zase náročnější po mechanické stránce. Letošní regulace připouští jediný typ hrotů – Pirelli Sottozero, zatímco dříve jsme mohli vybírat, jak moc mají hroty vyčnívat z podložky. To je důležitý faktor a stejně jako ostatní družstva se nemůžeme opřít o zkušenost z minulosti.“
Na Švédské rallye se Sébastien Loeb a Daniel Elena postaví na startovní čáru ve 100. startu v mistrovství světa. „To je pěkné číslo, ale pro mě není nejdůležitější. Naším cílem je pokusit se vyhrát, což nebude snadné. Hlavně proto, že o víkendu startujeme jako první, což právě ve Švédsku může být handicapem.”
Zbytek světa
S továrními vozy Subaru pojedou opět Petter Solberg a Chris Atkinson, se soukromých kjezdců se představí mj. Ostberg. Suzuki reprezentují seveřané Gardemeister a Andersson. Silně zastoupena je také skupiny N, v níž se představí vedle Japance Araia, nám dobře známých jezeců Flodina a Svedlunda, také naši jezdci Martin Prokop a Josef Semerád.
JL, 7.2.2008
V souladu s novými pravidly o pneumatikách budou mít týmy k dispozici pouze jeden vzorek – úzké Pirelli Sottozero s dlouhými hroty. V každém voze mohou být dvě rezervní kola.
Oproti roku 2007 zaznamenala Švédská rally mnoho změn. Hlavní servisní zóna se přestěhovala z Hagforsu do Karlstadu, a také mnoho zkoušek doznalo změn. Pouze šest ze dvaceti se pojede ve stejné podobě jako vloni. Mnoho dalších je známých z předchozích let. Soutěž startuje ve čtvrtek večer superspeciálkou na dostihové dráze. Celkem rallye měří 1440,08 km, z nichž bude 340,24 km měřených.
Ford – sedm Focusů WRC
Po relativně mírném počasí během Rallye Monte Carlo, kde si posádky příliš sněhu a ledu neužily, čekají puristé určitou satisfakci ve Švédsku. Všichni sní o teplotách kolem –20 °C, zmrzlých tratích a vysokých sněhových bariérách kolem nich. Jestli se jejich představy naplní, ukáží teprve následující dny. Dokonce, vzhledem k nedostatku sněhu, ležel nad uspořádáním soutěže velký otazník. Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, stejně jako jejich týmoví kolegové Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila, se budou muset v každém případě spolehnout na pneumatiky opatřené hroty, brýle proti oslnění sluncem a vyhřívanou obuv.
Tradiční zimní soutěž v nehostinném regionu Varmland v centrálním Švédsku je vždy dokonalou prověrkou techniky i lidí. Finské posádky týmu Ford Abu Dhabi se v těchto podmínkách cítí jako ryby ve vodě, protože právě na takových tratích vyrostly. Udržet v nepříjemném chladu jejich Focusy RS WRC ve špičkovém stavu však vyžaduje i nesmírné úsilí mechaniků.
Hroty v pneumatikách Pirelli dodají vozu neskutečnou přilnavost, opora ve sněhových bariérách (pokud budou) jim umožní projíždět zatáčky vysokou rychlosti. Nejseverněji položenou soutěž světového šampionátu vyhrál za její pětačtyřicetiletou historii pouze jednou jezdec, nepocházející ze Skandinávie.
Mikko Hirvonen startoval na Švédské rally již pětkrát, vloni dojel třetí a byl také vítězem poslední zimní soutěže v Norsku. „Každý se mě ptá, jestli se cítím být favoritem. Je jen pár lidí, kteří mohou pomýšlet na vítězství a já jsem jedním z nich. Jako favorit se necítím. Budu trochu pod tlakem, ale to jsem byl i v Monte Carlu a nakonec jsem zajel dobrý výsledek. Cítím, že tohle je první ze soutěží, kterou bych měl vyhrát, pokud chci bojovat o titul mistra světa,“ říká Hirvonen před startem.
„Doufám, že nás čekají pravé zimní podmínky. Když bude dostatek sněhu a ledu, budou pneumatiky fungovat spolehlivě. Důležitá je také spolehlivost, protože nebudou tradiční třicetiminutové polední servisy, ale budeme mít pouze 15 minut na opravy za použití dílů, které povezeme ve voze. Moc s tím nesouhlasím, protože vás může během dopoledne potkat menší problém, který vás vyřadí na celý den. Focus je ale spolehlivé auto, takže se toho příliš neobávám,“ dodává Hirvonen.
Přestože Jari-Matti Latvala oslavil teprve dvaadvacáté narozeniny, ve Švédsku bude startovat již počtvrté. Doufá, že sněhová a ledová nadílka dorazí do Karlstadu právě včas. „Opravdová zimní soutěž je skutečná zábava. Sněhových rallye jsem zažil spoustu a pocit z takovéto rychlé jízdy mě naplňuje. Podmínky jsou pro nás příznivější než na šotolině, protože auto může být stále ve smyku. Takový styl naopak pomáhá při nájezdu do zatáček,“ říká.
„Když není země dost promrzlá, není to tak jednoduché. Nedostatek sněhu není takovým problémem. Bez ledu se ale dostává na povrch šotolina, na které se vytrhávají z pneumatik hroty. Sníh je dobrý, když vytvoří kolem cest bariéry, o které je možné se opřít. Když jsou nízké a měkké, snadno do nich můžete zapadnout. Přední kola proto musí stále směřovat mimo ně, aby se tomu zabránilo,“ dodává Latvala.
Třetí oficiálně nasazený Focus RS bude pilotovat jezdec Abu Dhabi Khalid Al Qassimi se spolujezdcem Michaelem Orrem. „Je těžké přemýšlet o tom, jak budu k soutěži přistupovat. Na sněhu jsem jel pouze jednou, asi před rokem při krátkém testu. Mám tedy málo zkušeností, ale je mi jasné, že to bude úplně něco jiného než na asfaltu nebo na šotolině. Musím se snažit najet na sněhu co nejvíce kilometrů a teprve pak zjistím, co a jak. Odstartujeme klidně a budeme se snažit poznat podmínky a chování auta. Na tom budeme stavět. Zjistil jsem, že na sněhu se nejvíce vyplácí technika, při které se kola otáčejí jenom tak, aby se hroty co nejvíce zabodávaly do ledu pod ním. Až si to vyzkouším při samotné soutěži, mohu na tom dále pracovat,“ dodává Quassimi.
Na start Švédské rally se vedle továrních vozů postaví dalších pět Focusů RS WRC řízených jezdci Gigi Galli, Henning Solberg, Matthew Wilson, soukromé Focusy WRC budou pilotovat Andreas Mikkelsen a Peter Van Merksteijn.
Citroën – čtyři vozy
Do jediné klasicky zimní rallye v sezoně vysílá Citroën Sport dva vozy C4 WRC s posádkami Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordó – Marc Martí. Do výčtu je třeba započítat také soukromé C4 WRC s posádkou Urmo Aava – Kulda Sikk a Xsaru WRC posádky Conrad Rautenbach – David Senior. Tyto vozy jedou za stáj PH Sport a za technické podpory Citroën Sport.
„Závodit na těchto extrémně rychlých, ledových zkouškách je vyloženě radost,“ potvrzuje Sébastien Loeb a přidává výčet všeho, co je pro švédské tratě typické a nezbytné – od udržení pozornosti na dlouhých tratích, přes množství ledových úseků a optimální nastavení vozu až po využití sněhových bariér pro udržení se na trati. „To je veliký zážitek. A když vás hřeby drží na trati, je to opravdu fantastická rallye.“
Dani Sordó přidal na jedné z nejnáročnějších soutěží před rokem bod k těm, které vybojoval jeho týmový kolega. „Když hroty drží, můžete si s autem dělat, co chcete, a pak je to obrovská zábava. Pokud však sněhová vrstva neumožní hrotům se dobře zarýt, může se to negativně projevit na přesnosti řízení auta. Přidáme-li k tomu všemu ještě extrémně vysoké rychlosti, pak se ze Švédska může stát velice těžká soutěž.“
Technický šéf Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon k tomu dodává. „Vezmeme v úvahu dlouhý seznam všech parametrů. Myslím tím teploty pod nulou, vysokou průměrnou rychlost, přítomnost sněhových bariér a dlouhé reakční časy, které jsou mezi okamžikem od povelu řidiče a tím, kdy auto skutečně začne reagovat. Tento fenomén jasně diktuje použít užší pneumatiky s nižší vrstvou gumy pro lepší kontakt s podkladem. Bez sněhu by to mohla být soutěž obzvlášť náročná na tlumiče. Kdyby byla zmrzlá šotolina odkrytá, museli bychom je zdrsnit a bylo by to zase náročnější po mechanické stránce. Letošní regulace připouští jediný typ hrotů – Pirelli Sottozero, zatímco dříve jsme mohli vybírat, jak moc mají hroty vyčnívat z podložky. To je důležitý faktor a stejně jako ostatní družstva se nemůžeme opřít o zkušenost z minulosti.“
Na Švédské rallye se Sébastien Loeb a Daniel Elena postaví na startovní čáru ve 100. startu v mistrovství světa. „To je pěkné číslo, ale pro mě není nejdůležitější. Naším cílem je pokusit se vyhrát, což nebude snadné. Hlavně proto, že o víkendu startujeme jako první, což právě ve Švédsku může být handicapem.”
Zbytek světa
S továrními vozy Subaru pojedou opět Petter Solberg a Chris Atkinson, se soukromých kjezdců se představí mj. Ostberg. Suzuki reprezentují seveřané Gardemeister a Andersson. Silně zastoupena je také skupiny N, v níž se představí vedle Japance Araia, nám dobře známých jezeců Flodina a Svedlunda, také naši jezdci Martin Prokop a Josef Semerád.
JL, 7.2.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













