Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Finská rally - Finové nebo Francouz?

O vítězství v prestižní domácí soutěži – Finské rally, dříve Rally 1000 jezer se budou rvát dva jezdci jednoho týmu. Shodou okolností jedou oba za Ford, který po polovině sezony vede hodnocení značek. Cestu k úspěchu jim bude chtít znepříjemnit Loeb s Citroënem.

Po šestitýdenní letní přestávce čeká startovní pole mistrovství světa jedna z nejtěžších rallye celé sezony. Její letošní ročník měří 342 kilometrů, které jsou rozložené do 24 rychlostních zkoušek, z nichž 12 se pojede pouze jednou a 80 km zkoušek bude na zcela nových tratích.
Ostatní soupeři se jistě postarají o to, aby nebyl boj o vítězství záležitostí pouze dvou posádek s Focusy RS. Mikko Hirvonen – Jarmo Lehtinen a Jari-Matti Latvala – Miikka Anttila však slibují nelítostnou bitvu. Oběma posádkám je jasné, že Finská rally bude pro tým jedinečnou příležitostí k rozšíření sedmibodového náskoku před druhým v pořadí šampionátu značek.
Vítězství ve Finsku je mezi jezdci zvláště ceněno. Pro naprostou většinu z nich však zůstává pokoření vrcholu domoviny soutěžáckého sportu nesplněným snem. Domácí jezdci jsou ve výhodě a od roku 1957 nestanul Fin na nejvyšším stupínku pouze šestkrát. Rychlé tratě v okolí Jyväskylä jsou lemovány davy místních fanoušků, kteří v krajině lesů a jezer mohutně povzbuzují své krajany. Domácí jezdci na těchto charakteristických tratích vyrostli a pravidelně ukazují „zbytku světa“ svá záda již během prvních kilometrů. Pět ze šesti nejrychlejších soutěží historie MS se jelo ve Finsku. V roce 2005 byla průměrná rychlost vítěze 122,86 km/h.
Hladké široké cesty, rovné jako kulečníkový stůl, by mohly svádět k myšlence o jednoduchosti finské soutěže. Opak je pravdou, protože jde o technicky nesmírně náročnou rally. Mohutné skoky následují často za zatáčkou, najížděnou naslepo. Také četné horizonty je třeba najíždět s pedantskou přesností, protože nájezd rozhoduje o postavení vozu po dopadu před další zatáčkou.
Mikko Hirvonen pojede domácí soutěž již posedmé. V Jyväskylä bydlí a v den startu soutěže oslaví 28. narozeniny. Loňské druhé místo je jeho zatím nejlepším umístěním. „Už od dětství jsem stával u tratí a sledoval hrdiny jako Markku Alen nebo Ari Vatanen. Bude tady celá moje rodina a všichni mí kamarádi. Kdybych mohl před nimi stát v neděli odpoledne na nejvyšším stupínku, byl by to fantastický pocit. Jsou tu i další jezdci, kteří mají na to, aby mi v tom zabránili. Touha po vítězství mě dostává malinko pod tlak, ale není to nic, s čím bych se nevyrovnal. Už se nemohu dočkat, protože do domácí soutěže odstartuji poprvé jako vedoucí muž šampionátu. Tady záleží hlavně na odvaze, stoprocentních rozpisech a na přesnosti. Zkrátka tu není žádný prostor pro chyby.,“
Ani Latvala neskrývá svou nedočkavost. „Bylo by ohromné vyhrát domácí Finskou rally. Zdejší vítězství má větší cenu, než vítězství kdekoli jinde. Člověk musí tuhle soutěž znát a jet naplno od startu až do cíle bez chyb. Kdo chce pomýšlet na vítězství, musí absolvovat celou soutěž – od startu až do cíle – alespoň dvakrát. Mně už se to podařilo a mám k dobru další tři starty,“ říká třiadvacetiletý Latvala.
„Část nových sobotních úseků znám. Některé z nich jsou užší, než tradiční široké erzety druhé etapy. Po druhém místu v Turecku si věřím. V Argentině a v Itálii jsem chyboval, v Řecku mě potkaly problémy. Turecký výsledek byl pro mě hodně důležitý. Dodal mi před letní přestávkou velkou kuráž do bojů s Mikkou a Loebem.“
Na startu Finské rally napočítáme dalších devět Focusů RS WRC, s nimiž pojedou Galli, H. Solberg, Wilson, Villagra, Companc, další čtyři Focusy RS nasazují soukromníci Mikkelsen, Al Qassimi, Rantanen a Hiltunen.
V pořadí na předních místech bude chtít zamíchat také Subaru se Solbergem a Atkinsonem, po pause se do světového šampionátu vrací Suzuki s Gardemeisterem a Anderssonem.


Citroën do druhého poločasu

Citroën Total Sport vstupuje na severskou půdu s dvojicí vozů C4 WRC a posádkami Dani Sordo – Marc Marti a Sébastien Loeb – Daniel Elena. Naopka Conrad Rautenbach – David Senior a Estonci Urmo Aava – Kuldar Sikk, kteří budou prakticky bojovat na domácí půdě, pojedou s vozy C4 v privátní stáji PH Sport s technickou podporou Citroën Sport Technologies.
„Nejsou to jen piloti, kteří potřebují sbírat zkušenosti na zdejších tratích. Také inženýři potřebují porozumět tratím ještě před tím, než začnou pracovat na optimálním nastavení vozů," říká technický manažer Citroën Total Sport Xavier Mestelan-Pinon. „Najít ideální nastavení auta pro zdejší ultra rychlé tratě není snadné, nicméně důležitější je vyváženost. Jsme potěšeni výsledky, kterých jsme dosáhli během testování v červenci hlavně díky vynikající práci Daniho a Marca. Citroën tu ještě nevyhrál a bylo by krásné, kdyby se to povedlo zrovna letos. Ale postupujme krok za krokem, naše minulá zkušenost z Rallye Finsko nám velí být zvláště opatrní."
Po přestávce je Sébastien Loeb nažhaven na pokračování sezony v sedmi zbývajících podnicích, Finskem počínaje. „Ještě nikdy jsme tu nevyhráli a tudíž je to i jeden z cílů, které jsme si dali pro rok 2008. Velice rád bych vyhrál a vytvořil si lepší pozici v hodnocení pilotů, ale kvůli tomuto cíli nemám nejmenší chuť zbytečně riskovat proto, abych si udělal další čárku v počtu vítězství. Právě před rokem jsme ztráceli devět bodů. Letos je odstup jen tříbodový. Proto si nemůžeme dovolit dělat sebemenší chyby. Nebude to vůbec snadné, tady v lesích, kde se jede na ostří nože a kde stromy se ohýbají tak nízko."
Sebevědomí Dani Sorda náležitě posílil nedávný úspěch na Kouvola-based O.K. Auto-Ralli. „Bylo to moje první vítězství na voze WRC, a navíc na šotolině, což mě velice potěšilo. Vím, že konkurence nebyla nejsilnější a že na Rallye Finsko budeme čelit mnohem těžší. Cítil jsem se ale dobře na rychlých testech a při dlouhých skocích. Mám radost z výsledků práce, kterou jsme odvedli v červenci při testování a která by nám měla pomoci v boji proti místním specialistům na tyto tratě. Náš cíl je jasný – skončit co nejvýše a získat nějaké body pro Citroën."

Již podruhé během posledních dvou let je téměř polovina měřených úseků nová. Organizátoři vybírali tratě zejména s ohledem na kvalitu jejich podkladu, který musí odolat opakovaným průjezdům více než stovky soutěžních vozů. Soutěž zahájí ve čtvrtek večer tradiční divácká rychlostní zkouška v areálu dostihového závodiště, páteční tratě povedou na západ od Jyväskylä. Největší změny se dotkly druhé etapy, která tvoří prakticky polovinu celé soutěže. Posádky se sice vydají do tradičních míst v okolí Jamsa, ale pět z deseti úseků je nových. Z bezpečnostních důvodů se nepojede klasika všech klasik, rychlostní zkouška Ouninpohja s nejdelšími skoky. Použita bude pouze její část v rámci jiného testu. Celková délka soutěže je 1461,58 kilometrů, z nichž je 340,42 měřených.

JL, 31.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar