Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Filip Schovánek - 100 startů v rallye

V Rallye Korsika získali Jan Kopecký a Filip Schovánek dva body za sedmé místo. Důvod k radosti měl spolujezdec Filip Schovánek, který ve Francii usedl do soutěžního vozu posté jako navigátor. Ani v tomto případě nespadlo jablko daleko od stromu, jméno Schovánek se v rallye objevuje už 70. let.

Už v sedmdesátých letech se na automobilových soutěžích objevovali manželé Václav a Alena Schovánkovi, které za nedlouho následoval ještě Pavel Schovánek. Ten během kariéry navigoval spoustu jezdců, ale největších úspěchů dosáhl s Antonínem Císařem a hlavně pak s Václav Blahnou. S ním na třináct let vytvořil nerozlučnou dvojici, která vybojovala mnoho výborných výsledků, nejdříve s tovární Škodou 130 RS, později s vozy Lada a Ford. Bezpochyby největším úspěchem byla osmá příčka v Rallye Akropolis 1981.
Filip Schovánek je považován za jednoho z nejlepších a nejzkušenějších spolujezdců u nás. Rallye Korsika byla jeho 29. soutěží světového šampionátu. Filipova kariéra začala poněkud odlišně od ostatních spolujezdců, neboť jej volant nelákal. Vždy chtěl pokračovat ve šlépějích svého otce. Ačkoliv Filipa k navigování nenutil, byl rád, že Filip chce v započaté rodinné tradici pokračovat. Byl výrazně nápomocen radou i pomocí, po soutěžích jezdil jako týmový „logistik“ ještě v dobách, kdy neměl řidičské oprávnění.
Svoji první soutěž absolvoval Filip Schovánek v roce 2000 s Antonínem Bergerem jr. v Rallye Šumava. Ford Escort Cosworth RS dovezl nově sestavenou dvojici do cíle na 7.místě ve skupině N. Poprvé vystoupile na stupně vítězů ve své třetí soutěži, v pačejovském sprintu obsadili 3. místo ve skupině N.
Rok 2001 byl ve znamení přestupu do vozu Mitsubishi Lancer EVO VI ve skupině N4 a především přestupu k Janu Klokočkovi. Hned úvodní soutěž Rallye Šumava přinesla 4. místo ve skupině. Nejcennějším výsledkem bylo3. místo ve skupině a 13. celkově v Rallye Bohemia.
Rok 2001 byl významným tím, že po dlouhém přemlouvání svého otce si vyzkoušel rallye i okruhový pilot Jan Kopecký. Pavel Schovánek sledoval nejen Jana Kopeckého na trati, ale i organizaci týmu Motorsport Kopecký. Dlouho nepřemýšlel a Filipovi oznámil, že pokud má mít jeho závodění vyšší cíle, pak sázka na spolupráci s Janem Kopeckým je správnou volbou. Pavel Schovánek oslovil Josefa Kopeckého, zda by nebyl zájem o dlouhodobější spolupráci obou mladíků.
První společnou soutěží byla Rallye Matador Púchov se Škodou Octavia Kit, a hned na sebe poutali na sebe pozornost. Po úvodní etapě jim patřila 6. pozice absolutně. Bohužel do druhé etapy se nepodařilo vůz nastartovat kvůli zamrznutí vozu. Rok 2002 byl rokem několika výrazných událostí. Především startovali v Blovicích s vozem Toyota Corolla WRC a s Mitsubishi Lancer EVO VI se zúčastnili první zahraniční soutěže a z chorvatské INA Delta rallye si odváželi pohár za 3. místo.
První vítězství oslavili na Rallysprintu Kopná, opět Toyotou Corolla WRC, s níž také debutovali na mistrovství světa – Deutschland rallye, kterou však nedokončili pro poruchu převodovky. Na slovenské Mikoně poprvé vyzkoušeli i vůz Ford Focus WRC, který je dovezl pro stříbrné věnce.
První soutěží Mezinárodního Mistrovství ČR v rallye, kde nenašli přemožitele, byla třebíčská soutěž, opět Corollou WRC. V celkovém hodnocení domácí šampionátu jim patřilo čtvrté místo.
Následující rok výrazně ovlivnil sportovní vývoj posádky, neboť začala spolupráce s továrním týmem Škoda Motorsport. Podpora znamenala především dostupnost špičkového vozu, který měl ovšem ve zlaté éře české rallye mnoho zdatných soupeřů na domácích rychlostních zkouškách. Úvod sezóny byl smolný, neboť se nepodařilo v prvních pěti soutěžích dovézt vůz do cíle. Do černé série patří i hrůzostrašná havárie na Slovensku.
Cíl spatřili až v Mladé Boleslavi, kde po poruše vozu skončili na 25.místě, ale byla to první dokončená soutěž v sezóně. Následovalo 12. místo v Německé rallye a start ve Finské rallye s vozem skupiny N. Závěr sezóny se povedl, neboť 3. místo v Barum rally, vítězství v Příbrami a Třebíči posunulo posádku Kopecký a Schovánek až na bronzový stupínek v mistrovství republiky 2003.
Premiérový titul domácích šampiónů získali v následující sezóně, v níž měli od Škoda Motorsport poprvé k dispozici Fabii WRC. Čtyřikrát dokázali zvítězit, a k tomu ještě dvě druhá a dvě třetí místa. Poprvé se s Fabií WRC představili také ve světové soutěži, bohužel po havárii Katalánskou rallye nedokončili. Vedle domácího titulu byl Jan Kopecký v anketě Zlatý volant vyhlášen jezdcem roku a Filip Schovánek spolujezdcem roku.
V roce 2005 pravidelně střídali kokpit Škody Fabia WRC, produkčního vozu Mitsubishi Lancer EVO VII a nově vyvíjeného Škoda Fabia Kit Car. V Rallye Bohemia obhájili vítězství z loňského roku a zkušenosti z předchozího roku získané při startu v Katalánské rallye dokázali proměnit v zisk premiérového bodu z MS. Ačkoliv tento rok se již zdaleka nekladla priorita na domácí mistrovství, přesto jim patřilo třetí místo v konečném pořadí.
Deset startů se Škodou Fabia WRC ve vybraných světových soutěžích bylo hlavní prioritou sezóny 2006. Už třetí start přinesl senzaci v podobě pátého místa v Katalánské rallye. Nečekané bylo také první vítězství v rychlostní zkoušce v seriálu WRC na Rallye Sardinia. V tomto roce rozšířili bilanci o dvě vítězství v rychlostních zkouškách během Německé rallye, ve které si česká posádka připsala dva světové body za sedmé místo. Nečekaný, o to více potěšující, byl i světový bod z Finské rallye za osmé místo. V celkovém hodnocení MS jezdců patřilo Kopeckého patnácté místo. Jan i Filip obhájili svá vítězství v anketě Zlatý volant.
Dvacátým startem ve světové soutěži byla Rallye Monte Carlo 2007, kde dovezli vůz Škoda Fabia WRC na osmé pozici. Následující severské turné skončilo rovněž nečekaným úspěchem, neboť po desáté pozici ve Švédsku si odváželi ze zasněženého Norska bod za osmé místo. Řecká rallye je náročná nejen pro posádky, ale především pro soutěžní vozy. Veškeré útrapy řeckých erzet vůz Škoda Fabia WRC přestál výtečně a tým slavil v Řecku sedmé místo.
Po havárii ve Finsku přišel zatím vrchol sezóny, neboť Jan Kopecký s Filipem Schovánkem dokázali po velké bitvě s jezdci absolutní světové špičky vybojovat páté místo a příslušnost k nejlepším posádkám světa potvrdili sedmým místem na Korsice.
Spolujezdec je plnohodnotným členem soutěžní posádky a bez špičkového výkonu navigátora nemá žádný pilot šanci na úspěch. V automobilových soutěžích stejně jako u pilota, tak i u spolujezdce může mít jakákoliv chyba katastrofální následky. Proto je každý kvalitní spolujezdec nesmírně ceněným.

JL, 22.10.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar