Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Filip Hartman - autokros je srdcová záležitost

Text a foto J.Lasík Říká se za vším hledej ženu. A toto přísloví u Hartmanů platí doslova. Protože, když jsme se Filipa Hartmana, úspěšného autokrosového jezdce divize Buggy 1600 zeptali, co jej přivedlo k autokrosu – tak bez rozmýšlení odpověděl – maminka.

A opravdu tomu tak bylo. Už od malička Filip Hartman proháněl po poli rodinné automobily, až jednou maminka pravila svému muži Jiřímu – tak už mu kup taky takovou buginu, jako má Jakub Novotný z nedaleké vesnice. Ovšem to zdaleka netušila, co tím způsobí. Deset let už jezdí Filip Hartman autokrosové závody.

Svoji roli asi sehrála i skutečnost, že bydlí v Chotči a do Lužan, odkud je Václav Fejfar, jsou to tři kilometry a do Mekky autokrosu, Štikovské rokle u Nové Paky asi deset kilometrů. Otec Jiří a syn Filip jsou ale tak trochu jiní než většina autokrosařů.

Právě na tuto skutečnost nás před časem upozornil Václav Fejfar, když jednou řekl: „Zastav se někdy u Hartmanů, to jsou nadšenci, buggy si stavějí a konstruují sami“.

Před deseti lety se Filip poprvé objevil na závodě v Humpolci s Racer Buggy 125, a to bez jakýkoliv zkušeností. V „dětské“ kategorii vydrželi do konce roku 2015. S přibývajícím věkem bylo však třeba přestoupit do vyšší kategorie. Volba padla na Junior buggy a stroj Filipa Šmída, mistra Evropy v roce 2014. To byla také poslední bugina, kterou si pořídili.

Další si už konstruovali sami, ovšem už s tím, aby se mohla jednou přestavět do divize 1600. Proto použili silnější konstrukci, jiné diferenciály a motocyklový motor YAMAHA R6 (Juniorbuggy). Po roce vyměnili motor za Kawasaki 940 Turbo a přestoupili do kategorie Buggy 1600. Na další sezónu postavili zcela novou buginu.

V letech 2016 až 2018 jsme vídali Filipa Hartmana v Junior buggy, a to nejen u nás, ale i v mistrovství Evropy. Účinkování ukončil v Evropě osmým místem, když bodoval ve všech závodech. Už tehdy byla v juniorkách velká konkurence, ale v 1600 je dnes ještě větší. V první sezoně absolvoval pouze jeden závod, v roce 2020 se Evropa vůbec nejela, vloni bodoval ve třech závodech, letos ve čtyřech, ale to stačilo jen na první dvacítku mezi 55 jezdci, kteří se během roku účastnili ME.
„Jen ve Francii, když ještě neplatilo omezení s benzinem a pneumatikami, startovalo v naší divizi padesát jezdců, z toho asi třicet Francouzů. Dnes může vyhrát dvacítka jezdců, konkurence je v naší divizi asi největší,“ říká Filip Hartman s Bárou na ruce. Ne nejde o fanynku, i když možná svým způsobem ano. Bára je devítiletý papoušek Ara, která chrání Filipa, jak se patří. Pohladit jsme si ji neodvážili.

V domácím šampionátu má z letošní sezony na kontě dvě druhá místa z Přerova a Poříčí, v Humpolci a Matschenbergu skončil čtvrtý. Celkově vybojoval třetí místo, stejně jako o rok dřív. Moc nechybělo a bojoval o nejvyšší příčku. Bohužel v nejednom případě překazil úspěch technický problém. Nejvíce si ale cení vítězství v mistrovském závodě v Nové Pace 2021. Stejně tak cenné je třetí místo v Itálii při Junior buggy.

Se současným autem startoval v 1600 dva roky, v roce 2022 a 2021, a zatím žádný přestup do vyšší kategorie nechystá. Ale jakmile ukončili letošní sezónu, začali chystat nový speciál opět vlastní konstrukce. Jediné, co můžeme prozradit, už v ní nebude přeplňovaný motocyklový motor Kawasaki 900. Důvod? Při minimální dané hmotnosti buginy + 50 kilogramů oproti atmosferickým motorům výkon nestačí a výše už nelze jít…


„Když jsme stavěli první auto, tak jsme si od konkurence leccos okoukali. Hodně věcí nám poradil Jaroslav Nikodém, otec Petra. Jinak vám nikdo nic neřekne a všechno se tají. Máte vlastně tři možnosti. Jednak si buggy pronajímat na závody. Sice se nemusíte o nic starat, ale průvan v peněžence je značný.

Druhá varianta je nechat si postavit tovární buggy s homologovaným rámem, do kterého vám zastaví motor dle přání. Může to být i s plným servisem. A třetí možnost, kterou jsme si zvolili my, je postavit si kompletně celé auto sami včetně rámu. Podle nařízení FIA musí být rám ze silnějších trubek, takže je pak těžší, z čehož radost nemáme, ale je to pro nás tak trochu srdcová záležitost… Ale pokud vím, tak touto cestou v celé Evropě jdeme už jen my, Petr Nikodém a David Horák,“ vysvětluje Filip Hartman.


Nechme se tedy překvapit, s čím se objeví na prvním závodě v sezóně 2023, ale určitě budou chtít patřit opět mezi nejrychlejší. Držíme palce.



JL 24.11.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar