Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Fiat se vrací do světa rallye

Do světa velkých automobilových rallye patřila v sedmdesátých letech neodmyslitelně značka Fiat, zvláště pak verze 131 Abarth. Kromě Safari rallye vítězila snad ve všech soutěžích po celém světě. V roce 1982 musel však Fiat ustoupit Lancii, ale nyní se konečně začíná vracet do povědomí příznivců rallye.

 

Soutěžní automobily Fiat na sebe poprvé upozornily počátkem 70. let s modelem Spyder 124 se čtyřválcem 1,6 litru a výkonem 150 k. Jeho schopnosti prokázal prvním místem v řecké Akropolis a rakouské Alpenfahrt Hakan Lindberg. Fiat si však v roce 1972 připsal i další úspěchy, což mu vyneslo druhou příčku v mezinárodním šampionátu značek (titul MS ve značkách se udílí teprve od roku 73). Navíc tovární jezdec Rafaelle Pinto vyhrál evropský šampionát.

V letech 1973 až 75 jej vystřídal 124 Abarth, jehož nejsilnější verze měla čtyřválec 1.8 litru o výkonu 170 k, resp. až 210 k a hmotnosti pouhých 980 kilogramů. Tehdejší rallye se odehrávaly ve znamení soubojů vozů Fiat, Lancia Fulvia, Renault Alpine a Opel Ascona. Achim Warmbold vyhrál v roce 1973 pověstný Rajd Polski, když jej dokončily v časovém limitu pouze tři posádky. Kromě Warmbolda ještě s vozy Wartburg a Polski Fiat. V MS obhájil Fiat druhou příčku, stejně jako o rok později, kdy Fiaty v pořadí Pinto, Paganelli a Alen obsadily první tři příčky v Portugalsku. Své oficální účinkování ukončil vůz po sezoně 1975, v níž Alen vyhrál v Portugalsku před Mikkolou a v Monte Carlu se za druhým Mikkolou srovnali Alen a Bacchelli. Úpěšnou kariéru vozu završil Maurizio Verini ziskem titulu mistra Evropy.

Mezitím Fiat změnil svoji obchodní politiku a místo dvoumístného vozu upřednostnil klasický čtyřdveřový sedan. Volba padla na Fiat131, opět připravený ve spolupráci s firmou Abarth. S tímto vozem také začala zlatá doba Fiatu korunovaná několika světovými tituly. Technici dokázali ze seriové verze 131 Mirafiori připravit automobil vhodný jak pro asfaltové, tak i šotolinové rallye. Jedině do Afriky se moc nehodil. Na černém kontintně nikdy nevyhrál, nejlepším umístěním byla Alenova třetí příčka 1979. Čtyřventilový dvoulitrový čtyřválec dosahoval největšího výkonu 250 k.

Poprvé se vůz ukázal na Rallye Elba 76, kde hned díky Alenovi vyhrál, stejně jako při světové Rallye 1000 jezer. V následujícím roce 77 získali první místa Alen (Portugalsko), Bacchelli (Nový Zéland), Andruet (San Remo), Salonen (Quebec) a Darniche (Korsika). K tomu přidali ještě stříbra Andruet (Monte Carlo, Salonen (Finsko), Verini (San Remo) a Lampinen (Quebec). A v Turíně mohli oslavovat první titul mistrů světa.

Ještě více radosti přinesl značce rok 1978, kdy získala prvenství jak ve značkách, tak v jednotlivcích. Neoficiálním mistrem světa stal Markku Alen po vítězství v Portugalsku, Finsku a San Remu. Další zlaté věnce přivezli Röhrl z Akropolis, Quebecu a Darniche z Korsiky. Následující sezona mnoho štěstí Fiatu nepřinesla, čest zachránil pouze Alen, když vyhrál ve Finsku a v Monte Carlu i Švédsku skončil třetí.

Naopak rok 1980 můžeme nazvat rokem Fiatu, neboť opět vybojoval oba tituly. Tentokrát byl hrdinou Röhrl, který zvítězil v Monte Carlu, Portugalsku, Argentině a v San Remu. Titul mistra světa putoval do německého Řezna. Finská půda opět nejlépe svědčila Alenovi.

Ale to se už blížil pomalu konec soutěžního oddělení, neboť zelenou dostala Lancia. V době, kdy začínala éra vozů Audi Quattro, vyhrál Fiat svoji poslední soutěž v Portugalsku a po dvou druhých místech v Řecku a ve Finsku (Alen) čekají Italové na další úspěch ze světových rallye dodnes. Ještě připomeňme, že

v roce 1981 získal evropské zlato Adartico Vudafieri.

 

Začátek nové éry - Punto Abarth

Do světa velkých rallye by se mohl Fiat vrátit už v příštím roce, i když nikoliv v prestižní kategorii WRC, ale Super 2000. Už na letošní sezonu se Fiat připravoval velice důkladně a velkým nasazením. S novým Grande Punto se oficiálně zúčastní Mistrovství Itálie (10 rallye) a Mistrovství Evropy (9 rallye).

Dva tovární Fiaty Punto Abarth S2000 budou v italském šampionátu pilotovat posádky Andreucci -Andreussi a Navarra (ME z roku 1998 se Subaru Impreza) spolu s D'Amorem. Evropského mistrovství se zúčastní Basso a Dotta, kteří vloni obsadili s Puntem Abarth Super 1600 celkově druhé místo za svým krajanem Travagliou s Renaultem Clio. Na Barum rallye, kam má letos opět namířeno, dojel druhý.

Trio rychlých Italů by se mělo vydat na zkušenou na dvě světové rallye, přičemž jednou z nich bude s největší pravděpodobností domácí Rallye Sardinie. Vůz měl premiéru na březnové Rallye del Ciocco, kde Andreucci s přehledem vyhrál.  Nová třída S2000 je určena pro vozy s pohonem všech kol, atmosferickým motorem s maximálními otáčkami 8300 a minimální hmotností 1100 kg. Novou kategorii bere Fiat velice vážně. Projektové práce začaly už v lednu 2005 a na podzim byl vůz poprvé vystaven na autosalonu ve Frankfurtu. Nejdříve byl testován s dvoulitrem z okruhové Alfy 156, později s vlastním dvoulitrem. Poprvé v historii značky bude mít pohon všech kol. Nepřeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 270 k při 8250/min je spojen se šestistupňovou převodovkou se sekvenčním ovládáním.

Fiat nezapomíná ani na sportovně založené zákazníky, pro které vypisuje značkové poháry -  Fiat Abarth International Trophy a Fiat Abarth National Trophy. Obou se mohou zúčastnit týmy s modely Punto Super 1600, Punto HGT 1,8 a Stilo 1,8 16V. Pro začínající mladé jezdce startující s kitovou verzí Panda 1.2 je určen Fiat Panda Rallye Cup.

 

Jindřich Lasík, 21.4.2006


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar