Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Extreme E - Elektrická odysea v pěti dějstvích

Ještě nikdy jsme nebyli svědky něčeho takového. Devět mezinárodních týmů bude v seriálu závodů Extreme E poměřovat své síly s elektricky poháněnými vozy v arktických podmínkách, na poušti, v deštném pralese, na ledovci i v přímořských oblastech celého světa. T

{*4]

Tým ABT CUPRA XE budou reprezentovat jezdci Mattias Ekström a Claudia Hürtgenová, kteří před prvním ostrým startem absolvovali poslední testy.

Terénní „bestie“. Takto označuje jezdec týmu Mattias Ekström závodní vůz e-CUPRA ABT XE1: „V terénním nastavení bude mít výkon 400 kW a řekl bych, že je hrozně rychlý. Když tedy uvážíme všechny prvky včetně pneumatik pro povrchy s nízkou adhezí, vysokou hmotnost vozu a pořádnou dávku výkonu, tak nám vychází, že výsledkem této kombinace bude bestie, kterou bude těžké krotit,“ říká. „Podle mého názoru jsou rozhodující rozměry vozu. Díky své výšce a šířce je mnohem obratnější. Myslím si, že nejnáročnější bude řízení tohoto vozu v tak odlišných terénech, protože pokaždé bude reagovat jinak,“ dodává.


Adaptace na nejnáročnější terény.

Jak vysvětlil vedoucí technického vývoje oddělení CUPRA Racing Xavi Serra, elektricky poháněný závodní vůz je vybaven sadou akumulátorů o kapacitě 53 kWh, která je uložena za prostorem pro posádku. Tím bylo dosaženo rozložení hmotnosti ve prospěch zadní nápravy. V závislosti na různých terénech se bude lišit i dojezd na jedno nabití akumulátorů. „Na okruhu jsou velmi konzistentní podmínky, ale v tak rozmanitých terénech se bude hodně věcí měnit podle toho, jestli pojedete na pevném podkladu nebo šotolině… svou roli bude hrát také venkovní teplota. Na rozdíl od závodního vozu e-Racer se tentokrát zaměřujeme více na výkonové charakteristiky než na řízení spotřeby energie,“ dodává Serra. Samotné vozidlo, Odyssey 21, budou mít všechny týmy stejné, a to včetně pneumatik Continental s vnějším průměrem 940 mm. Vozidlo má šířku 2,3 metru a výšku více než 1,8 metru. Z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za cca 4 sekundy.


Ve dvou se to lépe táhne.

Všechny týmy, zapsané na startovní listinu závodního seriálu Extreme E, musejí mít jednoho jezdce a jednu jezdkyni. Ekström bude mít za týmovou partnerku německou jezdkyni Claudii Hürtgenovou. „Největší výzvou pro mě bude, abychom tvořili dobrý tým,“ poznamenala Claudia. „Všechno závisí na kompromisech. Věci, které vyhovují jednomu jezdci, nemusejí být vůbec po chuti tomu druhému. Takže musíme dosáhnout nejlepšího kompromisu, abychom byli co nejrychlejší,“ říká Serra.

Závodit se má na zhruba osm kilometrů dlouhých tratích, kde mají speciály jezdit proti sobě s tím, že v jednotlivých kolech budou nejslabší závodníci postupně odpadávat. Jezdit se tedy bude v terénu, promotéři však zdůrazňují, že Extreme E není rallye. Na jednotlivé destinace vozy odveze loď RMS St Helena, která má zároveň sloužit jako plovoucí paddock
Proti sobě pojedou elektrické buginy s jednotným šasi, vnější design už si ale týmy mohou zvolit samy. Cílem je přilákat výrobce, které by nasadily v šampionátu auta, alespoň blízká sériovým autům. Částečně bude možné ladit také pohonné ústrojí.


(Pozn.red. Automobily budou sice elektrické, ale kolik loď vyprodukuje škodlivin, raději ani nechtějme vědět. Tady svět asi není moc v pořádku).




Přehled týmů
Germany Abt Cupra XE

Mattias Ekström
Claudia Hürtgen


Acciona Sainz XE Team
Carlos Sainz
Laia Sanz


Andretti United Extreme E
Timmy Hansen
Catie Munnings


Chip Ganassi Racing
Sara Price
Kyle LeDuc


Spain Hispano-Suiza Xite Energy Team]
Oliver Bennett
Christine Giampaoli Zonca


Germany Rosberg Xtreme Racing
Johan Kristoffersson
Molly Taylor

Techeetah
???
???


Veloce Racing
Jamie Chadwick
???


Team X44
Sébastien Loeb
Cristina Gutiérrez


Kalendář

Desert Saudi Arabia 20–21.3.
Ocean Senegal Senegal 29–30.5.
Arctic Greenland 28–29.8.
Amazon Brazil Brazil 23–24.10.
Glacier Argentina 11–12.12.



PR 21.12.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar