Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Evropský rallycross nic není rozhodnuté

Před závěrečným podnikem evropského šampionátu v rallycrossu, který se uskuteční ve dnech 22. až 23. září v Sosnové, se okruh aspirantů na tituly v podstatě zredukoval na dva jezdce v každé divizi, přičemž ve hře jsou také tři naši jezdci.

D1: Hansen nebo Larsson
Po sedmiměsíční pause se všichni hlavní protagonisté rallycrossového šampionátu sešli tradičně v Portugalsku, nikoliv však v Lousadě ale na nové a pro všechny neznámé trati Montalegre. S novými vozy přijeli mj. Hansen (Citroën C4), Eriksson (Ford Fiesta ST) a po tříleté pause se vrátil také Hunsbedt, jenž mezitím shodil 23 kilogramů a na jeho jízdě s Volvem S40 to bylo hned znát. Cílem projel na druhém místě za úřadujícím šampionem Larssonem se Škodou Fabia a před Hansenem, který by rád rozšířil už tak bohatou sbírku titulů.
V dalším závodě ve Francii se už oběma nejrychlejším jezdcům tolik nedařilo, když se dostali nejvýše do B-finále, kde se vzájemně „otloukali“ a následně pak sváděli vinu jeden na druhého. Zvítězil Jernberg (Ford Focus) před dvěma Citroëny C4 řízenými Hansenem a domácím jezdcem Anne. Nestárnoucí legenda automobilového sportu Eklund (Saab 9-3) dojel stejně jako v Portugalsku čtvrtý. V rallycrossu se také objevil další soutěžní jezdec, po Radströmovi nám dobře známý Paasonen, ale se Škodou Fabia obsadil až 21.místo.
Stejné pořadí na prvních dvou místech bylo také v Maďarsku, pouze třetí dojel Isachsen (Ford Focus). O největší vzrušení se postaral Larsson, který zničil Fabii 4x4 již v tréninku. „Vůbec nevím co se vlastně stalo. Jel jsem na plno, když se Fabia začala najednou chovat hodně neklidně. Asi se něco zlomilo. Pokoušel jsem se mít auto pod kontrolou a přitom v plné rychlosti narazil do přírodního valu vedle dráhy“, svěřil se po nehodě Larsson. Zatímco mechanici dávali vůz dohromady, jezdce prohlédl lékař a přestože mu doporučil klid, tak se Švéd postavil na start první rozjížďky a zajel šestý čas. V sobotu večer se mu však přitížilo, takže musel být dopraven do nemocnice, kde zjistili otřes mozku. Těsně před druhou rozjížďkou se vrátil do depa, ale už dále nepokračoval.
Čtvrtý závod se jel v rakouském Greinbachu, kde se stal obětí švédského bratrovražedného souboje Hansen, který po kolizi s Jernbergem a vzápětí ještě s Erikssonem ukončil rozjížďku s poškozeným řízením a zničeným závěsem zadního kola. Po problémech se zapalováním musel vzít za vděk alespoň účastí v C-finále, v němž už nestartoval několik let. Vítězstvím se probojoval do finále B, ale druhé místo za postup mezi šest nejlepších nestačilo. Pro první letošní zlatý věnec si dojel Eriksson, když vedoucí Isachsen odstavil Forda pro technické problémy a Jernbergovi už na startu zkolaboval motor. Druhý dojel Jos Kuypers (Ford Focus) před Hunsbedtem, uzdravený Larsson sbíral body za šestou příčku.
První polovinu šampionátu uzavíralo Švédsko, kam se na nejlepší rallycrossové jezdce přišlo povzbudit na 21 tisíc diváků. Stylem start – cíle vyhrál před domácím publikem Larsson před Isachsenem a ex-soutěžním jezdcem Radströmem. Naproti tomu Francouz Anne odjížděl ze Švédska s Citroënem rozloženým doslova na součástky po několikanásobném saltu.
V Norsku se letos bojovalo o body na závodišti v Momarkenu, které leží jen několik kilometrů od městečka Spydeberg, rodiště bratrů Solbergových. Právě na této trati se objevovali zhruba do roku 1990. Proto také Petter Solberg využil chvíle volna a při demonstračních jízdách se představil s zrenovovaným Volvem 240, s nímž v roce 1995 získal mistrovský titul. Zatímco Eriksson získal druhý zlatý věnec, kalich hořkosti musel až do dna vypít Hansen, který zničil svoji C4 na šrot. Za Erikssonem dojel Rustad s pronajatou náhradní Xsarou od Bermingruda a třetí příčku vybojoval Larsson. Po startu se ujal vedení Rustad, jenž si do rallycrossu odskočil z okruhového šampionátu. Po dvou třetinách dojel Radströma, jenž s poškozeným vozem kroužil pomalu po trati, ale při předjížděcím manévru bohužel uhnul na opačnou stranu a trefil Rustadovu Xsaru. Tím se Eriksson dostal na vedoucí pozici ale jen na okamžik, neboť vzápětí vyrobil několik kotrmelců Hansen, a protože jeho vůz zablokoval trať, byl závod ukončen. Za výsledky bylo vyhlášeno pořadí po projetí cílem čtvrtého kola a Rustad se tak radoval z vítězství. Po protestech Erikssona a Larssona jury přehodnotila své rozhodnutá a ukončila závod po pátém kole. Zvítězil Eriksson před Rustadem a Larssonem, přes všechnu smůlu získal Hansen body alespoň za páté místo.
Po havárii měli Hansenovi mechanici zhruba měsíc na opravu Citroëna, aby nejúspěšnější jezdec rallycrossové historie mohl startovat v Belgii před návštěvou deseti tisíc diváků. Po startu se ujal vedení Larsson, ale záhy ztratil kontrolu nad svým vozem a skončil mimo trať. Na vedoucí pozici se dostal Jernberg před Isachsena. Poté co Eriksson uviděl černou vlajku za kolizi s Hansenem se na třetí místo dostal Lindefjell s Fordem Focus.
O týden později se všichni sešli v Holandsku, kde se Hansen dočkal prvního vítězství od rakouského Greinbachu v roce 2006. Žádný z jezdců tentokrát neriskoval, jen pátý Hunsbedt se snažil donutit k chybě Jerneberga, ale ten nedal Norovi šanci. Stříbrný věnec získal Isachsen, zelený pak Larsson, který den před závodem prodal za několik miliónů švédských korun veškeré rallycrossové vybavení belgickému jezdci.
V divizi 1 zvítězil v předposledním závodě Švéd Larsson se Škodou Fabia T16 4x4 před svým krajanem Hansenem s Citroënem C4 T16 4x4. V průběžné klasifikaci je však pořadí obrácené s rozdílem jednoho bodu. Jestli získá Hansen v pořadí již 14. titul anebo Larsson obhájí titul ukáže právě sosnovský závod. Třetí Nor Isachsen s Fordem Focus i kdyby zvítězil, tak vedoucí duo ohrozit nemůže, stejně jako čtvrtý Jernberg (Ford Focus), přestože má na svém kontě tři vítězství, stejně jako Larsson.
V divizi 1 se v Sosnové představí rekordních 36 jezdců včetně ex-soutěžního jezdce Jani Paasonena se Škodou Fabia a Pavla Koutného s Fordem Focus.

D2: Kotek nebo Častoral?
V divizi 2 usilují o evropský titul hlavně dva češí jezdci – Kotek a Častoral. Krok s nimi drží překvapení sezony Padgurskis s Renaultem Clio, jenž se stal v sedmnácti letech nejmladším vítězem evropského závodu. Mezi vítěze jednotlivých závodů se kromě Častorala (3) a Kotka (2) zapsali ještě Francouz Tertrais, Švéd Hagström (oba Honda Civic R-Type) a Holanďan Snoeijers (Renault Clio). O čtvrté vítězství přišel Častoral po diskvalifikaci v Holandsku, kde na něj podal protest právě Kotek.
Titul mistra Evropy nemůže uniknout českým jezdcům v divizi 2, kde se představí pouze 17 jezdců. Po vítězství v Polsku má k němu nejblíže Kotek (Honda Civic R-Type), jenž získal na druhého Častorala (Opel Astra) náskok devíti bodů a prakticky jen technická závada nebo jezdecká chyba jej mohou o prvenství připravit. Pokud by v Sosnové vyhrál Častoral a Kotek získal 12 (za 5.místo) nebo méně bodů, potom by měli oba jezdci stejný počet bodů. Mistrem Evropy by se stal Častoral, který by měl na kontě čtyři první místa, zatímco Kotek dvě. Všechno však ukáže poslední závod v Sosnové o tomto víkendu.

D1A: Kalný má ještě šanci
Také v D1A máme horké želízko v ohni a tím není nikdo jiný než Kalný s Peugeotem 206. Ačkoliv měl po osmi závodech na svém kontě tři první místa, tak na největšího soupeře De Keersmaeckera (Opel Corsa) ztrácel šest bodů. Belgičan vyhrál dva závody, ale k nim přidal ještě čtyři druhá místa. Zatímco vloni se z evropského šampionátu „vypařil“ letos absolvuje celou sezonu, stejně jako Francouz Bossard s Citroënem Saxo. Ten vypálil rybník svým soupeřům v Rakousku podobně jako Johansson s Peugeotem 206 v Norsku. Ústup ze slávy zaznamenal Fin Pinomäki s Renaultem Clio. Divize 1A si na rozdíl od D2 rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek startujících. Je vidět, že mezi jezdci je velice oblíbená
Druhý největší počet jezdců je přihlášen v divizi 1A, celkem 32 a tady se bude rozhodovat mezi Belgičanem De Keersmaeckerem (Opel Corsa) a naším Kalným (Peugeot 206). Zatímco Belgičan vyhrál dosud jen dva závody, Kalný o jedno více (3), tak na svého soupeře ztrácí pět bodů. Při vítězství Kalného by Keersmaeckerovi stačilo dojet na čtvrtém místě a získal by titul. Mezi přihlášenými je také neznámý Nor Hvall, který se s Citroënem Saxo objevil na evropské scéně poprvé v polském Slomczynu a hned zvítězil.
Info o závodě na www.autodrom.cz


JL, 21.9.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar