Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Subaru akcni nabidky
Alcar - Konfigurátor kol

Drsnou Akropolis pokořil Grönholm

V nejnáročnější soutěži posledních let tak přerušili Grönholm s Rautiainenem s Fordem Focus WRC sérii pěti prvních míst Sebastiena Loeba. Zároveň získali třetí zlatý věnec v letošní sezoně. Úspěch Forda završil třetím místem ještě Mikko Hirvonen.

  

Marcus Gronholm

Marcus Gronholm

Gronholm - Rautianen

Gronholm - Rautianen

Loeb - Elena

Loeb - Elena

Solberg - Mills

Solberg - Mills

Aigner - Wicha

Aigner - Wicha

Rally Akropolis patří ke klasikám světového šampionátu. Charakterizují ji kamenité šotolinové cesty a vysoké letní teploty. V letošním roce se podoba soutěže změnila a její tratě byly drsnější než minulé, zejména kvůli tvrdší zimě, která v Řecku panovala. Připomněly, kvůli jakým podmínkám si soutěž vysloužila svou děsivou reputaci.

Povrch byl zpočátku velmi kluzký, což způsobily prudké deště, poté se už závodilo na prašné šotolině. Během prvních průjezdů se stopa vyčistila, ale na povrch vystoupily četné kameny, které trestaly jakoukoli jezdeckou chybu. Teplota vzduchu se vyšplhala až na 35 °C. Názory jezdců na soutěž byly víc než výmluvné. Loeb: „Hodně drsná rallye. Místy se nedalo vůbec jet". Rovanpera: „Je to spíš Dakar". Hirvonen: „ Neuvěřitelně rozbité. Jedu opatrně, vyhýbám se každému kameni". H. Solberg: „Safari jsem nikdy nejel, ale myslím, že se jí Akropolis blíží".

Grönholm zajel na úvodních šesti zkouškách nejrychlejší časy po první etapě vedl s náskokem 26 sekund před Solbergem a 35 sekund před Loebem. Toto trio se také začalo pomalu vzdalovat od zbytku pole. Hirvonen byl čtvrtý, jen 13 sekund před Duvalem s Fabií.

„Vyhrál jsem všechny erzety a lepší to být nemohlo. Auto je fantastické a mám nářadí, se kterým mohu porazit Solberga i Loeba - to je dobrý pocit. Ráno jsem dobře odstartoval, ale věděl jsem, že je to teprve základ, který musím vylepšovat. Na Sardinii jsem v pátek dopoledne vedl o 40 s, ale v sobotu večer už jsem byl doma. Takže vím, jak rychle se všechno může změnit. Odpoledne byly tratě hodně drsné, ve stopě byla spousta kamenů, ale o tom celá Rally Akropolis je".

Na úvod druhé etapy vyhrál Grönholm hned dvě další zkoušky, čímž zvýšil náskok na půl minuty. Teprve v dalším úseku jej poprvé porazil Loeb a začal pomalu útočit a stahovat ztrátu. Nejdříve se dostal před Solberga, ale pak jeho snahu ukončil defekt v 13. zkoušce, čímž ztratil 1.20 minuty a jen s obtížemi a na třech kolech dorazil do servisu. Přesto o druhé místo nepřišel, neboť jeho největší soupeř Petter Solberg byl už mimo hru. Ve spojovací etapě se totiž bez vlastní viny srazil s protijedoucím vozem, který se náhle objevil na jeho straně. Etapu nedokončil, ale mechanici vůz opravili a tak mohl v neděli pokračovat.

Po druhé etapě si Grönholm upevnil vedení a zvýšil náskok na 1.42 minuty na Loeba. Týmovému kolegovi Hirvonenovi patřila třetí příčka před H. Solbergem, Sordem a Stohlem.

V druhé etapě absolvovaly posádky dvě identická kola po třech rychlostních zkouškách. Již během prvních průjezdů byly tratě hodně poničené, a tak se odpoledne téměř žádné posádce nevyhnuly komplikace.

„Je to nejtvrdší Akropolis za posledních šest let a stále si nemohu být ničím jistý. V takovýchto podmínkách není dostatečný jakýkoli náskok. Kameny stále bombardovaly spodek auta a jel jsem naplno. Focus ale všechno vydržel - je to neuvěřitelné. Vezl jsem s sebou dvě rezervy a bylo to dobré rozhodnutí, protože právě dva defekty mě potkaly.", komentoval soutěž Grönholm.

A šéf týmu Malcolm Wilson jen dodal: „ To, co jsme dnes zažili, jsou nejspíš ty nejtěžší podmínky v šampionátu za posledních několik let. Focus si s nimi velmi dobře poradil."

Závěrečná etapa Rally Akropolis byla nejkratší, ale o nic jednodušší. Těžké podmínky vyhovovaly nejvíce Petteru Solbergovi. Zatímco vedoucí trio se, vzhledem k velkým časovým odstupům, soustředilo už jen na dojetí, Solberg vyhrál čtyři z pěti zkoušek a z 9. příčky se posunul na sedmou. Z jubilejního 100. startu v MS si tak odnesl akorát titul „Smolař roku". V závěru ještě Gardemeister porazil  Henniga Solberga i Sorda a Stohl se po havárii propadl na 13. místo. 

Ze čtyř škodovek na startu zanechal největší dojem Duval, který byl po první etapě pátý a držel krok s nejlepšími. Jenže pak byl mimo trať, k tomu se přidaly problémy s řazením a nějaké defekty a výsledkem je 13. místo, které rozhodně neodpovídá schopnostem jezdce ani Fabie. Vždyť desetkrát se umístil v top ten, když jednou zajel dokonce druhý a třetí čas. Nejvýše se tedy dostal Rovanpera na 12. místě, Aigner skončil 14. a Kopecký, který do cíle nedojel byl klasifikován jako 18.

V Řecku vyhrál Focus RS WRC již popáté během sedmi let a Grönholm si připsal 21. vítězství v kariéře. Druhého v pořadí dělily do vítězného Fina téměř dvě a půl minuty. „Je skvělé znovu zažít pocit vítěze. Jedeme dobře celou sezonu, ale vždy nám chyběla trocha štěstí. Teď jsme ale zpátky na nejvyšším stupínku. Bylo to nesmírně drsné a nikdy jsem nemohl jet s plnou sebedůvěrou, protože vím, jak snadno kameny na trati poškodí auto. Ani se nechce věřit, že pneumatiky BFGoodrich vydržely i prudké nájezdy na kameny. Vždy, když jsem dostal defekt, mousse systém zafungoval perfektně. "Více info a podrobné výsledky na http://www.ewrc.cz/

 

1. Grönholm - Rautiainen

Ford Focus WRC

3:56.26,8

2. Loeb - Elena

Citroën Xsara WRC

+2.26,8

3. Hirvonen - Lehtinen

Ford Focus WRC

+3.43,8

4. Gardemeister - Honkanen

Citroën Xsara WRC

+4.20,8

5. H.Solberg - Menkerud

Peugeot 207 WRC

+4.55,8

6. Sordo - Marti

Citroën Xsara WRC

+4.56,4

7. P.Solberg - Mills

Subaru Impreza WRC

+5.34,4

8. Pons - del Barrio

Citroën Xsara WRC

+8.19,0

9. Välimäki - Kalliolepo

Mitsubishi Lancer

+11.28,7

10.Wilson - Orr

Ford Focus WRC

+13.30,8

 

Průběžné pořadí: 1.Loeb (74), 2. Grönholm (45), 3. Sordo (33), 4. Hirvonen (21), 5. P. Solberg (20)

 

Jindřich Lasík, 6.6.2006

 

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar