Depping - do Dakaru s Touaregem
Dvě nové tváře v týmu VW Motorsport se objeví při Rallye Dakar. Dieter Depping a Timo Gottschalk budou poprvé pilotovat VW Race Touareg. Oba mají hodně zkušeností s klasickými rallye a ani naší sportovní scéně nejsou jména neznámá.
Dieter Depping u nás několikrát startoval a Timo Gottschalk se objevil na horkém sedadle v továrním týmu Škoda Motorsport, po boku Andrease Aignera ve světovém šampionátu. Ani Dakar není pro ně neznámý. Loni sbírali zkušenosti s asistenčním kamionem, když Depping startoval už v roce 2003 s buggy TDI.
„Přechod z klasických automobilových rallye na maratony jako Dakar je velice náročný. Před normální rallye si dvakrát projedeme trať a vypracujeme podrobný itinerář. V něm je popsán každý detail tratě, aby mohl jezdec projet každou zatáčku ideální linií a dosáhnout tak maximální rychlosti. Při maratonu jedeme naopak neznámým terénem a musím nejdříve najít správnou cestu podle schematického itineráře dodaného pořadatelem. Zatímco rallye se jezdí na asfaltových silnicích nebo pevné šotolině, vede větší část maratonu otevřenou krajinou,“ vysvětluje Timo Gottschalk a dodává „Spolujezdec má mnohem více zodpovědnosti, musí najít správnou trasu a jezdci poskytnout krátký a přesný popis o očekávané trati.“
Další rozdíl mezi rallye a soutěžemi v poušti spočívá v délce. „V německém mistrovství nebo mistrovství světa měří rychlostní zkoušky mezi 20 až 40 kilometry. V maratonu se často absolvuje deseti až dvacetinásobná vzdálenost na jeden zátah. Například sedmá etapa je svými 619 kilometry dlouhá skoro jako dvě klasické rallye“, vysvětluje Dieter Depping, mistr Německa v automobilových rallye 1992 až 94. „To má pochopitelně vliv na způsob jízdy a rychlost. Zatímco při normální rallye na relativně krátké vzdálenosti se hned jede naplno, musí si člověk při maratonu den rozdělit. Nelze jet přes šest set kilometrů v neznámém terénu naplno. Jezdec se musí více podřídit taktice, hospodařit se silami a soustředit se. V dlouhých etapách se klade velký důraz na vlastní iniciativu. Při klasické rallye se jednou dvakrát za den setkáme s naším doprovodem, abychom nechali provést nutnou údržbu, zotavili se a případně přezuli pneumatiky.“
Při Dakaru jsou Depping a Gottschalk a jejich týmoví kolegové z týmu VW často odkázáni sami na sebe. „Třeba při defektu pneumatiky během etapy není k dispozici žádný doprovod, který by pomohl. Při dvou maratonských etapách potkáme servis opět až následující večer. V těchto dnech je naším úkolem připravit si techniku pro další etapy“. Naštěstí vzhledem k jejich profesím, mají k automobilové technice hodně blízko.
Depping (41), kromě své kariéry, působil mnoho let jako testovací jezdec VW. „Dieter je velice vyrovnaný člověk. Jako jezdec má silný potenciál, který dokáže dobře prodat“, říká Gottschalk.
Ačkoliv se oba znají již dlouho a dobře, jezdí spolu od roku 1988, využijí každé příležitosti aby se poctivě připravili na první dakarský start s vozem VW Race Touareg. „Při testech jsme strávili mnoho hodin společně v kokpitu. Při tom jsme si natrénovali vzájemnou spolupráci. Třeba jsme si ujasnili pokyny a slova, kterými mi Timo popíše pasáže písečných dun. Můžeme sice profitovat z určitých zkušeností, neboť známe různé profily tratí, které nás čekají. Po jezdecké stránce nelze však zkušenosti uplatnit, neboť Race Touareg je ryzý prototyp, který jede jednou tak rychleji než náklaďák a chová se pochopitelně jinak.“
Týden před startem se oba intenzivně připravují, Gottschalk si sedne s ostatními spolujezdci továrního týmu VW, aby na základě mapových materiálů zjistili případnou trasu a připravili se na navigace. Spolupráce s ostatními spolujezdci funguje dobře a nechají ho čerpat z jejich zkušeností.
Stranou nesmí zůstat ani fyzická příprava. „Jen kdo má dobrou výdrž, může se během závodu dobře soustředit“, vysvětluje Depping. Při soutěži, která trvá 15 dnů, je důležité překonat dlouhé etapy v dobré kondici a nedovolit žádné selhání. Dakar nepromíjí žádné chyby.
Jindřich Lasík, 2.1.2007
„Přechod z klasických automobilových rallye na maratony jako Dakar je velice náročný. Před normální rallye si dvakrát projedeme trať a vypracujeme podrobný itinerář. V něm je popsán každý detail tratě, aby mohl jezdec projet každou zatáčku ideální linií a dosáhnout tak maximální rychlosti. Při maratonu jedeme naopak neznámým terénem a musím nejdříve najít správnou cestu podle schematického itineráře dodaného pořadatelem. Zatímco rallye se jezdí na asfaltových silnicích nebo pevné šotolině, vede větší část maratonu otevřenou krajinou,“ vysvětluje Timo Gottschalk a dodává „Spolujezdec má mnohem více zodpovědnosti, musí najít správnou trasu a jezdci poskytnout krátký a přesný popis o očekávané trati.“
Další rozdíl mezi rallye a soutěžemi v poušti spočívá v délce. „V německém mistrovství nebo mistrovství světa měří rychlostní zkoušky mezi 20 až 40 kilometry. V maratonu se často absolvuje deseti až dvacetinásobná vzdálenost na jeden zátah. Například sedmá etapa je svými 619 kilometry dlouhá skoro jako dvě klasické rallye“, vysvětluje Dieter Depping, mistr Německa v automobilových rallye 1992 až 94. „To má pochopitelně vliv na způsob jízdy a rychlost. Zatímco při normální rallye na relativně krátké vzdálenosti se hned jede naplno, musí si člověk při maratonu den rozdělit. Nelze jet přes šest set kilometrů v neznámém terénu naplno. Jezdec se musí více podřídit taktice, hospodařit se silami a soustředit se. V dlouhých etapách se klade velký důraz na vlastní iniciativu. Při klasické rallye se jednou dvakrát za den setkáme s naším doprovodem, abychom nechali provést nutnou údržbu, zotavili se a případně přezuli pneumatiky.“
Při Dakaru jsou Depping a Gottschalk a jejich týmoví kolegové z týmu VW často odkázáni sami na sebe. „Třeba při defektu pneumatiky během etapy není k dispozici žádný doprovod, který by pomohl. Při dvou maratonských etapách potkáme servis opět až následující večer. V těchto dnech je naším úkolem připravit si techniku pro další etapy“. Naštěstí vzhledem k jejich profesím, mají k automobilové technice hodně blízko.
Depping (41), kromě své kariéry, působil mnoho let jako testovací jezdec VW. „Dieter je velice vyrovnaný člověk. Jako jezdec má silný potenciál, který dokáže dobře prodat“, říká Gottschalk.
Ačkoliv se oba znají již dlouho a dobře, jezdí spolu od roku 1988, využijí každé příležitosti aby se poctivě připravili na první dakarský start s vozem VW Race Touareg. „Při testech jsme strávili mnoho hodin společně v kokpitu. Při tom jsme si natrénovali vzájemnou spolupráci. Třeba jsme si ujasnili pokyny a slova, kterými mi Timo popíše pasáže písečných dun. Můžeme sice profitovat z určitých zkušeností, neboť známe různé profily tratí, které nás čekají. Po jezdecké stránce nelze však zkušenosti uplatnit, neboť Race Touareg je ryzý prototyp, který jede jednou tak rychleji než náklaďák a chová se pochopitelně jinak.“
Týden před startem se oba intenzivně připravují, Gottschalk si sedne s ostatními spolujezdci továrního týmu VW, aby na základě mapových materiálů zjistili případnou trasu a připravili se na navigace. Spolupráce s ostatními spolujezdci funguje dobře a nechají ho čerpat z jejich zkušeností.
Stranou nesmí zůstat ani fyzická příprava. „Jen kdo má dobrou výdrž, může se během závodu dobře soustředit“, vysvětluje Depping. Při soutěži, která trvá 15 dnů, je důležité překonat dlouhé etapy v dobré kondici a nedovolit žádné selhání. Dakar nepromíjí žádné chyby.
Jindřich Lasík, 2.1.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











