Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakar - double pro Toyotu, Prokop jedenáctý

Dakarská rallye 2025 přinesla nejen vítězství vozů Toyota, ale i celkové druhé místo Henka Lategana a Bretta Cummingse týmu TOYOTA GAZOO Racing. Tovární posádka s vozem GR Hilux EVO jela na čele celých 9 etap, ale nakonec byla nucena první místo popustit Yazeedu Al Rajhimu a Timu Gottschalkovi s Toyotou Hilux z týmu Overdrive Racing.

Obě posádky přitom po dvou týdnech bojů v nehostinné saudskoarabské krajině dělily pouhé 3 minuty a 57 sekund.

Pro Al Rajhiho ze Saudské Arábie bylo dakarské vítězství na domácí půdě doslova splněným snem. Jezdec z Rijádu nyní zároveň vede žebříček šampionátu W2RC 2025 (World Rally-Raid Championship), neboť Dakarská rallye je první soutěží tohoto mistrovství. Al Rajhi získal ve W2RC 70 bodů, přičemž nejbližší soupeř Henk Lategan 55 bodů. Toyota po úvodním kole šampionátu W2RC vede žebříček značek s náskokem 34 bodů před týmem na druhém místě.


Lategan/Cummings svým vítězným dali jasně najevo své ambice na titul a hned ve druhé etapě obsadili první místo celkového pořadí. Vedoucí pozici si dokázali udržet plných osm etap v řadě, aby ji následně na jednu etapu popustili Al Rajhimu. Dvojice jezdců z Jižní Afriky pak v další etapě vybojovala vedení zpět, což ale zároveň znamenalo méně výhodné postavení na trati v předposlední a rozhodující etapě. Nakonec byli nuceni spokojit se s druhým místem.


Další nejrychlejší posádkou TGR byli Seth Quintero z Kalifornie a německý navigátor Dennis Zenz ). Uvedená dvojice dosahovala stabilních výsledků po celou dobu závodu, dokázala zvládnout nejrůznější problémy, aby nakonec dovezla svůj GR Hilux EVO na 9. místě s odstupem 2 hodin, 20 minut a 4 sekund za vítězem. Nebýt smolného defektu ve 4. etapě, mladý Američan mohl dojet v celkovém pořadí výrazně výše. I tak odjíždí v první desítce celkového pořadí včetně dvou etapových vítězství a 28 bodů do šampionátu W2RC.


Lucas Moraes s navigátorem Armandem Monleonem zahájili své letošní dakarské tažení v dobré formě a v prvních etapách usilovali o místo na čele. Avšak uvedená dvojice kvůli technické závadě tlumiče ztratila spoustu času a následně již jela pouze v defenzivě. Z důvodu časové penalizace se propadla v pořadí, prakticky bez možnosti na dobrý celkový výsledek, ale brazilský jezdec se španělským navigátorem i poté bojovali o etapová vítězství.


Tato houževnatost byla odměněna vítězstvím v 7. etapě závodu, přičemž tento čin se jim ještě podařilo zopakovat v závěrečné etapě celého podniku. Díky dvěma etapovým vítězstvím se do historie Dakaru se zapsali 15. místem celkového pořadí.

Poslední posádku TGR, která zdárně dojela do cíle, tvořil mladý Jihoafričan Saood Variawa a francouzský navigátor Francois Cazalet. Variawa se díky prvnímu místu ve 3. etapě podniku stal nejmladším vítězem etapy v kategorii Ultimate, ale těžce doplatil na nehodu ve 2. etapě, resp. technický problém později v průběhu závodu. Celkově dojel na 29. místě, 9 hodin, 29 minut a 56 sekund za nejlepší posádkou.


Dvě posádky TGR bohužel Dakarskou rallye 2025 nedokončily. První dvojici tvořil ostřílený jezdec Giniel de Villiers s navigátorem Dirkem von Zitzewitzem, kteří museli závod ukončit po 6. etapě, v jejímž průběhu začal Von Zitzewitz trpět extrémní bolestí krku. Po etapě absolvoval lékařskou prohlídku s doporučením dále nepokračovat, což pro De Villierse v rámci dakarské kariéry zahrnující 22 startů znamenalo první nucené odstoupení ze závodu.

Celkově Toyota na Dakaru vyhrála 8 etap z 12, stejně jako prolog závodu ve městě Bisha. Toyota kromě toho obsadila čtyři místa v první desítce celkového pořadí, včetně prvního a druhého místa. Suverénní výkon značky tak opět podtrhuje proslulou kvalitu, trvanlivost a spolehlivost vozů Toyota Hilux. Tým bude své vozy i nadále vylepšovat v souladu s filozofií značky navrhovat stále lepší automobily, nejen pro motoristický sport, ale i běžné zákazníky.


Henk Lategan: „Byl to pro nás poněkud hořkosladký závod, ujít tak dlouhou cestu, během dvou týdnů absolvovat tisíce kilometrů, všechny ty dlouhé noci a časná rána... A pak si nechat vítězství uniknout o pouhé čtyři minuty! Ale dostat se na stupně vítězů, to je úžasné. Je to naše první pódiové umístění a je to skvělý úspěch. Je úžasné, co tým dokázal a co jsme v tomto závodu dokázali ze sebe dostat. Jsem hrdý na to, jak jsme si vedli. Letos nepolevíme ve svém snažení, budeme tlačit na pilu, budeme zlepšovat vůz, budeme pracovat sami na sobě, získáme ještě více zkušeností a příští rok se vrátíme silnější.“




Martin Prokop na jedenáctém místě

Poslední dvanáctá etapa Dakaru obnášela pouhých 62 měřených kilometrů vstříc bivaku v Shubaytah a pořadatelé ji zatraktivnili startem ve vlnách po několika automobilech najednou. Martin Prokop s Viktorem Chytkou do ní startovali z jedenáctého místa v celkovém pořadí. Posádka Orlen Jipocar Teamu dokončila páteční etapu na dvanáctém místě a na jejich celkovém umístění ve 47. ročníku Dakaru se již nic nezměnilo. Desátou účastí na Dakaru se Prokop zařadil mezi pořadatelem označované „Dakar Legends“ a je potřeba připomenout, že každý svůj start za deset let v řadě proměnil v úspěšné dokončení této extrémní soutěže a z loňského ročníku drží rekord historicky nejlepšího umístění českého závodníka v kategorii automobilů.


Martin Prokop v cíli Dakaru 2025: „Můj desátý Dakar byla neskutečná jízda, těžký Dakar, úplně jiný než ten loňský, ale nádherný. Nedopadlo to tak, jak jsme chtěli, ale každopádně jsem měl letos nejlepší auto, jaké jsem kdy měl. Shrek byl fantastický s hodně rychlým motorem a skvělými tlumiči. Shrek, Viki i já jsme odvedli skvělý kus práce a zlepšili jsme se hodně i v navigaci. Zrychlili jsme a jako trojka jsme parádní! Můj tým MP-Sport byl jako vždy neskutečný. Na kolena nás srazily dva technické problémy s materiálem, které souvisí s tím, jak se celé auto zrychluje. Je mi to samozřejmě líto, protože jsme měli chuť na něco lepšího, to auto, posádka i celý tým jsme měli na víc. Musíme to zkusit za rok znovu! Děkuji moc všem fanouškům jak tady na místě, tak těm na dálku a na sociálních sítích!“



1.Al Rajhi – GottscalkToyota Hilux Overdrive52:52.15 h
2.Lategan – CummingsToyota Hilux Gazoo+03:57
3.Ekström – BergkvistFord Raptor+20:21
4.Al-Attiyah – BoulangerDacia Sandriders+23:58
5.Guthrie – WalchFord Raptor +01:02:10
6,Serradori – MinaudierCentury+01:12:04
7.Yacopini – OliverasToyota Hilux Overdrive+01:57:47
8.Ferreira – PalmeirpX-Raid Mini+02:15:57
9.Quintero – ZenzToyota Hilux GAZOO+02:20:04
10.Baragwanath – CremerCentury +02:59:26
11.Prokop – ChytkaFord Raptor+3:22.14
16.Macík – Tomášek – ŠvandaMM+5:50.43
25.Loprais – Křípal – RodewaldIveco+8:17.26
44.Trněný – PritzlFord 150+13:55.01





PR 21.1.2025

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar