Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dakar - VW opět první, skvělý Macík

Po čtrnácti dnech skončil další ročník Rally Dakar, jenž se do dějin zapíše jednak jako jeden z nejobtížnějších a bohužel také jako Waterloo českých soutěžících. Nejlepšího výsledku dosáhl Martin Macík, který dovezl svůj Liaz na vynikajícím čtvrtém místě.

Před startem rozhodně nechybělo třem desítkám českých jezdců a spolujezdců sebevědomí, zvláště piloti kamionů se netajili úmyslem, že jedou vyhrát a jsou skvěle připraveni po všech stránkách. Tak trochu v pozadí a hodně skromně naproti tomu vystupoval Martin Macík, který se nám před odjezdem svěřil: „Na špičku v žádném případě nemáme a neděláme si ani velké ambice, protože Liaz by potřeboval zásadní úpravy, nebo lépe řečeno důkladnou přestavbu a další vývoj. Na to letos nebyl čas ani finance. Motor má malý výkon, vůz by bylo třeba odlehčit, neboť je o 400 kg těžší než Tatra a Kamaz, nutností jsou kotoučové brzdy, zapracovat na podvozku a zlepšit rozložení hmotnosti. A to nemluvím o jiném materiálu i nové převodovce.“ Jenže nakonec Martin Macík se svými kolegy ve voze Josefem Kalinou a Janem Bervicem dosáhli prakticky nemožné. Rusvé Čagin a Kabirov si jeli s Kamazy vlastně svoji vlastní rallye, a teprve za nimi se držel s velkým časovým odstupem „zbytek světa“. Ovšem už bez našich Tomáše Tomečka (havárie v první zkoušce), Aleše Lopraise (havárie v třetí zkoušce), Marka Spáčila (technické potíže po několika zkouškách). V poslední třetině se ze závodu ještě vytratil Martin Kolomý, jenž jako rychlá asistence pomáhal Spáčilovi při opravách. Takřka až do poloviny soutěže si vedl dobře de Azevedo s Mírou Martincem. Než je postihly problémy s turbem, tak se drželi na čtvrté příčce.
Martin Macík se snažil ještě v závěru předstihnout Holanďana Van Vlieta, ale časová ztráta byla už dost značná a jejich Ginaf fungoval bez větších problémů. Čtvrté místo je vynikajícím úspěchem Martina Macíka a již neexistující značky Liaz.
V osobních automobilech se čekalo, zda Miroslav Zapletal s Tomášem Ouředníčkem dokáží zopakovat loňské sedmé místo. Bohužel – a místo úspěchu musel být po havárii dřevohostický jezdec operován a nyní čeká na převoz do ČR. Pro havárii skončil i nováček soutěže Dušan Kunovský a do cíle na 41. místě (+47:56:25 h) dorazili pouze Jiří Janeček a Viktor Chytka s Toyotou.
Vítězství podle očekávání vybojoval opět tým Volkswagen Motorsport, jenž patřil už před startem k největším favoritům a jenž obsadil první tří místa. Jediný, kdo mu v začátku konkuroval byl Stéphane Peterhansel s BMW X3 CC, který vedl do čtvrté zkoušky. Pak však kvůli technickým potížím nabral velkou časovou ztrátu, a přestože pak vyhrál ještě tři speciálky, tak už nemohl zasáhnout do boje o stupně vítězů. Celkem vyhrál čtyři speciálky, stejně jako Al-Attiyah, jenž se v samotném závěru snažil ještě předstihnout svého kolegu Carlose Sainze. Ale v cíli mu chyběly dvě minuty. Vítězný Sainz si letos připsal nejrychlejší časy pouze ve dvou zkouškách a oproti minulým letům vsadil více na jistotu než rychlost. Do čela se dostal po páté zkoušce a až do cíle už vedoucí pozici nepustil. Po jedné zkoušce byli úspěšní Roma,Gordon, Miller a Chicherit.
Nejvíce zástupců jsme měli v kategorii motocyklů, kde se čekal útok na první desítku hlavně od Miroslava Macka. Po loňském úspěchu se však do cíle pro technické problémy nedostal, stejně jako Slovák Ivan Jakeš, jenž pro technické potíže odstupoval z vynikající deváté pozice. Dařilo se Slovákovi Štefanu Svitkovi, který pod dohledem svého učitele Ivo Kaštana dotáhl svoji KTM do cíle na skvělé třinácté příčce. Nejlepším českým jezdcem se tak stal David Pabiška z týmu KM Racing na 26. místě.
Hodně jsme čekali od kategorie čtyřkolek, ale ani tady tam letos „pšenka nekvetla“. Už v úvodu havaroval pětinásobný vítěz Josef Macháček a kvůli zraněnému rameni musel vzdát. Ještě hůře dopadl Martin Plechatý, jeho kolega z týmu KM Racing. Ošklivě vypadající nehoda si vyžádala natažené vazivo v rameni a vykloubené rameno.
Jen pro zajímavost, na posledním místě dokončila Dakar argentinská trojice Boucov, De Campos a Patuard, která měla s truckem Renault ztrátu více než 173 hodin.
Tak takový byl ve stručnosti Dakar, podruhé na jihoamerické půdě, jenž by se mohl příští rok opět vrátit do své rodné vlasti. Necháme se překvapit.


Kamióny
1.Čagin – Savostin – NikolaevKamaz55:04:47
2.Kabirov – Belyaev – MokejevKAMAZ+01:13:08
3.Van Vliet – Vaanholt – van VeenendaalGinaf+10:43:20
4.Macík – Kalina – BervicLiaz+12:21:21
5.Mardějev –Mizyukaev – KaginovKamaz+14:59:29



Automobily
1.Sainz – CruzVW Touareg47:10:00
2.Al-Attiyah – GottschalkVW Touareg+00:02:12
3.Miller – PitchfordVW Touareg+00:32:51
4.Peterhansel – CottretBMW CC+02:17:21
5.Chicherit – ThörnerBMW CC+04:02:49
6.Sousa – BaumelMitsubishi Racing+04:31:45
7.de Villiers – von ZitzewitzVW Touareg+05:10:19
8.Gordon – GriderHummer+06:02:24
9.Terranova – MaimonMitsubishi Racing+06:04:47
10.Spinelli – PalmeiroMitsubishi Racing+06:13:41



Motocykly
1.DespresKTM51:10:37
2.UllevalseterKTM+01:02:52
3.Lopez contardoAprilia+01:09:48
4.RodriguesYamaha+01:19:33
5.FretigneYamaha+01:55:56
13.SvitkoKTM+05:38:34
26.PabiškaYamaha+12:20:03
37.KrejčíKTM+15:07:53
54.RandýsekYamaha+23:22:26
62.VeselýYamaha+27:47:09



JL,18.1.2010
Foto P.Lusk, KM Racing, www.kmracing.cz

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar