Dakar Czech Team posílí Vršecký
O víkendu se nedaleko Senice uskutečnilo testování před Rallye Dakar. V pohotovosti byly dva dakarské speciály a většina členů Czech Dakar Teamu v čele s Markem Spáčilem. Premiéru absolvoval i Mistr Evropy v závodech tahačů David Vršecký.
Pro srovnání přivezl tým i kompletně repasovaný Liaz, se kterým Marek Spáčil absolvoval Dakar 2009. Dobrou zprávou pro všechny přítomné bylo, že testy předčily očekávání. Díky promyšlenosti konstrukčních změn a poctivé práci mechaniků najezdila nová Tatra v průběhu celého víkendu v ostrém tempu více než tisíc kilometrů.
Mezi nejvýraznější změny oproti specifikaci 2010 patří změna motorů. Nové agregáty od americké firmy Caterpillar, konkrétně pak typ C-18, představují to nejlepší, co lze do závodního kamionu zastavět. V návaznosti na zkušenosti získané během nejtěžšího závodu na světě doznaly obě Tatry mnoha dalších vylepšení. Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování by měly zlepšit skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku Sachs a její adaptace na motor Caterpillar.
Kombinace motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit jejich životnost, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat. Konstrukční změny si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nová nástavba je lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější.
Jedenáctinásobný účastník dakarské rallye Marek Spáčil sice většinu víkendu strávil za volanty Tatry a Liazu. „Ještě musíme doladit pár věcí, ale právě proto testujeme. Do Dakaru je ještě dlouhá cesta. Pro nás je důležité, že naše nové auto jezdí prakticky celý víkend bez výraznějších technických problémů. Jsme si vědomi, že doma nemůžeme nasimulovat podmínky, jaké nás čekají na Dakaru. Právě proto jsme se rozhodli spojit testování v Tunisu s účastí na ElChott rallye v první polovině listopadu."
Do Tunisu vyrazí Marek Spáčil s posádkou v pozměněném složení. „Účast Davida Vršeckého je důkazem, že Czech Dakar Team dokáže spolupracovat s prvotřídním okruhovým týmem. Spolupráce na technické úrovni probíhá již nějaký čas, konec konců třeba schopnosti Buggyry při optimálním nastavení motoru jsou nezpochybnitelné, nicméně účast Davida přímo v závodní posádce posunuje tuto spolupráci o krok dál."
Čtyřiatřicetiletý David Vršecký sice letos titul neobhájil, nicméně díky tomu na trucky rozhodně nezanevřel. „Dakar se jede z pohledu okruhového závodění v hluchém období a je to tudíž skvělá příležitost, jak dělat i v zimě to, co máme všichni tak rádi, tedy závodit. Nechtěli jsme to uspěchat, závod je extrémní a vzbuzuje respekt. Díky projektu s Czech Dakar Teamem se však letos na Dakar konečně podívám a moc se na to těším."
Na okruzích představuje Vršecký světovou špičku, jak tedy vůbec vyznívá srovnání okruhového speciálu s tím určeným do terénu? „Logicky se jedná o zcela jiné disciplíny. Jiný je samozřejmě povrch, technika, vzdálenost, jedná se opravdu o dva světy, které však přesto leccos spojuje.“
Od prvních metrů se Vršecký snažil maximálně koncentrovat na jízdu ve voze zcela odlišné konstrukce. „Na okruzích můžeme jezdit maximálně 160 km/h. Na Dakaru sice mohou kamiony jezdit jen 150 km/h, ale srovnání rychlosti je opravdu jen relativní. Tatra toho vydrží hodně a chvíli mi trvalo, než jsem si na divokou jízdu plnou skoků letů a dopadů zvykl. Ono si na to asi nejde úplně zvyknout, je to spíše o tom vybudovat si návyky a být schopen poznat co všechno auto dokáže.“
Výsledek testu vzbuzuje optimismus, nicméně program pokračuje podle plánu. Tatra, kterou bude na Rallye Dakar 2011 pilotovat Martin Kolomý, se ve čtvrtek vydává do Tunisu na svůj první ostrý start, který se odehraje v rámci ElChott rallye. Posádka ve složení Marek Spáčil, David Vršecký a Emil Baumgartner jede do horkých tuniských písků otestovat chování vozu v podmínkách podobných těm, které lze očekávat v Jižní Americe. V mezidobí se bude v bruntálských dílnách Martina Kolomého intenzivně pracovat na sesterské Tatře připravované pro Marka Spáčila. Czech Dakar Team tak čeká paralelní testování hned na dvou kontinentech.
Ladislav Lála, CDT
Mezi nejvýraznější změny oproti specifikaci 2010 patří změna motorů. Nové agregáty od americké firmy Caterpillar, konkrétně pak typ C-18, představují to nejlepší, co lze do závodního kamionu zastavět. V návaznosti na zkušenosti získané během nejtěžšího závodu na světě doznaly obě Tatry mnoha dalších vylepšení. Změny na podvozku v podobě nových stabilizátorů, přitvrzení tlumení a přepracování dohušťování by měly zlepšit skvělé parametry tatrovácké konstrukce. Mezi další nikoliv nepodstatné změny patří kromě zcela přepracovaného systému chlazení i přechod na dvou lamelovou spojku Sachs a její adaptace na motor Caterpillar.
Kombinace motorové brzdy Caterpillaru v kombinaci s brzdovým obložením od jiného výrobce, by měly prodloužit jejich životnost, kterým dává jízda závodním tempem pořádně zabrat. Konstrukční změny si vyžádalo i změnu rozložení vah s důrazem na zatížení zadní nápravy. Nová nástavba je lehčí, tužší a aerodynamicky účinnější.
Jedenáctinásobný účastník dakarské rallye Marek Spáčil sice většinu víkendu strávil za volanty Tatry a Liazu. „Ještě musíme doladit pár věcí, ale právě proto testujeme. Do Dakaru je ještě dlouhá cesta. Pro nás je důležité, že naše nové auto jezdí prakticky celý víkend bez výraznějších technických problémů. Jsme si vědomi, že doma nemůžeme nasimulovat podmínky, jaké nás čekají na Dakaru. Právě proto jsme se rozhodli spojit testování v Tunisu s účastí na ElChott rallye v první polovině listopadu."
Do Tunisu vyrazí Marek Spáčil s posádkou v pozměněném složení. „Účast Davida Vršeckého je důkazem, že Czech Dakar Team dokáže spolupracovat s prvotřídním okruhovým týmem. Spolupráce na technické úrovni probíhá již nějaký čas, konec konců třeba schopnosti Buggyry při optimálním nastavení motoru jsou nezpochybnitelné, nicméně účast Davida přímo v závodní posádce posunuje tuto spolupráci o krok dál."
Čtyřiatřicetiletý David Vršecký sice letos titul neobhájil, nicméně díky tomu na trucky rozhodně nezanevřel. „Dakar se jede z pohledu okruhového závodění v hluchém období a je to tudíž skvělá příležitost, jak dělat i v zimě to, co máme všichni tak rádi, tedy závodit. Nechtěli jsme to uspěchat, závod je extrémní a vzbuzuje respekt. Díky projektu s Czech Dakar Teamem se však letos na Dakar konečně podívám a moc se na to těším."
Na okruzích představuje Vršecký světovou špičku, jak tedy vůbec vyznívá srovnání okruhového speciálu s tím určeným do terénu? „Logicky se jedná o zcela jiné disciplíny. Jiný je samozřejmě povrch, technika, vzdálenost, jedná se opravdu o dva světy, které však přesto leccos spojuje.“
Od prvních metrů se Vršecký snažil maximálně koncentrovat na jízdu ve voze zcela odlišné konstrukce. „Na okruzích můžeme jezdit maximálně 160 km/h. Na Dakaru sice mohou kamiony jezdit jen 150 km/h, ale srovnání rychlosti je opravdu jen relativní. Tatra toho vydrží hodně a chvíli mi trvalo, než jsem si na divokou jízdu plnou skoků letů a dopadů zvykl. Ono si na to asi nejde úplně zvyknout, je to spíše o tom vybudovat si návyky a být schopen poznat co všechno auto dokáže.“
Výsledek testu vzbuzuje optimismus, nicméně program pokračuje podle plánu. Tatra, kterou bude na Rallye Dakar 2011 pilotovat Martin Kolomý, se ve čtvrtek vydává do Tunisu na svůj první ostrý start, který se odehraje v rámci ElChott rallye. Posádka ve složení Marek Spáčil, David Vršecký a Emil Baumgartner jede do horkých tuniských písků otestovat chování vozu v podmínkách podobných těm, které lze očekávat v Jižní Americe. V mezidobí se bude v bruntálských dílnách Martina Kolomého intenzivně pracovat na sesterské Tatře připravované pro Marka Spáčila. Czech Dakar Team tak čeká paralelní testování hned na dvou kontinentech.
Ladislav Lála, CDT
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout